ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
От пролетта се очаква шофьорските курсове да достигнат до 1000 лв. Според Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, в момента цената в престижните школи е 850-950 лв. и се очаква тя да скочи с минимум 10 на сто.
Той обясни, че причината е поскъпването на живота. "Плавно се вдигат и цените на горивата и в началото на пролетта това ще се отрази и на шофьорските курсове“, поясни Иванов за "Монитор“.
По думите му, по демографски причини броят на кандидатите да вземат шофьорска книжка е почти постоянен. За това и доказаните фирми на пазара, а и останалите страдат от липса на клиенти.
"Няма наплив. В условията на пандемията хората, от една страна, се страхуват, а от друга - нямат и финансова възможност за шофьорски курс, независимо че цената не е пипана от години назад“, каза той.
Той припомни, че има оферти за по 300 лв., които обаче след това излизат на кандидатите по 1300, защото в първоначалната цената не се включват изпитите. Освен това заради лошата подготовка курсистите ги късат и трябва да се явяват повече пъти на изпити.
Според Иванов към края на февруари може да се очаква известно нарастване на кандидатите.
Друг представител от бранша - Трендафил Маринов, председател на Българския автоинструкторски съюз, каза в ефира на БНР, че се наблюдава по-голямо желание на хора на по-висока възраст да идват да се записват за кандидат-шофьори, като причината е страхът да се возят в обществения транспорт.
Той изрази и недоволство от Наредбата за обучение на бъдещите шофьори, която скоро трябва да влезе в сила, а не е била обсъдена с бранша.
"Там има текстове, които няма да подпомогнат обучението, а само ще натоварят икономически бранша. Това касае семейните фирми в малките населени места, няма да могат да покрият тези условия ще трябва да прекратят този вид дейност", каза още Маринов.
"Изискванията са твърде високи - трябва да има регистрация на кабинета като учебен към Службата по трудова медицина, което струва около пет хиляди лева, хората не могат да си го позволят, това ще повиши и цената на курса. В учебната документация има теми за обучение, които са безсмислени, а в същото време не е заложено обучение за новите модели автомобили и новите системи в тях - все пак има много новости, хората си купуват нови коли, а ние няма как да ги обучаваме. В наредбата се разписват текстове, които ще облагодетелстват само определени големи фирми и школи", допълни той.