ГОРЕЩО
МРЕЖАТА СЕ ГАВРИ С ИВАЙЛО МИРЧЕВ: Махаш охраната на Пеевски?! Ей това е мъжка приказка. Ти що глад си събрал с Оземпика... ще ги изядеш надве, на три и НСО, и барети, и полиция...
Доц. Борислав Цеков пред ПИК TV: ППДБ искат власт без избори, политиката се тиктокизира, а еврото е необратимо (ВИДЕО)
САМО В ПИК! Калин Каменов с подробности за грозната провокация на "Възраждане" пред дома му: Било е сбирщина на хора с всякакви комплекси. Нови избори може да са пагубни за държавата (ВИДЕО)
Георги Марков емоционално пред ПИК: Бойко е най-добрият премиер на Прехода! Ако ППДБ влязат във властта, ще ни вкарат във война
Кметът на "Люлин", разкрил една от най-големите афери в "Промяната", с ОТВОРЕНО ПИСМО: Кирил Петков прехвърли вината върху нас! Антикорупционерите се оказаха корупционери
Връзката между пациент, лекар и фармацевт се къса и обърква лечението
Хронично болните повсеместно се влошават, заради грешно провеждано лечение от страна на пациентите, а не поради грешна диагноза. Това твърди пред "Труд" доц. Асена Стоименова, зам.-председател на Българския фармацевтичен съюз. Тя представи сборния извод от 200 проучвания от цял свят за здравната система, фармацевтичната индустрия и грижата за пациентите. Според тях само в САЩ 125 000 души умират, защото не следват лечението си правилно. 90 милиона пък не разбират рецептите и лечението си. 11% от американците влизат в болница след неправилна употреба на лекарства. Такава статистика не съществува у нас, както и такава за работата на фармацевтите. Според Стоименова, българите все още гледат на фармацевтите като продавачи в бели престилки, а не като съветници и посредници между лекаря и пациента. Български документ от 2009 г., съобразен с препоръки на Световната здравна организация, посочва добрите практики във фармацевтичното обслужване, както и функциите на фармацевтите. Стоименова добавя: "те трябва да са компетентни, отговорни, да работят в екип, да оказват съдействие, да са готови да отгорят на всички въпроси и ако забележат грешка при неправилно дозиране или предписанието в рецептата, да сигнализират за това и да се свържат с лекаря. В Дания например това е регламентирана практика. Всеки фармацевт е задължен да дава обратна връзка, когато забележи неточност в рецептите, а на края на годината се издава сборник с тези грешки". Гаранция за успех на лечението е подобряването на комуникацията между лекар, фармацевт и пациент, според успешни практики в Европа. След експеримент в Холандия станало ясно, че 40% от лекуващите се имат нужда от корекция в лечението и рецептите. "Въпросите на фармацевти не са от любопитство, а за да изпълняват задълженията си. Те са длъжни да коригират неточностите, възникнали във връзката пациент - лекар", добави Стоименова. Според Световната здравна организация само 25% от страдащите от диабет следват предписанията на лекарите. При заболявания, протичащи с болезнени симптоми, този процент е значително по-висок: 63% при болните от ревматоиден артрит и 54% при хипертониците. Болните не следват лечението си предимно, защото трудно успяват да запомнят дозировката и часовете за прием на медикаментите, както и заради нежелани лекарствени реакции и високата цена на препаратите.препоръчано


