ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Одялкан от парен двигател, с дървени точила, в примитивна конструкция и бандажни гуми – ето така накратко го описва френския De Dion-Bouton. Този автомобил бил внесен в България от чех на име Август Шедеви. Това се случило точно на Великден в далечната 1896 г.
Това било първото превозно средство в страната ни, което пристигало на Централна гара и след минимална подготовка триумфално е карано по Лъвов мост, Пъстрия мост и през пл. „Свети Крал“ (днешната „Света Неделя“), достигайки до ул. „Витоша”. Гуменият клаксон известявал надалеч предстоящата си поява.

Собствениците на таксита били най-недоволни от автомобила, защото машината заплашвала да „отнеме работата им“. Автомобилът на Август Шедеви е използвана само няколко пъти по софийските улици, а след сериозна повреда е изоставен. Таксиджиите останали облекчени. По думите им: „хансомската кабина без коне“ нямала бъдеще!
В същото това време в София все още нямало електричество и трамваи, така че хората пътували предимно с каруци, ханджи или пеша. Столичните вестници тогава пишели, че никому не са нужни “заплашителни изобретения, които само ще плашат гражданите!“.
Така била коментирана и обсъждана появата на първата българска кола появила се в София. На фона на примитивните транспортни условия - появата на първото превозно средство от този вид си останала истинска сензация сред столичните граждани.
Въпреки, че автомобилите обикновено се смятани за прищявка на хора без вкус или маниери. И така минало дълго време, в което единствените смели да ги използват в България, били чужденците.


