Красимир Вълчев пред ПИК: Училищата допринасят за увеличения брой заразени колкото един протест или военно поделение! Ще има алгоритъм за определени класове
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
С увеличаване на броя заразени и починали от коронавирус въпросът за преминаване в дистанционна форма на обучение на национално ниво се повдига с пълна сила. Днес на редовния брифинг на здравния министър и главният държавен здравен инспектор Ангел Кунчев заговориха затова, че е добре и прогимназиалните класове да преминат в онлайн обучение.
Репортер на ПИК се свърза с образователния министър, който в момента е под карантина след като е бил с контактно лице от първа линия, за да попита, дали се обмисля такъв вариант и ще има ли пълно затваряне на училищата на национално ниво:
- Министър Вълчев, днес по време на брифинга, доц. Кунчев заяви, че трябва да се помисли прогимназиалните класове от 5-ти до 7-ми да преминат в дистанционно обучение. Вие обмисляте ли такъв вариант?
- Това, което сме водили като разговори от последните дни е, че трябва да се следва локален, децентрализиран подход, а не да се взима решение за всички училища. Има два фактора, които трябва да се вземат предвид, когато се правят такива предложения.
Първият е, че усложнената ситуация с пандемията вероятно ще продължи месеци, а не седмици. Ние не можем да затворим цели отрасли и дейности за няколко месеца, защото това би имало негативни последствия за социално-икономическата ситуация. В това число и за системата за училищното образование.
Най-често лекарите се сещат да обвинят училищата, но те допринасят за влошаване на ситуацията, колкото и всяка една многочислена среда. Колкото едно предприятие, протест, военно поделение. Не бива и не трябва само училищата да се затварят и да бъдат обявявани за основните виновници. Загубите от затварянето на училищата са невидими днес, но са не по-малки от затварянето на икономически отрасли.
Продължителното затваряне на училища и преминаване в електронна среда, пък било то за един клас, води до десоциализация, понижена ангажираност, психическа преумора и натрупване на тревожност, намалена двигателна активност, както и други проблеми.
Вторият фактор е, че епидемията е с неравномерно развитие в различните области и общини. Към днешна дата имаме 2400 училища, от тях в 1100 имаме случаи на положителен тест, от тях 1300 не са се сблъсквали с вируса, като те са по-малки училища, в по-малки и отдалечени места. Факт е, че имаме влошаване на ситуацията в по-големите градове, респективно в София.
- Тогава може ли да говорим, че учениците от 5-ти до 7-ми клас могат да преминат за няколко седмици в дистанционна среда на обучение, а началните да останат?
- Тогава идва въпросът, какво правим след тези две или три седмици, ако ситуацията не се подобри?! Ще продължат ли децата месеци наред да се обучават вкъщи и само училищата и ще се затворят. Поради тази причина ние ще изработим един алгоритъм, с препоръки към областните щабове и към училищата за поетапно и частично преминаване на обучение в електронна среда. Тези препоръки ще съдържат алгоритъм за кои дейности е по-желателно, за кои не е задължително, като ще се стъпва на презумцията, че това вероятно ще продължи месеци, като не можем да оставим едни деца през цялото време вкъщи. Затова сме обсъдили вариант и за разделяне на паралелките и редуване на прогимназиален и гимназиален етап.
Има класове, които е по-задължително децата да бъдат в училище, като седмите класове, осмите класове, особено в езиковите паралелки, като има и дейности които не могат да се проведат в дистанционно обучение, като професионалните гимназии. И в момента училищата предлагат преминаване в дистанционна форма, като на този етап съм одобрил 35 училища да се обучават в електронна среда, като 10 от тях са и в начален етап. Техния брой се увеличава ежедневно, като в началото на другата седмица ще дадем общи насоки към регионалните щабове.
- Бихте ли обяснили малко повече какво точно ще представлява този алгоритъм. Да разбирам ли, че може само седмите класове и началните да останат присъствено?
- Ние ще кажем, кое е по-желателно и по-нежелателно, като според нас присъствено трябва задължително да останат първи клас. Всички класове са приоритетни, но в определен етап при едни отсъствията са по-нежелателни.
- Трудно е да се противопоставят децата и класовете, защото образованието е важно за всеки един етап. Но през последните седмици и епидемиолози, политици, а днес и доц. Кунчев препоръча да се затворят определени класове. Ако пък ги спрете и няма промяна, това няма ли да докаже, че не училищата са виновни за нарастващия брой заболели?
- Училищата са идеалния виновник, защото са многочислена среда, защото ескалацията на епидемията съвпадна с отваряне на училищата, но съвпадна и със сезона. Има доказателства и в обратната насока. Факт е, че учениците се заразяват 15-пъти по-малко от средното, а има и изследвания, които сочат, че учениците, особено по-малките са в много малка степен преносители. Аз ще подкрепя всяко разумно предложение, но нека не бъдат само училищата, защото така е най-лесно.
- Да разбирам, ли че бихте препоръчали за София да се вземе някакво решение?
- В София ситуацията е най-тревожна и има логика да се пристъпи към преминаване в електронна среда, но трябва да се вземе предвид, че и в София има училища, в които учениците могат да продължат и нямаме значителен брой заразени. Ще препоръчваме да се следва децентрализирания подход, като в началото на следващата седмица ще дадем общи препоръки.