BG EN

Ода Жон, Мишел Бонев или евтиното дефиле на потребени потребителки с жажда да потребяват

ГОРЕЩО
БЪЛГАРИЯ ДНЕС

Ода Жон, Мишел Бонев или евтиното дефиле на потребени потребителки с жажда да потребяват

71417
на 27.11.2018
Ода Жон, Мишел Бонев или евтиното дефиле на потребени потребителки с жажда да потребяват
Автор:   Ива Николова

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Кой ли щеше да е чувал за художничката Ода Жон и нейната изложба у нас, ако някой не бе изпратил до ПИК онази снимка с безкрайната отрупана с колбаси, ядки и напитки маса, която обиколи всички медии. Но и ако не бяха вчерашните невчесани мисли на шефката на Националната художествена галерия Яра Бубнова, където е била опната пищната трапеза в чест на откриването на изложбата на въпросната Ода Жон, на която по нейно желание били поканени 100 души и за чието плюскане лично платила. Както стана ясно, сред тях художниците и ценителите са били единици за сметка на паркетните персони.

препоръчано

Забележете! От тази изложба не беше разпространена снимка на картина, а снимка на пищна софра - дума, която наскърбява слуха на зле владеещата български език Яра Бубнова. В нейните тълкувания наличието на пищната софра насред националната галерия премина през фразите "част от изложбата", "натюрморт", "пърформанс", "коктейл", "почерпка" и...  "скулптури, приличащи на човека, с неговото месо. Посланието е за потребяването на жената от обществото. Тази болезненост, сюрреалистичност, от ядене от телата е повече, отколкото желанието да се наядеш".

Аха! Дойдохме си на думата! Защо ли битката за "потребената жена в обществото" буди асоциацията за една друга "потребявана жена" и нейния скандален филм "Сбогом, мамо", взривил властите в Италия и България. О, не с художествените си дойстойнства, не! А именно с умишленото търсене на скандал.

През 2011 г. авторката на онзи филм, представяща се като Мишел Бонев, получи измислена награда на филмовия фестивал във Венеция за "действия в защита на жените" и това без малко не коства главата на техния министър на културата.

Идентичен случай в наше село, както би рекъл шопът - "потребявани" жени се борят срещу "потребяването" в обществото, след като с удоволствие са напирали да ги "потребяват". А сходствата между т.н. Ода Жон и Мишел Бонев просто се натрапват.

И двете са българки със сменени имена. Ода Жон всъщност е родената в София Михаела Дановска. На нея много повече би ѝ отивало да е Мишел, още повече, че живее във Франция, но Мишел Бонев е живеещата в Италия българка от Бургас Драгомира Бонева.

И двете са напуснали България на крехка възраст. Ода Жон още 21-годишна се оженила на доста по-възрастния си и вече покоен професор в Дюселдорф и му родила дете! Осем години по-късно, веднага след кончината му, изведнъж решила, че е художник и започнала да излага картинте си, заедно с неговите, така да се чуе и за нея.

Мишел Бонев пък използвала прелестите си за контакти със заможни и високопоставени мъже, сред които и Берлускони, заради когото всъщност избухна скандала с филма ѝ в Италия. Между другото, за 39-годишната Ода Жон също има биографичен филм. А пък още оплюват Тодор Живков, че си вдигал паметници приживе...

Кой знае защо и двете дами смятат биографиите си, тоест, собствения си избор за начин на живот, за уникален и искат да го превърнат в артефакт. И двете дами са подходили доста разточително, за да се сдобият с популарността си. Малко български, пък и чужди режисьори и художници могат да си позволят такъв разкош. Но и още по-малко от тях имат нужда от скандалите и разточителството, за да бъдат наричани режисьори и художници. За това са достатъчни произведенията им.

Но произведенията на тези дами очевидно не им вършат никаква работа в това отношение. Иначе нищо не се получава. За филма "Сбогом, мамо" никой нямаше да е чувал. За свряната в страничната заличка изложба на Михаела Дановска, пардон, на Ода Жон - също, ако не е бил онзи пир по време на чума в същинското пространство на националната галерия.

Дали пък разпространяването на снимката с пиршеството до подходящите хора не е точно с цел някой да обърне внимание и на т.н. художничка и на нейната т.н. ретроспективна изложба!? Както се казва, като не става с творчество, става със скандали.

След което Яра Бубнова да съчини следния шедьовър и прозрение на изкуствоведческата мисъл: "Това месо, тази телесност, това, което е включено във взаимодествието на човешкото в противопоставянето на романтичното, предполагам, че затова Ода Жон избира тази зала в двореца, която навежда на нечовешки представи и да ги сблъска с това ядене на месо".

Господи, слез и си събери вересиите поне от изложбените зали!

Понеже в днешно време с пари и потребяване на каквото там си имаш всичко е възможно, включително и да създаваш всякакви мистификации - включително и от Драгомира Бонева да станеш Мишел Бонев и да се правиш на кинорежисьор, а от Михаела Дановска да станеш Ода Жон и да откриваш изложба и да пируваш в залите на Националната художествена галерия.

И ако това не е "потребление" на потребените потребителки, здраве му кажи!

Както бяха "потребени" и онези безмълвни 30-40 художници, повикани от Яра Бубнова да подкрепят обяснението на вулгарното потребление като извисен полет на вдъхновението и философията. (Които, между другото, Бубнова ръгаше с лакти да мълчат, ако се опитат да кажат нещо пред микрофоните.)

Изобщо, евтино дефиле на потребени потребителки, с единствен талант и единствена жажда - да потребяват.

Тъжното настава, когато мистификациите рухнат и се озъби голата свирепа истина, че "само с ядене не става, трябва и акъл,", както се казва в една реклама. А в случая трябва и талант. Както, за да правиш филми и изложби, така и да управляваш национална галерия, а също така и да обясняваш гафовете си.

Та и хората, които влизат в галериите, в киносалоните, в книжарниците, в концертните зали да не се чувстват "потребявани" от "потребени потребителки" на мистификации и евтини сензации.

Дано това го разберат и в Министерството на културата, за да не си повтаряме афоризма на великия тъжен присмехулник Радой Ралин, който, макар и с псевдоним, нямаше нужда нито от мистификации, нито от пари, каквито просто никога нямаше, за да бъде прочут и обичан до ден днешен и далеч напред във времето: "Не ме е страх от министъра на културата, а ме е страх от културата на министъра".  

Сподели:
Бомба x
ИДВАТ ДЪЖДОВЕ! Слънцето пробива мъглите край Дунав, но следобед над планините се задават гръмотевици (КАРТИ) ИДВАТ ДЪЖДОВЕ! Слънцето пробива мъглите край Дунав, но следобед над планините се задават гръмотевици (КАРТИ)
ПИК TV x
В Италия изумени от Росен Желязков - ето защо (СНИМКИ/ВИДЕО) В Италия изумени от Росен Желязков - ето защо (СНИМКИ/ВИДЕО)
ново
Днес: 130
hot
най-четени новини в момента
Сега
19798
четат ПИК