БОМБА В ПИК! Румен Радев с нова афера "Грипен". Вкарва България в опасна търговска схема с Китай

Политика

БОМБА В ПИК! Румен Радев с нова афера "Грипен". Вкарва България в опасна търговска схема с Китай

384110
на 30.07.2019
БОМБА В ПИК! Румен Радев с нова афера Грипен. Вкарва България в опасна търговска схема с Китай

Докато по всички възможни начини се опитваше да блокира правителството да сключи сделка със САЩ за изтребителите Ф-16, президентът Румен Радев сътвори поредния дипломатически гаф, който рискува да постави на карта отношенията на България с Европейската комисия и мотора на Европейския съюз – Германия.

препоръчано

Това разкри ПИК след вчерашната среща на държавния глава с представители на Китайската железопътна компания.

Вчера в официално прессъобщение от „Дондуков“ 2 се похвалиха, че на бизнес срещата с Радев Китайската железопътна компания е обявила интереса си към най-голямото българско пристанище – Варна. Какъв точно е този интерес (концесия, ремонт, разширяване и т.н.) и как Радев ще го удоволетвори, не става ясно от прессъобщението.

От изявлението му по време на бизнес срещата обаче се разбира, че българският президент предлага страната ни да се превърне в изходна точка за китайската икономическа експанзия в ЕС.

“България е най-краткият път, който свързва Китай с Европа, което прави страната ни най-изгодната входна врата на Китай за Европейския съюз”, заяви Радев, цитиран от прессекретариата си, на среща на „Дондуков“ 2 с представители на китайски компании, участващи в реализацията на инициативата „Един пояс, един път“.

В отговор “президентът на Китайската железопътна компания Чен Шипинг каза, че проучват бизнес-средата в България и конкретни проекти, включително и пристанище Варна”. Концернът, който представлява Чен Шипинг, е сред най-големите строителни компании в света и е 100% собственост на китайската държава.

Дотук нищо лошо.

Източници ПИК от външно министерство обаче разкриха, че представители на различно ниво от Китайската железопътна компания от няколко години обикалят из българските министерства, включително тези на транспорта и на икономиката, в опит да се доберат до реализацията на конкретни проекти у нас. По възможност за стотици милиони и дори милиарди евро.

Още през май 2017 г. китайците обявиха, че са готови да рефинансират старите дългове на БДЖ за 130 милиона евро, да финансират закупуването на нови мотриси за 170 милиона евро и да построят нов завод за сглобяване на електрически и дизелови влакове на територията на България.

Схемата, която предлага Китайската железопътна компания, са огромни кредити от финансови институции като китайската "Ексим банк" или "Тъчстоун холдинг", чиито представители също бяха при президента Радев вчера.

И така се появява проблемът, защото бленуваните китайски инвестиции всъщност се оказват милиардни заеми, които могат да застрашат суверенитета на държавата.

През пролетта на тази година „Файненшъл таймс“ съобщи, че Черна гора може да загуби част от територията си заради дълг към Китай. Причината е проект за изграждане на магистрала, която да свърже адриатическото пристанище Бар с Белград и който се финансира от Китай.

“Този проект, който повлия върху повишаването на дълга на страната, може да бъде опасен, ако се има предвид кредитът, с който е финансиран, и възможностите на Черна гора да изпълни всички точки от договора към "Ексим банка”, съобщи “Файненшъл таймс”.

Задлъжняването на черногорското правителство от Китай за финансирането на разходите за магистралата, които са оценени на 1,3 милиарда евро, увеличи дълга на страната от 63% от БВП през 2012 г. на почти 80%. Магистралата се изгражда от Китайската корпорация за пътища и мостове, а 85% от заема се финансира от "Ексим банк".

Според източници на ПИК от специалните ни служби същата банка ще бъде основната финансираща институция в България и на проектите на Китайската железопътна компания, с която президентът Радев е обсъждал пристанище Варна.

През май 2017 г. сръбското правителство взе заем от "Ексим банк" в размер на 297,6 милиона долара, с които започна модернизиране на железопътната линия между Белград и унгарската столица Будапеща. Високоскоростното железопътно трасе между Белград и Будапеща се очаква да струва 3,2 милиарда евро. Предвижда се то да бъде основен транспортен коридор за китайски стоки в други части на Европа, които ще бъдат доставяни по море до гръцкото пристанище Пирея.

Строителството на унгарския участък е на стойност 2,1 милиарда долара и отново "Ексим банк" ще покрие 85% от кредита, както в Черна гора. Още през 2017 г. обаче Европейската комисия започна проверка за корупционни практики при тази сделка на унгарското правителство, което охлади сериозно и без това не особено добрите отношения между Брюксел и Будапеща.

През последните няколко години германски дипломати периодично предупреждават, че Китай бързо може да се превърне в заплаха за стабилността на Балканите. А най-близкият съюзник на премиера Бойко Борисов в ЕС – канцлерът Ангела Меркел, се противопоставя на китайското навлизане в Европа, когато това не става по правилата на съюза.

Поради тази причина и ресорните български министерства отбягват да поемат конкретни ангажименти към различните китайски представители. А проектите на Китай в България остават на ниво обсъждания в работни групи или инвестиционни намерения.

В прессъобщенията от срещите с бизнес делегациите от Китай пък има само общи приказки и никаква конкретика. Затова, ако някой споменава за конкретен интерес на Китай – към пристанище Варна, например, то вероятно в конфиденциални разговори са поемани някакви ангажименти, коментират дипломатическите източници на ПИК.

Затова президентът Радев е длъжен веднага да даде подробни разяснения какво точно е договарял с китайската страна, за да не изпадни отново в ситуацията, при която неаргументирано бранеше изтребителите "Грипен".

Между другото, именно непремерените изказвания на президента станаха причина за отлагането на сделката с "Фолксваген" и многото въпросителни, които възникната около възможността това да се случи в България. Което поставя и въпросът докога президентът ще се намесва в твърде деликатната сфера на бизнеса на държавата ни на международен терен и срещу какво.

Сподели:
Бомба x
Кои планети са ретроградни или как да планирате живота си през 2022 г. Кои планети са ретроградни или как да планирате живота си през 2022 г.
ПИК TV x
ПЪРВО В ПИК ТV: ГЕРБ на бунт срещу опитите за екзекуция на Труд - депутати от партията на Борисов пристигнаха в редакцията на вестника (НА ЖИВО/СНИМКИ) ПЪРВО В ПИК ТV: ГЕРБ на бунт срещу опитите за екзекуция на "Труд" - депутати от партията на Борисов пристигнаха в редакцията на вестника (НА ЖИВО/СНИМКИ)
ново
Днес: 109
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК
Сега
-
четат това