ГОРЕЩО
ПЪРВО В ПИК: Кирил Петков се покри в СПА хотел преди срещата с Борисов и ГЕРБ (СНИМКИ)
КАКВОТО ПОВИКАЛО, ТАКОВА СЕ ОБАДИЛО: ДПС-Ново начало издига санитарен кордон около пуделите с пачките, кеша и корупцията
ПП развърза Асен Василев да ВЗРИВИ тотално преговорите с ГЕРБ - постави 7 условия на Борисов
СВОЕВОЛИЯТА НЕ ПРЕСТАВАТ: ППДБ продължават да се инатят - ето какви поредни условия поставиха за преговори с ГЕРБ
ИЗВЪНРЕДНО! ГЕРБ отвърна остро на ППДБ: Диалогът не може да се води през...
Връзката между пациент, лекар и фармацевт се къса и обърква лечението
Хронично болните повсеместно се влошават, заради грешно провеждано лечение от страна на пациентите, а не поради грешна диагноза. Това твърди пред "Труд" доц. Асена Стоименова, зам.-председател на Българския фармацевтичен съюз. Тя представи сборния извод от 200 проучвания от цял свят за здравната система, фармацевтичната индустрия и грижата за пациентите. Според тях само в САЩ 125 000 души умират, защото не следват лечението си правилно. 90 милиона пък не разбират рецептите и лечението си. 11% от американците влизат в болница след неправилна употреба на лекарства. Такава статистика не съществува у нас, както и такава за работата на фармацевтите. Според Стоименова, българите все още гледат на фармацевтите като продавачи в бели престилки, а не като съветници и посредници между лекаря и пациента. Български документ от 2009 г., съобразен с препоръки на Световната здравна организация, посочва добрите практики във фармацевтичното обслужване, както и функциите на фармацевтите. Стоименова добавя: "те трябва да са компетентни, отговорни, да работят в екип, да оказват съдействие, да са готови да отгорят на всички въпроси и ако забележат грешка при неправилно дозиране или предписанието в рецептата, да сигнализират за това и да се свържат с лекаря. В Дания например това е регламентирана практика. Всеки фармацевт е задължен да дава обратна връзка, когато забележи неточност в рецептите, а на края на годината се издава сборник с тези грешки". Гаранция за успех на лечението е подобряването на комуникацията между лекар, фармацевт и пациент, според успешни практики в Европа. След експеримент в Холандия станало ясно, че 40% от лекуващите се имат нужда от корекция в лечението и рецептите. "Въпросите на фармацевти не са от любопитство, а за да изпълняват задълженията си. Те са длъжни да коригират неточностите, възникнали във връзката пациент - лекар", добави Стоименова. Според Световната здравна организация само 25% от страдащите от диабет следват предписанията на лекарите. При заболявания, протичащи с болезнени симптоми, този процент е значително по-висок: 63% при болните от ревматоиден артрит и 54% при хипертониците. Болните не следват лечението си предимно, защото трудно успяват да запомнят дозировката и часовете за прием на медикаментите, както и заради нежелани лекарствени реакции и високата цена на препаратите.препоръчано