ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Ако спре транзитът на природен газ през Украйна, България ще трябва да се снабдява с руско „синьо гориво“ от север – Германия. Но въобще не е ясно по какви тръби този газ ще дойде до нас и дали ние няма да се конкурираме с трети страни за достъпа до него.
Сред страните от Централна и Източна Европа расте недоволството заради перспективата да се окажат на бунището на стратегическите енергийни потоци. Полша, Унгария, Словакия и Украйна не на шега са обезпокоени от факта, че за няколко години те могат да отстъпят на Германия изгодната си позиция на транзитьор на руския природен газ.
По дъното на Балтийско море от Русия за Германия до 2020 г. трябва да бъдат изградени две нови отсечки на газопровода „Северен поток“. Това ще удвои неговия пропусквателен капацитет. Киев и Братислава, чиито загуби в случай на реализация на този проект ще са най-големи, вече заявиха за „предателство“ и нарекоха проекта „антиевропейски“. Украйна ще загуби около 2 милиарда долара годишно, а Словакия – над 400 милиона евро.
Да се избавим от Украйна
“Газпром“ заявява, че „Северен поток“ се разширява за транспортирането на нови обеми газ. Но анкетираните от ДВ експерти са убедени в това, че един от главните мотиви на руския холдинг е желанието да се избави от Украйна като транзитна страна. Впрочем за Киев загубата на транзитните такси е още по-лошо в цялата тази ситуация. Всичко това ще доведе по поскъпване на „синьото гориво“ за Украйна, предупреждава Георг Цахман, анализатор от германската група съветници към правителството на Арсений Яценюк.
„Без транзита от Украйна Словакия повече няма да може да осъществява евтини реверсни доставки за Украйна. Следователно Киев няма да има алтернатива на преките руски доставки“, посочи той. От словашката компания Eustream, която в момента е основен „реверсен“ доставчик за Украйна, потвърдиха опасенията на германския експерт.
„В момента ние на практика връщаме на Украйна част от руския газ, който идва именно от Украйна. Ако от Украйна не идва нищо, тогава няма да има и какво да се връща“, обясни представителят на словашката компания. В официален коментар компанията предупреди, че ще й бъде трудно да осъществява реверс на газ за Украйна от Германия.
„След осъществяването на „Северен поток 2“ реверсните мощности за доставката на газ от Германия няма да бъдат достатъчно, страните ще се конкурират за тези мощности и за някои от тях те няма да достигнат. Например, на Украйна ще й се наложи да се конкурира за реверса на руски газ с Италия“, заявяват от Eustream. Георг Цахман споделя тези страхове. Експертът предупреждава, че „Северен поток 2“ ще прекрои цялата газова карта на Европа.
„Ако от Украйна не идва газ, не само Словакия, но и южните страни, като България и Италия, ще трябва да транспортират руски газ от север. При това не е ясно какви транспортни мощности ще бъдат свободни за реверса на газ от Германия през Чехия и Словакия“, предупреждава Цахман.
ЕК ще провери законността на „Северен поток 2“
Словакия не възнамерява да седи със скръстени ръце. Външното министерство на страната заяви, че се надява на Европейската комисия. От Брюксел увериха, че ще проверят дали плановете на „Газпром“ отговарят на изискванията на европейското законодателство относно конкуренцията на енергийния пазар. Третият енергиен пакет изисква от собствениците на газопроводи да предоставят достъп и на други компании до транспортните мощности. Именно тези изисквания станаха една от причините за отказа на „Газпром“ от строителството на друг газопровод, заобикалящ Украйна - „Южен поток“, който трябваше да минава по дъното на Черно море.
От ЕК заявяват, че не виждат смисъл от „Северен поток 2“. „Съществуващите тръбопроводни мощности за транспортирането на газ от Русия за ЕС към момента се използват едва на 50%“, съобщават от Брюксел. Става дума за това, че се планира „Северен поток 24 да бъде разширен въпреки факта, че газопроводите през Украйна, Беларус, Словакия и Полша работят наполовина. Впрочем „Северен поток“ за няколко години експлоатация така и не заработи с пълен капацитет. Към момента той е натоварен на 80%, съобщиха от пресцентъра на компанията оператор „Северен поток АД“.