ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
В навечерието на новата учебна година в системата на образованието се появи поредната стратегия, която обещава да бори ключови проблеми с общи приказки и вече съществуващи инициативи. Новата стратегия за повишаване на грамотността признава, че голяма част от българските ученици и част от възрастното население срещат огромни трудности с елементарни задачи, а проблемите допълнително се задълбочават заради бедността и социалното изключване. Срещу тази диагноза стратегията препоръчва изготвяне на медиен план и участие в инициативи, които са пожелателни и неконтролирани от никого.
От документа става ясно, че нивото на грамотността ще се повишава, без да се бърза, защото ще трябва да се чака изготвянето на различни анализи от МОН, които ще са готови през 2016-2017 г. Така например ефективността на посещение на задължителната предучилищна подготовка ще бъде оценена едва през 2017 г. Слухови, зрителни и говорни тестове за установяване на проблеми при четенето ще бъдат осигурени, но чак през 2016 г. Всички дейности за квалификация на учителите са предвидени за 2017 г. Едва тогава ще има изготвени и учебни средства, предназначени за възрастни, пише в. "Сега".
39.4% от българските ученици на 15 г. са под критичното ниво на четене според последното международно изследване PISA 2012, напомня стратегията. По данни на НСИ пък общият брой на неграмотните деца у нас е 112 778. 81 000 граждани никога не са посещавали училище.
Стратегията си поставя три основни цели - създаване на благоприятна среда в подкрепа на интереса към ученето, повишаване на равнището на грамотност и увеличаване на участието в образователната система. Тя съвсем лаконично е прегазила през фундаменталния проблем отпадане от училище и неграмотност, предопределена от социално-икономическия статус на ченици и родители.


