BG EN

ИЗВЪНРЕДНО И САМО В ПИК! Шефът на синдиката на КНСБ към БДЖ Петър Бунев разкри версиите за ада в Хитрино и фаталните 30 км/ч превишена скорост

НАЙ-ВАЖНОТО

ИЗВЪНРЕДНО И САМО В ПИК! Шефът на синдиката на КНСБ към БДЖ Петър Бунев разкри версиите за ада в Хитрино и фаталните 30 км/ч превишена скорост

75046
на 13.12.2016
ИЗВЪНРЕДНО И САМО В ПИК! Шефът на синдиката на КНСБ към БДЖ Петър Бунев разкри версиите за ада в Хитрино и фаталните 30 км/ч превишена скорост
Автор:   Калин Каменов

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Шефът на Синдиката на железничарите към КСНБ Петър Бунев разкри пред Агенция ПИК последни подробности за инцидента в Хитрино. Той коментира както версиите за инцидента, така и какво са предприели от синдиката към семействата на загиналите и пострадалите. Ето какво сподели той пред ПИК.

препоръчано

- Г-н Бунев, каква ви е последната информация за инцидента, който стана в Хитрино?

- Нещата към момента в голямата си част са ясни, защото се предават от много медии. Работи се. Цистерните са изпразват. Хората, които работят на терен, са професионалисти. Ще се справят, въпреки че в момента условията са доста тежки. Студено е, не е лесно да си на такъв терен.

- Нова информация за причините имате ли…

- Относно причините вече излезе нещо като основна версия, като предварителна информация и в голяма степен очаквам и да отговаря на истината. Става въпрос за високата скорост. Но аз продължавам да твърдя, че експертите ще трябва да проверят. Освен скоростта трябва да се провери и подвижния състав, както и железния път. Не изключвам и просто лошо стечение на обстоятелствата. Говоря това, защото да се стигне до изтичане на газ, това вече не е лесна работа. Вследствие на това става и взривът.

- Намерена е черната кутия на влака. Имате ли информация за данните от нея?

- Нямам информация към момента. Искам да подчертая, че това е много съвременно устройство. То е дигитално. Софтуерът се държи от „Сименс“ и няма как да се манипулира. То със сигурност ще бъде разчетено професионално и там няма проблем дали ще се признае, или не. Данните ще са на 100%. Каквато е била скоростта, тя ще излезе с точност.

- Излязоха версии, че в участъка е трябвало да се кара с 40 километра, а композицията е влязла със 70. Тези 30 километра повече колко са фатални. Влакът е влязъл в лек завой…

- Може да се окажат фатални. Причината за това е, че в случая говорим за много тежък влак. Центробежните сили зависят от масата на влака. При 40 км/ч позволени, хайде да са били 50, да има някакво презастраховане, но 30 км/ч повече… Можеше и да не са фатални, но в случая станаха фатални.

- Бивш служител на БДЖ пък каза, че може и връзките между вагоните да са били пренатегнати. А когато това е така, влакът все едно става едно цяло?

- Нека ясно да кажем нещо. Този влак не е тръгнал от съседна гара, за да кажем, че може да има пренатягане. Той е минал през доста гари. Принципно при пренатягането има такава хипотетична възможност за скъсване на влака, но тази композиция специално е пътувала доста километри, за да стигне до Хитрино.

- Да разбираме ли, че ако е имало такъв проблем, той е щял да бъде регистриран по-рано?

свързани новини

- Да, така е. Иначе като вариант за инцидента, като версия - да, може да се разглежда. Просто ще се види връзката между вагоните и ще се разбере. Независимо, че е скъсана, това може да се установи.

- Влакът се къса между пети и шести вагон. Как си го обяснявате?

- Това е интересно. Минават двата локомотива, минават и 5 цистерни и изпада шестата. Поне такава е информацията. Ясно е, че първите цистерни няма поражения. Може и самият шести вагон да е имал някакъв проблем. Пак специалистите ще трябва да замерят много неща, може спирачката да е задържала, може да е имало проблем с колелата. Много неща могат да се объркат. Може и в самия вагон да е възникнал технически проблем.

- Към чисто влаковия инцидент сега ставаме свидетели и на голям взрив, който със сигурност е заличил доста неща от мястото на инцидента…

- Тежък е инцидентът. Имало е и други случаи на дерайлиране. Това не е единственият. Въпросът е, че явно в цялата ситуация има и някакво лошо стечение на обстоятелствата. При дерайлирането по някакъв начин се получава изтичане на газ. Явно вагонът са е ударил в нещо остро, което е пробило корпуса на цистерната и изтичането на газта вече води до взрив и следващите тежки последствия. Ако нямаше изтичане на газ, със сигурност щеше да има щети, но нямаше да са в такъв голям размер. Жертвите са от взрива. Имали сме инцидент с дерайлирали влакове с въглища край Дупница, Петърч, Храбърско, но там нямаше жертви, защото товарът беше друг. И цистерни са се обръщали. Повярвайте ми, че не е толкова лесно да се пробие цистерна и да стане изтичане.

- Какво може да пробие цистерна?

- Ударът при дарайлиране е много силен. Едно остро желязо може да се забие в цистерната. Може и да има следи от това. Ще се види. Това ще са изяснява на място.

- Трима ваши колеги са загинали. Информацията бе оповестена от НКЖИ. Вие, като синдикат, какви мерки ще предприемете?

- Ние вече сме ги предприели. Още в сутринта на инцидента имаше колеги, които дадоха кръв. Дадохме пари на близките за двете погребения. Питате ме и казвам, защото това не съм го споменавал. Това са все пак общочовешки неща. Хората са наши членове. Намерихме и съпругата на стрелочника, който е в тежко състояние във ВМА във Варна. Дадохме им пари, защото и личната карта на човека, и тази за банкомата са били в поста му, а до него не може да се стигне. Жената бе спала в колата пред болницата, защото не носеше в нея пари. Намерихме ги. Имаме и дете, което е останало сирак. Имаме благотворителен фонд и ще му се даде една стипендия до навършване на пълнолетие. Ние, като синдикат, действията си сме ги предприели и ще продължим занапред.

- Информация от болницата имате ли за състоянието на пострадалите?

- Успях да получа малка информация. Малко по-добре е нашият колега стрелочник. Разбрали сме се с лекарите, ако имат нужда от нещо, да казват. Ще предстоят доста пластични операции, но ние сме насреща. Към момента лекарите не коментират много състоянието му. Важното е, че жена му успя да се успокои. Нещата са в ръцете на лекарите. Вярваме им напълно.

- Експертизата до колко време трябва да излезе?

- Година ще мине. Аз затова призовах да се поканят хора от Брюксел. Там има звено за разследване на тежки жп катастрофи.

- Собственикът на фирмата обяви, че е поканил германски експерти…

- Нормално е. Всяка страна ще разследва. Просто имаме заинтересовани страни. Нормално е всяка да си разследва. За мен е най-добре да има независима разследваща структура. А няма по-добра от тази, която е към Европейската комисия. Иначе всяка от страните ще си направи разследване и очаквам на един етап те да влязат в голямо противоречие. Така обективната истина едва ли би излязла. Просто всеки ще гони своя интерес. За мен е най-добре звеното към ЕК да се произнесе.

 

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Вижте топ хороскопа на Алена за неделя - Овните готови на всичко, за да постигнат целите си, денят за Рибите е спокоен САМО В ПИК: Вижте топ хороскопа на Алена за неделя - Овните готови на всичко, за да постигнат целите си, денят за Рибите е спокоен
ПИК TV x
Проф. Георги Рачев с топ прогноза пред ПИК TV: Студ сковава страната през следващите дни - ще виждаме какво дишаме! Лошото е, че... (ВИДЕО) Проф. Георги Рачев с топ прогноза пред ПИК TV: Студ сковава страната през следващите дни - ще виждаме какво дишаме! Лошото е, че... (ВИДЕО)
ново
Днес: 61
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК