ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Световноизвестната оперна певица Елена Николай (панагюрката Станка Николова) е оставила спомен не само в музиката за всички времена. Нейната красива и възедра фигура трудно би могло да се заобиколи, и когато става дума за силен характер.
Вече като наложена солистка в Италия през 40-те и 50-те години на миналия век веднъж Елена се сблъскала с негативното отношение на прочутия музикален критик Абиати. Неговите статии във вестниците имали силата на нещо като оперен кодекс – ехото от написаното от Абиати дълго се разнасяло из салоните на Милано и Рим.
Кой знае защо менторът на музикалните вкусове не харесвал пеенето на българката. В няколко последователни броя на един от вестниците той наругал Елена и то съвсем незаслужено. Оперната прима решила, че не може да остане нещата така. Причакала една вечер във фоайето на „Ла Скала” своя душманин Абиати, приближила се на една ръка разстояние от него и му поискала обяснение. Музикалният критик се снишил още повече (а той бил с цяла глава по-нисък от снажната българка). Тогава тя се засилила и му зашлевила два звънки шамара, който прокънтели из мраморните коридори на „Ла Скала”. Очевидци на комичната случка след това разказвали като виц, че плесниците на Елена Николай били толкова силни, че дори кристалните канделабри на операта зазвънели от ударната вълна.
Абиати изхвърчал по стълбищата на „Ла Скала” и паднал в долното фоайе на театъра.
Скандалът бил огромен – в Милано месеци наред се разказвало за „юмручното право”, което раздала с десницата си българската мецосопрано. Повечето италианци били на нейна страна. Но ръководството на операта не мислило така – Елена Николай била отстранена за около 2 години от състава на театъра.
Спечелила световната си слава, при всяко свое завръщане в България Елена Николай не пропускала да пее пред своите сънародници. Гостоприемството си й давали сцените на Софийската опера и зала „България”. По-старите софиянци още си спомнят нейният силен и разтърсващ глас.