Партиите и ЦИК разчитат на медиите да спасят избирателя от капаните на вота
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Вторачването на партиите в печеленето на повече гласове оставя на втори план обясненията за капаните пред избирателя, които могат да направят гласа му невалиден. Проверка на "Сега" показа, че и политиците, и ЦИК, която е отговорна за провеждането на вота, разчитат повече на медиите в разяснителната кампания.
Сред най-често срещаните пропуски е отбелязването на предпочитания кандидат. Това трябва да стане със знак "Х" или V" и със задължителния син химикал. Освен това знакът не бива да излиза от очертанията на квадратчето. Особено внимание гласуващият трябва да обърне на преференцията. Ако пропусне да отбележи партия или коалиция, но се възползва от правото си да преподреди листата, това ще направи вота му невалиден. Вече добилият популярност гаф с "любимец 15" - номерът на кандидата да съвпадне с този на партията, от който се опари БСП при прощъпалника на преференциите на евроизборите, накара дори ЦИК да вземе мерки. Специален текст над цифрите вдясно, където са номерата на кандидат-депутатите, ще му напомня да отбележи и съответната формация или коалиция. "Мисля, че точно защото медиите раздухаха ефекта "15-15", хората вече разбраха как да не сгрешат", коментира говорителят на комисията Цветозар Томов. В тъмната стаичка ще има и списък с имената на претендентите, за да знаят гражданите чие име се крие зад оградената с кръгче преференция.