Шест картини на Златю Бояджиев, тракийско злато и сребро са част от експонаните
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
6 картини на Златю Бояджиев, представляващи пейзажи, рисувани с маслени бои, всички с формат 50х35 см, са извадени от сейфа на Община Стрелча. Особен интерес буди една от картините, която е нарисувана от двете страни и представлява две отделни композиции. Така картините са шест, но нарисувани върху пет основи. Създадени са през перида 1952-1954 г., когато Златю Бояджиев е бил на почивка в Стрелча и художникът дарява творбите си на града, пише Виделина.бг.
По разпореждане на кмета на община Стрелча Иван Евстатиев, в присъствието на служители на администрацията, шедьоврите са извадени. Заедно с тях в сейфа са открити уникални сребърни и златни предмети.
„Бяхме шокирани и същевременно изненадани. Толкова години картините на ненадминатия Златю Бояджиев са останали скрити и забравени за поколенията. В сейфа открихме и 31 сребърни апликации от колесницата, намерена в Жаба могила. Това е станало при разкопките през 1976-та година, направени от Георги Китов. В Стрелча имаме общо 45 апликации, като 14 са експонирани в историческия ни музей. Открихме и две златни маслинови листа и златен маслинов плод. Предметите са останали скрити за поколенията. Благодарение на разпоредената от мен служебна проверка, всички тези уникални картини и предмети ще бъдат изложени в Историческия музей в Стрелча“, каза кметът Иван Евстатиев.
Двете маслинови листа и маслинов плод са част от златен венец, намерен случайно през 1959 г. до една могила в местността „Орела”, заедно със сребърна каничка. Те са част от ритуални погребения на знатни тракийци. Този факт дава основание на историци и археолози да предположат, че те са дело на ювелирните майстори, изработили ритуалните предмети, открити в „Жаба могила”. От венеца са запазени 40 лаврови листа и няколко плода. Те се намират в Историческия музей в Пловдив. Краеведът и основател на Историческия музей в Стрелча Тодор Белчов запазва двете златни маслинови листа и златен маслинов плод преди да бъде предаден венецът в Пловдив, за да се изложат експонатите в музея.