ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Загубите за родния туризъм от блокадата на българо-гръцката граница са сериозни, твърдят, че са в размер на около 1 млн. лв. Тези две седмици неуредици на ГКПП-та доведе наистина до отказ от резервации в Сандански, Банско, Пловдив и Велинград, защото точно те са дестинациите, посещавани от гръцки туристи.
Същото се отнася и за пътуващите за почивка в Гърция, които обикновено пред уикендите посещават и България. Това показват изчисленията на експерти от браншовите организации в сектора на туризма. Данните са окрупнени, макар че едва ли ще се различават много от реалната статистика. Гърция тепърва ще страда от тази блокада, поради страха на българите да планират почивката си за великденските празници в южната ни съседка. Те са наплашени от действията на гръцките фермери.
Цяла Северна Гърция разчита на българските, румънски и сръбски туристи, и в много по-малка степен - на английските и руските, защото за последните този регион е непривлекателен. А едни контрамерки от българска страна могат сериозно да ударят малкия и среден бизнес там, който залага на туризма за постъпленията си. Зимния туризъм у нас се оказа този сезон по-добър от очакванията.
Най-вече, защото Турция като че ли направи услуга на българската туристическа индустрия заради разрива си с Русия, и последвалата игра на нерви с търговските санкции. А голяма част от руските туристи, които по традиция празнуват Рождество Христово в Турция, се насочиха към България. Не бива, обаче, да забравяме, че приходите ни от зимния ски и планински туризъм все още изостават от 7 до 10 пъти от средствата, които влизат у нас през летния сезон.
Има още много препоръки към зимните ни курорти, които бавно влизат в крак с критериите, валидни за престижните ски дестинации. България продължава да бъде слабо позната на по-големите потребители. Най-добрият български курорт - Банско, от рекламна гледна точка, както и заради настаняването и услугите, се позиционира в очите на западните туристи като нескъп и не особено качествен.
Причината за тези оценки се корени в липсата на втора въжена линия, която да може да обслужва туристите и да ги качва горе на пистите. В Банско липсва също качествено градоустройствено планиране, свързано с разположението на хотелите, има и редица строителни неуредици, които смущават почивката на гостите и техните очаквания.
А курорт като Банско би могъл да се позиционира в по-висок ценови сегмент. България в зимния туризъм все още се бори за престижно място и престижен туристически продукт. През март и април т.г. престои да излязат точните данни за изминалия зимен сезон като брой гости и ДДС оборотите от туризма. Тогава със сигурност може да се каже в конкретни цифри дали е бил наистина толкова успешен сезона за туроператорите, хотелиерите и ресторантьорите в планинските ни курорти. / ----------- Доц. д-р Преслав Димитров, заместник-декан на Стопанския факултет и ръководител на катедра "Туризъм" в ЮЗУ.