ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
По Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) са предвидени 1.4 милиарда лева и колкото и голяма да изглежда сумата, парите ще стигнат едва за 1000-1500 блока или кооперации, алармират от Асоциацията на дружествата, управляващи етажна собственост (АДУЕС).
А според експертни оценки сградите, които се нуждаят от енергийно обновяване, в цяла България са повече от 54 000, информира "Марица".
За т.нар. безплатно саниране сдруженията на собствениците трябва да кандидатстват до края на март догодина. След тази дата до края на 2023 година безвъзмездната финансова помощ ще е само 80%. Останалите 20 на сто трябва да се осигурят от собствениците на имота. Така че за да се докопат до безплатно саниране, сдруженията трябва да бързат и да предадат изрядна документация в следващите шест месеца. А това не е толкова лесно.
Първото е да има вече създадено сдружение на собствениците на сградата, посочва Лилия Чолакова, председател на АДУЕС.
“Второто обаче е по-тежко - сградата да разполага с технически паспорт. Ваденето на този документ обаче изисква време - около два месеца, ако всичко е изрядно“, ориентира Лилия Чолакова.
По-големият проблем е, че струва немалко пари. На апартамент в жилищен блок се падат като разход между 300 и 500 лева. Колкото по-малка е сградата, толкова по-скъпо излиза за обитателите ваденето на технически паспорт. Цената зависи от разгърнатата застроена площ, от липсите в документацията, дори от вида на строителството - ако е типово, процедурата се улеснява.
С технически паспорт у нас по задължение разполагат само сградите, строени след 2007 година, но те пък по презумпция не се нуждаят от саниране, обяснява омагьосания кръг дамата. Така че колкото и да им се иска на съседите да побързат, за да се класират за безплатно саниране, бързането ще е бавно.


