„Лидл“ призна за високи цени

Икономика

„Лидл“ призна за високи цени

18391
на 10.03.2023
„Лидл“ призна за високи цени
Автор:   ПИК

Последвайте ни в Google News Showcase

Напоследък в социалните мрежи все по-често има сравнения на цените на храните у нас и в други страни от Европа. На снимката се вижда как докато разфасовка на кашкавал в България е струвала 16,49 лв., абсолютно същият кашкавал в Германия е струвал 4,99 евро. 

препоръчано

От търговската верига “Лидл” признаха, че има храни, които в магазините им в България са по-скъпи отколкото в техните търговски обекти в Германия. Става въпрос конкретно за яйца, прясно мляко и кашкавал. Именно при тях повишението на цените през последната година е най-голямо.

Между цените в България и Германия най-голяма е разликата при кашкавала. В Германия кашкавал в магазините на “Лидл” струва 13 лв. за килограм, а в България е 16,50 лв., каза Драгомир Илиев, търговски директор във веригата, цитиран от "Труд".

От компанията са сравнявали продукти с най-ниски цени и с еднакво качество. Тоест сравнявали са най-евтиния кашкавал в България с най-евтиния кашкавал със същото качество в Германия. На въпроса защо при положение, че от началото на годината токът за бизнеса е поевтинял, цените на горивата са по-ниски, а няма спад на цените на кашкавала от търговската верига обясниха, че кашкавалът е произведен през ноември при тогавашните цени на суровините и оттогава зрее, токът и горивата са поевтинели, но пък има ръст на заплатите.

От “Лидл България” обявиха какви са най-ниските цени на определени храни. Но в магазини на веригата има и био яйца по 1,17 лв. за брой - продават 6 яйца за 6,99 лв. Във веригата продават и кашкавал по 31,23 лв. за кг., както и прясно мляко по 3,59 лв.

Литър прясно мляко в България струва 2,59 лв. при 20% ДДС, а в Германия е по-евтино - 2,25 лв. при 7% ДДС, показват данните на търговската верига. Като отново са сравнявали най-евтиното прясно мляко у нас с това в Германия. Реално обаче цените на повечето марки прясно мляко в магазините у нас са на цени над 3 лв. за литър. Ако махнем ефекта на по-ниското ДДС на най-евтиното прясно мляко в Германия, пак се оказва, че у нас то е по-скъпо.

Съществена разлика има и в цените на яйцата. В България минималната цена на яйцата във търговската верига е 50 ст. за брой, а в Германия е 39 ст. за брой, при положение, че там ДДС е 7 на сто. Дори да махнем ефекта от различното ДДС, се оказва че яйцата в България са с 32% по-висока цена от тази в Германия. Причината за това е, че заради дефицит на яйца в страните от Европа е нараснал износът на български яйца, което води до покачване на цените и в България, коментираха от търговската верига. Но защо в Германия това не се случва не стана ясно, отбелязва изданието.

Някои основни храни у нас са по-скъпи от тези в Германия при положение, че според официални данни на Евростат разходите на фирмите за един час работа в България са средно 7 евро, а в Германия разходите на бизнеса за един час труд са малко над 37 евро, или над пет пъти повече. Това означава, че заплатите на производителите на храните, на шофьорите, на работниците в складовете и магазините, както и на строителите, които изграждат самите магазини, в България са пет пъти по-ниски от тези в Германия, но има храни, които тук са по-скъпи.

За стоките от внос за високите цени допринасят допълнителните транспортни разходи. Но се оказва, че кашкавал, яйца и прясно мляко, произведени в България, са по-скъпи от същите храни, продавани в Германия. Причината в България да има по-скъпи храни са десетилетията на неслучени реформи в аграрния сектор, коментира Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на “Лидл България”. Няма адекватно подпомагане на фермерите, допълни тя. Субсидиите за животновъди и производители на зеленчуци в съседните страни Гърция и Румъния, както и в Германия, са по-големи от средствата, предоставяни на българските фермери. Освен това производството на основни храни в страната не е достатъчно, за да покрие търсенето, и сме зависими от вноса. Част от проблемите в България е и липсата на коопериране в земеделието. За да могат фермерите за доставят регулярно големи количества земеделска продукция с постоянно качество на търговските вериги, те трябва да се кооперират. Това в по-развитите страни е практика от много десетилетия, а у нас подобни примери са по-скоро рядкост.

От “Лидл” са сравнили цените на 21 основни храни у нас с тези в Германия. При четири от тях - два размера яйца, прясно мляко и кашкавал, цените в България са по-високи от тези в Германия. Останалите храни у нас са по-евтини. Прави впечатление, че у нас значително по-евтин е хлябът. При 1,83 лв. за килограм у нас, в Германия цената е 4,26 лв. Но цените на краставиците вече са доближили тези в Германия. У нас една краставица струва 2,69 лв., а в Германия - 2,72 лв., при положение, че ДДС там е 7 на сто.

В България ДДС за храните е 20 на сто, а в Германия е 7%. Размерът на данъците се отразява на крайните цени на хранителните продукти, обясни Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на “Лидл България”.

От храните у нас има нулева ставка само за хляба и брашното. Същевременно във Франция има две ставки за храните - 10 на сто и 5,5%, а в Италия има три ставки - 10%, 5% и 4%. Но от Лидл не искаха да се ангажират с позиция какви трябва да бъдат данъците в България, защото това е и въпрос на контрол.

Поскъпването на храните е довело до промяна на поведението на потребителите, показват наблюденията на шефовете на “Лидл”. В търсене на по-ниски цени е повишен е интересът към стоки на промоция. По принцип всяка една промоция се планира 9-10 седмици предварително, за да може производителите да доставят необходимите количества за по-голямото търсене. Но ако от търговската верига видят, че при конкуренцията има някои продукти на значително по-ниски цени, и те гледат да реагират бързо и да направят промоция.

Заради голямата конкуренция има служители на “Лидл”, чиято работа е ежедневно да обикалят другите големи магазини в страната и да следят цените на 250 основни стоки. А от компанията се стремят да предложат по-ниски цени от конкурентите.

Друга характерна промяна в поведението на потребителите е по-честото ходене до магазина с цел по-добро планиране на купуваните храни за 2-3 дни напред, вместо с едно пазаруване хората да купуван необходимите им стоки за цяла седмица. Всъщност по-честото влизане в магазините се дължи и на това, че хората вече не пазаруват само от един магазин, а ходят до няколко магазина, за да купят храните с най-изходни цени. Преглеждат брошурите на различните вериги и така решават кои стоки от кои магазини да купят.

Има минимално намаление на броя купувани продукти при всяко влизане в магазина, показват още данните на търговската верига. Явно хората правят много прецизен избор точно какво да купят, тъй като средната сметка, която правят в магазините на веригата, е нараснала със 7-8 на сто.

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
Хороскопът на Алена за петък: Трудности заради роднини за Близнаците, възможни измами за Лъвовете Хороскопът на Алена за петък: Трудности заради роднини за Близнаците, възможни измами за Лъвовете
ПИК TV x
Нидал Алгафари посочи пред ПИК TV коя ще е изненадата на изборите: ГЕРБ и ДПС ще могат сами да направят кабинет, но... (ВИДЕО) Нидал Алгафари посочи пред ПИК TV коя ще е изненадата на изборите: ГЕРБ и ДПС ще могат сами да направят кабинет, но... (ВИДЕО)
ново
Днес: 67
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК