ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Глоби и призовки вече ще се изпращат и по електронната поща. Държавната и общинската администрация, както и съдебната власт ще могат официално да връчват документи по електронен път, пише "Стандарт". Това ще стане след приемането на новия Закон за електронното управление от Народното събрание.
Целта на електронното връчване на електронни документи е да сложи край на наложилата се практика поличателите да се укриват и да отлагат с години. Електронните документи ще бъдат напълно ровносилни на документите, отпечатани на хартия и връчени лично срещу подпис.
Проектът на новия ЗЕУ вече мина предварително съгласуване във всички ведомства, съобщи зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров. Направените от тях забележки и препоръки ще бъдат отразени в документа, който до Нова година ще бъде внесен в Министерския съвет, допълни Тодоров. При подготовката на проекта за нов ЗЕУ широко е използван опитът на Австрия, която по оценки на ЕК прилага най-успешния модел за е-управление в ЕС. Това обясни адвокат Цветослав Митев от консорциум „Сиела ГТ&К“ - изпълнител на проекта за изготвяне на новия Закон за електронното управление, който трябва да замени сега действащия закон със същото име, който е в сила от 13.06.2008 г.
Все пак демократичният принцип на зачитане на правото на избор на всеки гражданин е спазен при разработването на бъдещия ЗЕУ, обясни адв. Митев. В него е предвижда и една "вратичка", която ще остави валидна досегашната практика за лично връчване. Тя гласи, че административните и съдебните органи ще могат да извършват е-връчване на е-документи само след справка за наличието на регистрация на съответния гражданин за е-връчване пред Единния системен интегратор (ЕСИ). Самият ЕСИ ще бъде създаден след влизането на новия закон в сила, най-вероятно под формата на държавно предприятие към Министерството на транспорта, заяви адв. Митев.
Проектът предвижда регистрацията за е-връчване да не е задължителна. При наличието на такава обаче изпращането на е-документи от съответните органи ще се счита за ефективно е-връчване. При липса на регистрация или при прекратена такава е-връчването ще става както и досега по реда на Административно-процесуалния кодекс.
Опити за е-връчване за документи започнаха у нас още преди повече от две години. През 2011 г. например публичните изпълнители в Пловдив започнаха да изпращат покани за доброволно изпълнение до длъжници по електронен път. Интересното е, че според статистиката малко над половината от получателите на мейлите след това са потвърждавали официално, че са ги получили. Нещо повече, част от длъжниците се обаждали сами в пловдивския клон на НАП и съобщавали, че имат затруднения с отварянето на мейлите. Това налагало данъчните да дават напътствия на длъжниците по телефона как да отворят мейлите си и какъв отговор да върнат. Близо половината от длъжниците обаче не връщали потвърждение, че са получили е-поканите си, с което отлагали плащанията си към държавата.
Закон прави разлика между е-подпис и самоличност
Използването на е-подписа и е-идентификация на личността ще бъде категорично разграничено в бъдещия закон за електронното управление. Това заяви адв. Цветослав Митев от "Сиела ГТ&К" при представянето на проекта. Сега тече процедура по приемане на нов Регламент на ЕК за е-идентичност и е-подпис, който се очаква да влезе в сила до Нова година, заяви Митев.
Новият ЗЕУ възлага ключова роля на е-идентичност и на е-идентификацията като процес, обясни Митев. У нас този въпрос изобщо не е уреден и сега е-подписът масово се ползва за е-идентификация.
Има и други държави в ЕС, които прилагат този подход, но той ще отпадне веднага след влизането на новия регламент в сила, заяви Митев. Разликата между е-подпис и е-идентичност произтича от „хартиения свят“, в който от векове се прави ясно разграничение между подпис и самоличност, обясни Митев. Защото виждайки един подпис на хартия, ние невинаги можем да установим със сигурност кое е лицето, което го е положило. Именно затова съществуват и документи за самоличност, които предлагат набор от данни за конкретното лице. По същия начин е-подписът ще служи само за установяване на автентичност на документите, подписани с него, докато самоличността на лицето, което полага подписа, ще се установява чрез е-идентичност, която представлява съвкупност от данни.
Установяването на самата е-идентичност ще става дистанционно чрез процес за е-идентификация, подобен на този, който сега се прави в реално време при тегленето на пари от банкомат. Заявяването и получаването на е-услуга ще става след проверка на е-идентичност на заявителя и с полагането на е-подпис. При заявяването на някои по-маловажни е-услуги бъдещият ЗЕУ предвижда облекчен режим - т.е. няма да се изисква и проверка на е-идентичност и полагането на е-подпис.