Георги Харизанов пред ПИК TV: Тол системата е златна мина, а ние я държим заключена (ВИДЕО)

ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Корист дали има? Има. Тя е, първо, на всички наши съседни държави, които използват България за евтино и почти безплатно транзитно преминаване на техните превозвачи и товари. Така че користта, първо, е на съседните държави, които за своите си пътища си чарджат както трябва, но им е изключително приятно да минават без пари през България. И тук, разбира се, има користи — съпротива на български терен от превозвачи и транспортни фирми, автобусни фирми и т.н., което е доста странно, защото таксата за преминаване е пасивна такса, която се калкулира в цената и не се заплаща от самия превозвач, а той я начислява на клиента. Когато вие кажете: „Моля да ми транспортирате този контейнер оттук до Варна“, превозвачът съвсем коректно ви казва.
Така коментира осакатените възможности за ползване на българската ТОЛ система Георги Харизанов в предаването „Видеовръзка с Цветан Фиков“ по ПИК TV.
„България има страхотно развит и конкурентен транспортен бранш, но съпротивата срещу дисциплината, срещу контрола от страна на държавата, срещу това да се изравнят таксите за преминаване през България със съседните държави, не е за друго, а за да взимаме от транзитния трафик това, което ни се полага — от тези колони лятно време, които, знаете, тормозят българските граждани. Нека си плащат за преминаване през нашата страна, нашата държава и нашите пътища, уважаеми българи“, обърна се към зрителите Харизанов.
По думите му в държавната администрация има върволица от колективна отговорност, която прераства в колективна безотговорност и в десетки и стотици отговори и мнения „това не може да стане“ от най-различни чиновници. Той отбеляза, че сама по себе си ТОЛ системата, която има България, е страхотна и чудесна.
„Ние използваме твърде малка част от нейния капацитет, поради това, че трябва много да се развие законодателството. Камерите трябва да бъдат стандартизирани от Българския институт по метрология, от агенциите — държавните по стандартизация и контрол, и оттам нататък синхронът между МРРБ, принципала АПИ, принципала на ТОЛ системата и другите министерства, които също налагат санкции.
Предполагам, че ако ви попитам дали имате — а вие няма как да знаете, между другото, няма такава система за информация и няма как да проверите, единственият начин е да проверите с карта на гише — дали имате наложени глоби от общината за паркиране, спиране на тротоар, спиране върху зелени площи и т.н., и вие ги дължите тези глоби на общината? Първо, няма как да знаете. И второ, огромна част от българските граждани посещават общинската администрация в местата, в които живеят, изключително рядко, и процентът на събиране на тези санкции е трагично нисък. Това е едно от нещата, за които може да се използва тази система — с нейната прекрасно изградена инфраструктура и с многобройните точки“, категоричен е Георги Харизанов.
По думите му камерите в момента преминават поредна процедура по стандартизация. Той обясни, че камерите регистрират номера, момента и часа на преминаване на превозното средство, могат да засичат и моментна скорост.
„Да, това ще влезе в конфликт моментално със Закона за движение по пътищата, ще има реакция от страна на МВР. Най-различни институции непрекъснато тръгват да поръчват разни камери — виждате — за страшно много милиони левове. Истината е, че камерите на тази система могат чудесно да свършат тази работа. И, между другото, г-н Фиков, като говорим за камери — ето ви нещо много интересно, което може и да проверите. Мисля, че ще бъде интересно и за цялото общество. Давам ви просто пример:
Ако ние двамата с вас сега вземем една камера на МВР, която не прави никаква разлика между различните видове превозни средства, отидем на Околовръстното или на изхода на София по магистралата и я поставим така, че да следи за превишена максимална скорост — знаете ли колко е броят на тировете, които ще санкционираме? Нула. Защо? Защото тировете, в зависимост от категорията, имат ограничение на скоростта 70 и 90 км/ч. Ако ние с вас отидем на място с разрешена скорост 140 км/ч, плюс 10 км толеранс, тогава, ако случайно някой тир не направи непостижимото и не развие 160–170 км/ч — което няма как да стане — той няма да бъде хванат. Дори да може, няма да го направи, защото ще харчи много нафта, а шофьорът ще трябва да плати от джоба си това удоволствие. Никога няма да го хванем в нарушение, защото ограничението е 140 км/ч“, обясни той.
Харизанов обясни, че камерите на МВР не могат да го установят, защото не различават вида МПС. Той допълни, че тези тирове никой не ги санкционира, когато карат като бесни.
„Защото няма как да бъдат санкционирани — техниката, с която се упражнява контролът, не прави разлика дали става въпрос за тир, който е ограничен на 70 км/ч, или за лек автомобил, или за бус, който няма такова ограничение и може спокойно да премине със 150 км/ч“, завърши Георги Харизанов.
Целия разговор вижте във видеото: