БИТКАТА ЗА ФОЛКСВАГЕН СЕ РАЗГАРЯ! Вижте неизиграните козове на Борисов, с които можем да спечелим. Ердоган опитва да тушира своя грешка...
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Сериозни притеснения са настанали в Турция относно шансовете на държавата да спечели огромния завод на Фолксваген. Макар допреди месец южната ни съседка да беше изпреварила България в надпреварата, днес шансовете са почти изравнени.
Както първо ПИК разкри на 15 юни, изборът на локацията около Измир в Турция крие огромни рискове, защото транспортът от там до Германия се оказва проблематичен. Всички медии тогава хвалеха площадката в Турция като инфраструктурно по-добра от предложението на България в лицето на Кремиковци, но източниците и анализът на ПИК се доказаха безпогрешни – не един и двама водещи мениджъри на Фолксваген смятат Измир за логистичен кошмар.
Причината е проста – в този завод Фолксваген ще произвежда 700 000 автомобила годишно (както също първо ПИК разкри, тиражираното число от 350 000 е по остарели преценки), което означава по около 20 000 автомобила дневно. Те трябва да бъдат транспортирани основно до Централна Европа, откъдето да се разпределят към основните пазари на Шкода и VW.
Производство в Измир предполага два възможни начина на транспорт – към Истанбул, през протоците, през България и на северозапад към Европа или по море през Гърция и оттам към някое голямо италианско пристанище.
И двата варианта крият редица опасности. Наземният транспорт ще се сблъска с възможни „тапи“ на протоците и на българо-турската граница, където опашките често са километрични. Въпреки че Турция е в митнически съюз с Европейския Съюз, агресивното поведение на Ердоган може да доведе до промени и в търговското споразумение, при което проверките на европейските КПП-та да станат многократно по-бавни и по-строги. Морският транспорт означава огромен трафик през гръцки води, които са перманентен обект на сблъсъци между Анкара и Атина. Тези аспекти са внимателно анализирани от логистичните специалисти на Фолксваген и те многократно са ударили камбаната пред надзорния съвет.
Президентът Ердоган също е разбрал това и преди 3 дни лично откри завършената магистрала между Истанбул и Измир, изрично хвалейки значението й за засилване на индустрията, търговията и туризма. Турският президент негласно е адресирал изказването си именно към Волфсбург, опитвайки се да успокои директорите на Фолксваген, поискали гаранции, че стотици хиляди произведени автомобили няма да се окажат блокирани в Турция от транспортни или митнически проблеми.
Немски консултанти обаче разкриват пред ПИК, че притесненията на Фолксваген далеч не са били за отсечката Измир-Истанбул и опитът на Ердоган да тушира напрежението надали ще пожъне успех.
В това отношение Кремиковци се оказва перфектна локация, тъй като инфраструктурната офанзива на ГЕРБ през 10 години е осигурила силно подобрена логистика около София. Слабите участъци по международния коридор Е79 вече се адресират от Борисов и проектирането е в напреднал стадий.
Немските специалисти са оценили високо географските предимства на София и категорично са предпочели Кремиковци пред турската площадка по перото логистика. Възможните проблеми в подготовката на терена са абсолютно решими, както вчера е потвърдил пред "Ханделсблат" и Матиас Колбекер, директор на специализираната инженерна фирма, наета от Фолксваген.
Освен логистиката България разполага с други все още неразиграни предимства, които са високо оценени от Фолксваген. Немските медии правилно разчитат политическия аспект на сделката и посочват, че към момента това е състезание не толкова между България и Турция, колкото между Европейския съюз и Азия.
Представители на основните акционери във Фолксваген отдавна разглеждат сделката именно по този начин и очакват премиерът Борисов да бъде активно и лично ангажиран по такава линия, активирайки чрез личното си лоби и авторитет пълната тежест на Европейския съюз в битката.
Европейската икономика е над 25 пъти по-голяма от турската, а европейската банкова система има над 42 пъти повече активи от турската. Ако през очите на България ние виждаме Турция като икономически гигант с около 12 пъти по-голяма икономика, то през очите на Турция Европейският съюз, от когото сме част, е недостижим колос. Размерът на икономиката обаче не е единственото ни предимство. Качеството, ресурсите и експертизата на европейските финансови институции превъзхожда тотално турските ни конкуренти.
Европейската централна банка води стабилна и предсказуема парична политика, контролирайки инфлацията около здравословното ниво от 2%, докато в Турция централната банка е под постоянен натиск от изпълнителната власт да печати повече пари и инфлацията днес е над 30% на годишна база. Турция може да отпусне много по-голяма директна държавна помощ, отколкото България (ограничена от остарели европейски правила), но еволюиращата финансова политика на Европейската Комисия предполага зад Фолксваген да застане пълната тежест на Европейския Фонд за Стратегически Инвестиции (ЕФСИ) – наследникът на „плана Юнкер“.
Всички кредитни агенции са оценили ЕФСИ на най-високото възможно ниво от AAA, докато кредитният рейтинг на Турция е далеч по-нисък – около B и то с негативна перспектива, поради пълния хаос на паричната политика в южната ни съседка. Макар президентът Ердоган да е извадил „тежката артилерия“ и да предлага държавни гаранции на немския концерн, прецизните немски финансисти са напълно наясно, че ако зад тях застане Европейската Комисия с пълната си репутация, финансова тежест и инвестиционна мощ, предложенията на Турция просто няма как да бъдат конкурентни.
Бойко Борисов се намира в уникално изгодна ситуация, защото може да комбинира конкурентните заплати в България с инвестиционните оръжия и институционално качество на Европейския съюз. Премиерът обаче трябва да поведе проактивни разговори в тази насока и по този начин да отиграе факта, че България е най-послушният член на ЕС и винаги безпрекословно сме изпълнявали повелите на Брюксел, дори и когато те са били остро противоположни на националния ни интерес.
Ако перфектната логистика, инфраструктура и качество на София и Кремиковци като локация бъдат комбинирани не само с конкурентните заплати и ниски данъци в България, но и пълната финансова тежест на гигантските европейски финансови и инвестиционни институции от Франкфурт, Люксембург и Париж, България с лекота ще смаже турската конкуренция.
И това ще бъде истинско показно как Европейският съюз да задържи водещите си индустриални инвеститори, вместо да изнася работни места в азиатски и африкански държави, докато източните страни-членки се обезлюдяват и населението им изтича към финансовите и IT центрове на Западна Европа.