„Чернобил” - сериалът, който разби "Игра на тронове” и разтърси света
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Филмовият феномен „Чернобил” - най-гръмката премиера на годината, буквално разтърси света и се превърна в продукцията с най-висок рейтинг в историята на HBO. Сериалът успя да изпревари гиганти като „Игра на тронове“, „В обувките на Сатаната“ и „Наркомрежа“ и документалните серии на Дейвид Атънбъро „Планетата Земя“. Успя и светкавично да разгневи Русия, която вместо първа да пресъздаде на екран историята, за да покаже, че си е научила урока, остави тази работа на HBO, коментират наблюдатели. А у нас, както обикновено, филмът раздели публиката на „русофили” и „русофоби”.
Минисериалът е посветен на най-страшната технологична катастрофа от 26 април 1986 г. в Чернобилската АЕЦ „В. И. Ленин“, която изхвърли във въздуха безпрецедентно количество радиокативен материал, Облакът се разпространи над Беларус, Русия, Украйна, стигна до Скандинавия и Западна Европа. „Чернобил“ е заснет в Украйна, а част от кадрите са от излязлата от експлоатация електроцентрала в Литва.
В 5 епизода филмът разглежда в дълбочина последиците от случилото се преди повече от 30 години бедствие. Фокусът не е върху експлозията в Чернобилската атомна електроцентрала, а върху случилото се след нея и мъжете и жените, които са се борили за овладяването на бедствието.
“Ужасяващо, но също така - вдъхновяващо”, така авторът на сериала Крейг Мазин гледа на най-тежката авария в историята на ядрената енергетика. Сценаристът определя продукцията си като “политически трилър”, “филм на ужасите”, “научно проучване”, “драма в съдебната зала”. Режисьор на историческата драма пък е шведът Йохан Ренк, известен през 90-те години с артистичния псевдоним Stakka Bo. След края на музикалната си кариера се преквалифицира в режисьор на клипове и снима за артисти като Мадона, Лана дел Рей и Дейвид Бауи, а в телевизията е работил по епизоди на “В обувките на Сатаната” и “Живите мъртви”.
Крейг Мейцин и Йохан Ренк се стараят максимално да разкажат истинската история на загиналите в "Чернобил“. Те и екипът им се обединяват около идеята, че ако се налага да променят нещо в историята, то е за да могат да разкажат останалата, по-важна част, напълно достоверно. Такъв е образът на Уляна Хомюк (Емили Уотсън) – ядрен физик, която помага на другия главен герой и благодарение на който истинската история е разказана - Валери Легасов (Джаред Харис). Легасов е мъжът, който в своите дневници разказва всичко, което са видели очите му и са чули ушите му. Две години след трагедията, на същия ден, той се самоубива, знаейки, че в тялото му има толкова радиация, че едва ли ще оцелее. Концепцията на сериала наподобява антиутопична история и предизвиква асоциации с апокалиптичните сериали, отчитат коментатори. Атмосферата на катастрофа и ужас е потресаваща, като напомня, че за лъжата един ден трябва да се плаща.
Зрителят вижда случващото се през гледните точки на пряко замесените в историята: работниците, които се намират на мястото на събитието; пожарникарите, които са изпратени да гасят нещо невиждано до този момент; отговорните политически лица, от които зависи имиджът на Съветския съюз като световна ядрена сила.
Стремежът към правдоподобност на събитията, епохата и героите е един от ключовите моменти в работата по филма – включително и показването на широката мрежа от лъжи, обхванала всички нива на партийно-командния апарат на Съветския съюз, довела до инцидента и първоначалния опит той да бъде прикрит.
Докато зрители и критици по цял свят не могат да сдържат вълнението си от майсторската и талантлива работа на създателите на сериала и тревожното му хуманистично послание, редица големи руски медии се нахвърлиха срещу „поредните вражески лъжи”. Според статия в прокремълския вестник „Комсомолская правда” филмът е опит да се подкопае позицията на Русия в износа на ядрени реактори, т.е. в областта, в която Русия е уверено пред САЩ и се бори активно на европейските и азиатски пазари. Според автора на текста целта на сериала е да настрои европейската общественост срещу руските ядрени проекти. В социалните мрежи пък филмът е обвинен в най-големия грях: русофобия.
Вече стана ясно, че в отговор руската телевизия НТВ прави свой сериал за аварията в Чернобил. В основата е история как подполковникът на военното контраразузнаване Андрей Николаев открива служител на ЦРУ на територията на Припят. Подобни истории за западен саботаж се тиражират от властите в първите дни след аварията в Чернобил.
Според режисьора на руския филм Алексей Мурадов продукцията на НВО била предубдена, неточна и повърхностна. ”Героите са неточни, защото създателите на сериала просто не са живели в контекста на СССР. Руските герои са много по-сложни и интересни”, смята Мурадов. „Има хипотеза за вмешателство на американците в работата на Чернобилската АЕЦ. Много историци не изключват хипотезата, че в деня на взрива в Централата е работил агент на вражеските спецслужби”, казва Мурадов.
„Чернобил” предизвика разнопосочни реакции, а равнодушен не остана и майсторът на ужаса Стивън Кинг, който съобщи в туитър, че сериалът го накарал да се замисли за президента на САЩ Доналд Тръмп. Господарят на Белия дом бил „човек с посредствена интелигентност”, който не разбирал мащабите на отговорността, която "върви с икономическата и глобална” сила на страната. По същия начин, обяснява авторът на бестселъри, хората, отговорни за ядрения реактор в Чернобил, не са осъзнавали сериозността на случващото се.