“Инса ойл” подготвя строителството на рафинерия за производство на дизел от мазнини
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Това е новаторско решение, което на практика прилага принципите на кръговата икономика и променя конкурентната среда на пазара, коментира управителят Георги Самуилов
Българската петролна компания “Инса ойл” започна подготовката на терените за строителство на новата рафинерия, която ще произвежда дизелово и самолетно гориво от отпадъчни мазнини. Избрана е технологията, а финалното планиране ще бъде готово до края на месеца. То се разработва от датска компания, която има опит в подготовката на планове за прилагане на иновативните технологии в енергетиката.
Екологичните горива от ново поколение HVO и SAF набират популярност през последните години. Бързото им налагане на пазара е резултат от изискванията на ЕС за използване на SAF от авиокомпаниите. Тези иновативни продукти са реална стъпка в борбата с климатичните промени. Според регламента на ЕС ReFuelEU от 2025 г. конвенционалното самолетно гориво трябва да се смесва с определен процент SAF. През всяка следваща година количеството на екогоривото в микса ще се увеличава. Плановете на ЕС са през 2050 г. самолетите да се движат с горивна смес, в която съдържанието на SAF е 70%. Прогнозните резултати от осъществяването на този план сочат, че въглеродните емисии ще намалеят с 55 на сто още през 2030 година.
Рафинерията на “Инса ойл” за SAF и HVO от следващо поколение ще бъде първата на Балканския полуостров Българската петролна компания проучва възможностите за построяването на новата инсталация втора година.
Внимателно са разгледани всички производствени възможности и е избрана модерна технология, която ще гарантира производство на HVO и SAF от ново поколение и качествени показатели, които са многократно по-добри от тези на традиционните горива. Така ползата за потребителите ще бъде двойна. Автомобилите ще се движат по-добре и няма да замърсяват околната среда.
И ако производството на SAF е важно за хората, които обичат да пътуват със самолети, то другият продукт на бъдещата рафинерия – HVO, ще бъде от значение за всички шофьори, които ежедневно разчитат на дизеловите си автомобили, както и за големите транспортни компании, които пренасят товари в цяла Европа.
HVO се произвежда от отпадъчни мазнини така, както и устойчивото самолетно гориво. Надеждата за подобряване на чистотата на въздуха във всеки голям град зависи от въвеждането на екодизела на пазара. Проведените експерименти в много европейски градове, където този вид дизел вече се предлага в бензиностанциите, са дали положителни резултати. Процентът на фини прахови частици във въздуха е намалял значително.
Друго съществено преимущество на HVO е, че за да бъде използвано в автомобилите, не е необходимо преработване на двигателя, нито е нужно използването на добавки.
Всъщност този вид дизел значително ще облекчи шофьорите, които имат по-стари автомобили и които не могат да достигнат стандартите на ЕС за отработените газове. В повечето европейски столици, а скоро и в София влизането на по-старите автомобили в центъра ще бъде забранено. Това обстоятелство значително ще затрудни хората, но тук на помощ идва екодизелът, който изгаря по-пълноценно в горивната камера на двигателя, променя значително съдържанието на отработените газове, като намалява емисиите от въглероден диоксид и прахови частици.
“Ние като производители и търговци на горива, като отговорен бизнес сме ангажирани както да прилагаме европейските зелени политики, така и да помогнем на потребителите да се адаптират към новите реалности - казва Георги Самуилов, управител на “Инса ойл”. - Реализирането на проекта за нова рафинерия е новаторско решение, което на практика прилага принципите на кръговата икономика и променя конкурентната среда на пазара.”
Екипът на “Инса ойл” е уверен, че ориентацията към производство на горивата на бъдещето ще промени конкурентната среда на българския пазар и ще помогне на страната в процеса на зеления преход.
Прилагането на това новаторско решение, което осъществява принципите на кръговата икономика в реален енергиен проект, ще изисква и адекватна реакция на законодателните органи, за да могат гражданите и логистичният бизнес да се възползват максимално от преимуществата, които ще осигури този проект. Успехът му ще повлияе положително и върху европейските процеси за постигане на истинска енергийна независимост, защото производството на двата продукта няма да се влияе от геополитически обстоятелства.