ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
УНИЦЕФ и Глобалната комисия по образование призовават за спешни инвестиции за справяне с нарастващата криза в обучението и уменията на децата в световен мащаб.
Почти три четвърти от младите хора на възраст между 15 и 24 години в 92 държави, за които има налични данни, не успяват да придобият уменията, необходими за работа. Това сочат данни от нов доклад, публикуван на 13 юли от Комисията по образование и УНИЦЕФ, и подкрепен от глобалната инициатива „Generation Unlimited“, съобщиха от УНИЦЕФ, цитирани от БТА.
В България близо половината (47,9 процента) от младежите на възраст между 15 и 24 годни, или 315 149, не разполагат с базови умения, които са им необходими за средно образование. Това показват данни на международното оценяване PISA и TIMSS, и изчисления за децата, които не се обучават. А 44,5 процента от същата възрастова група, или 292 287, нямат и все по-необходимите в днешния свят дигитални умения.
Под „дигитални умения“ се разбира умението да разбират и използват технологиите, и се измерва чрез дял на млади хора, които могат да изпълняват основни дейности на компютър. Например: копиране или преместване на файл или папка, функции за копиране и поставяне за дублиране или преместване на информация в документ, изпращане на имейли с прикачени файлове и трансфер на файлове между устройства.
Базовата грамотност и математическата грамотност; меките умения, включително уменията за живот и социално-емоционалните умения; дигиталните умения, които позволяват на хората да използват и разбират технологиите; специфичните за професията умения, които подпомагат прехода към заетост; и предприемаческите умения са от съществено значение за просперитета на децата. Тези умения са от решаващо значение и за развитието на обществата и икономиките.
Поради големия брой младежи, които не посещават училище и ниското ниво на придобиване на базисни умения, държавите по света са изправени пред криза, като по-голямата част от младите хора не са подготвени да станат част от днешната работна сила, се отбелязва още в доклада.
По данни на Евростат (2021) 14 процента от младежите в България са извън системите на заетост, образование или обучение. А 120 000 деца в училищна възраст са в риск от отпадане от образователната система – показва проучване на Министерството на образованието и науката (МОН) от 2021 г.


