Георги Харизанов пред ПИК TV: България може да е лидер в ТОЛ системите въпреки опита на Радев да ни разделя с вето по темата (ВИДЕО)
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
ТОЛ камерите си работеха, но никой не използваше данните, защото голямото предизвикателство по отношение на ТОЛ-а, с което, между другото, цялото човечество първо ще се сблъска и в други сфери, е законодателството да догони възможностите на технологиите. Да, гласуваха се тук текстове в ЗДП. Слуховете са, че най-вероятно лицето Румен Радев ще наложи вето, разпращайки наляво-надясно разни мотиви за съгласуване, но важното е, че крачка напред беше направена в законодателството. Достатъчна ли е тя? Не. Така коментира старта на употребата на данни от ТОЛ камерите Георги Харизанов в предаването „Видеовръзка с Цветан Фиков“ по ПИК TV.
По думите му трябва да се направят още стъпки, за да може да се използва неограничената техническа мощ на това оборудване. Според него трябва да се направят и още промени в законодателството, които да позволят да се ползва пълният капацитет на тази техника.
„Остарялото стопанство на знаците е факт. Има твърде много знаци – факт, но тези обстоятелства не си противоречат с концепцията за средна скорост. Ще ви дам един съвсем нормален пример, който абсолютно всички български граждани моментално ще разберат. Разстоянието от София до Бургас по автомагистрала „Тракия“ е точно 350 км – от табела до табела. При 140 км/ч позволена скорост по магистралите, за да нарушите средната скорост, позволена за цялата отсечка, трябва да отидете от София до Бургас за два часа и половина или по-малко. Хайде да отидете от София до Бургас за два часа и половина. Не предизвиквам никого, не стимулирам никого и не подтиквам никого да прави нарушения, но нека помислим реално – два часа и половина“, даде пример Георги Харизанов.
Според него е хубаво, че от една страна водачите да са наясно, че има пътен контрол и че трябва да карат така, както карат и в чужбина. По думите му обаче от друга страна трябва да се преразгледа и коригира там, където е нужно, за да се премахне изцяло остарялото стопанство на знаците.
„Тази гора от знаци покрай пътя прави нещата така, че е справедливо, между другото, народни представители да казват: „Ами толкова спазваме всичките знаци, че средната скорост за целия път ми става 31 км/ч.“ Това е безобразие. Но двете неща, пак казвам, не си противоречат и двете трябва да бъдат решени. Има остаряване на знаците в много отношения. Много от тях са изчислявани, поставени и сметнати за нужни и необходими на база на много стари разпоредби, технически изисквания и таблици с данни. Трябва да бъдат оставени хората да карат на мира, спокойно и без абсолютно излишни знаци, които обикновено служат за основание зад тях да се настани някаква патрулка и да започне просто да глобява хората. Решението не е в глобите, а в превенцията“, категоричен е Харизанов.
По думите му трябва хората още като излязат на пътя да си кажат: „Вече трябва да започна да карам като в чужбина.“ Той обясни, че трябва да е ясно за всички, че аварийната лента трябва да се ползва само когато има авария и колата не може да продължи да се движи.
„Аварийната лента неслучайно се нарича аварийна, защото тя е за аварирали превозни средства, т.е. когато МПС-то вече е в невъзможност да продължи да се движи – прегряло, счупено, спукана гума, изпаднала гума от ТИР. Аварийната лента не е за почивка, не е за тоалетна. Тя е аварийна и аз наистина не съветвам никога, ако има каквато и да било възможност автомобилът да се движи, да не спира в аварийната лента, а да стигне до някой разклон, джоб или паркинг встрани от магистралата. Това е изключително опасно място, извън това, че се използва и за изпреварвания“, предупреди Харизанов.
По думите му на много места няма къде да се спира и хората са изкушени да спират там. Според него трябва да изискваме като общество да се подсигурят повече буферни места за почивка и спиране по магистралите.
„Всички в крайна сметка сме нормални хора, живеем в този живот. Когато детето ти каже: „Искам да пишкам сега, веднага“ и започне да плаче в колата, човекът търси веднага къде да спре. Санкциите за аварийната лента от една страна са резонни – факт, но от друга страна повече места за почивка, повече уширения и джобове на магистралите са винаги добре дошли. Не е никак лошо законодателят да предвиди повече такива, за да може при бъдещите трасета, когато се строят, да има предвидени повече паркинги и джобове“, категоричен е Георги Харизанов.
Според него България може в сферата на ТОЛ системата да е световен лидер и пример. По думите му България може да влезе в тази тема със самочувствие и да покаже на всички останали държави как се прави.
„В този смисъл цялата тази сиромахомилщина, цялата тази андрешковщина – да се надлъгва системата, да се прецаква системата, Радев да иска да има несигурност, да дразни хората, да ги възмущава от управлението, да им обяснява колко е слабо, как само иска да ги глобява, което абсолютно не е вярно. Глобите са краен ефект, ако не се спазват правилата. Идеята е да се спазват правилата. Така че това, че Радев за пореден път ще се опита да всее разделение, да се възползва и да създаде негативни настроения, си остава изцяло за негова сметка – потъващата му популярност и забиващият му надолу рейтинг го показват. Важно е да си кажем, че България може да е световен лидер и пример и да даде световна рецепта за това как се използват най-модерните технологии“, завърши Георги Харизанов.


