Първо в ПИК! Скандал! Задават се серия жестоки дела срещу медиите на Огнян Донев и кака Стоянка - прислужничката на Иван Костов!
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Лъжи и клевети, тиражирани от сайта „Медиапул”, собственост на бивше пресаташе на Иван Костов, както и няколко други сайта (сред които Клуб Z - свързван с небезизвестния фармацевтичен бос Огнян Донев), стават причина Институтът за модерна политика и онлайн медията ХАШТАГ-BG да заведат серия от съдебни дела срещу тях. Гражданските искове срещу въпросните сайтове ще възлязат общо на повече от 100 хиляди лева, а със средствата ще бъде учреден български фонд за подкрепа на независимата и честна журналистика.
"В клеветническите публикации на посочените сайтове лъжливо се твърди и/или внушава, че ИМП и Хаштаг-BG били „източили” държавни средства чрез медийни договори между онлайн медията и няколко политически партии и инициативни комитети, които участват в настоящите местни избори и информационно-разяснителната кампания за референдума.
Това е лъжа и клевета! Долнопробна лъжа и клевета", посочват засегнаните издания чрез Института за модерна политика.
Ето какво казват те в своята позиция до медиите:
"Да оставим настрана юридическата формалност, че Институтът за модерна политика, като юридическо лице с нестопанска цел в обществена полза, не е нито собственик, нито издател на Хаштаг-BG и съответно не е страна по никакви договори за политическа реклама и няма отношения в тази връзка с ЦИК, политически партии, коалиции и комитети. „Гръмовните разкрития”, че част от обществено известните личности от ИМП са сред авторите и учредителите на Хаштаг-BG, са общоизвестен факт, който е достатъчно видим и прозрачен в официалните документи и дейност на онлайн медията.
Същинската клевета са твърденията и внушенията за „източване” и „ужилване”. Това е особено долнопробна лъжа – пример за липса на елементарна журналистическа етика, професионализъм и уважение към закона и истината. И свидетелство за част от причините, поради които България е на дъното в световните класации за медийна свобода.
Истината е, че сключването на договори за политическа реклама между партии, коалиции и инициативни комитети и онлайн медията Хаштаг-BG за изборите и за информационно-разяснителната кампания за референдума е напълно прозрачна и законосъобразна дейност, каквато извършват всички останали медии. Процедурата за провеждане на медийни кампании по време на избори и референдуми, особено в частта за медийните пакети, е една от най-прозрачните, стриктно регламентирани в закона и строго контролирани от Сметната палата и Централната избирателна комисия. За разлика, например, от напълно непрозрачното и при неясни критерии и ангажименти многомилионно финансиране на някои медии, в т.ч. на някои от сайтовете-клеветници, от чужда държава чрез „Америка за България” или от публично известни олигарси, участвали в скандални приватизационни сделки.
Истината е, че като „източване” сайтовете-клеветници обозначават напълно легитимни и законосъобразни рекламни договори между партии и инициативни комитети и онлайн медията Хаштаг-BG, на базата на публично обявени и регистрирани в законовия срок в ЦИК и Сметната палата рекламни тарифи, сключени по напълно прозрачен начин и в пълно съотвествие с Изборния кодекс, които са утвърдени от ЦИК по установения законов ред и чието изпълнение подлежи на стриктен контрол от ЦИК и Сметната палата.
Факт е, че разнородни партии и комитети са избрали да сключат рекламни договори било за изборите, било за информационно-разяснителната кампания за референдума именно с онлайн медията Хаштаг-BG. Това освен знак за доверие към тази онлайн медия е и тяхно суверенно право как да планират своите медийни изяви и в кои точно медии да популяризират своите позиции: дали в корпоративни и грантови медии с проправителствена насоченост или в независими и критични към властта медии. В това отношение – за сключването на двустранните договори между политическите субекти и медиите важат изцяло пазарни принципи – и всички медии, особено техните рекламни отдели, съвсем естествено по време на тези кампании полагат усилия да привлекат максимален брой рекламодатели.
Повече от очевидно е, че клеветническата атака срещу Института за модерна политика и Хаштаг-BG е организиран опит на „медии-бухалки”, финансирани от чужди интереси и олигарси, да хвърлят сянка върху една независима българска онлайн медия, която през последните две години се превърна в една от трибуните на критично мислещото гражданско общество. Ясно е, че Хаштаг-BG е неудобен на някои проправителствени среди с непримиримата си позиция към политическата корупция и влиянието на задкулисни корпоративни интереси и чужди разузнавателни централи върху властта. Хаштаг-BG е особено неудобен на грантовите медии, защото от самото си създаване през 2013 г. критикува и разкрива многомилионните схеми за финансиране на медии и политически кръгове от страна на създадената със средства на държавния бюджет на САЩ фондация „Америка за България”, с което се изкривяват медийната среда и политическият процес у нас. Да не забравяме също, че тъкмо публикации в Хаштаг-BG станаха повод министър-председателят да отстрани заместник-министърка на туризма.
Хаштаг-BG и Институтът за модерна политика нямат защо се „срамуват” от своята напълно законосъобразна дейност. Трябва да се срамуват сайтовете-клеветници. Или поне да дадат конкретни и убедителни отговори пред обществеността как и по какви критерии получават милиони от чужда държава – в името на какви интереси и ангажименти, как влияе това на тяхната редакционна политика, има ли политическа и корпоративна цензура в тяхната работа. Или в резюме - превърнати ли са в част от пропагандна машина, обслужваща чужди и олигархични интереси?
Не на последно място клеветническата атака е пореден опит на въпросните сайтове и среди да уронят репутацията на Института за модерна политика като една от големите български неправителствени организации, която години наред развива активно своята обществена дейност вън и независимо от многомилионните грантови схеми на Сорос и „Америка за България”.
Независимо от безпардонната си арогантност, опитите да бъде смачкана една независима територия на свободно и плуралистично слово, каквато е Хаштаг-BG или да бъде уязвен Институтът за модерна политика, са наивни и естествено ще претърпят провал.
Оттук насетне единственият ни разговор с тези клеветнически сайтове ще бъде в съдебната зала.
Призоваваме всички граждани и организации, които са били обект на обиди, клевети и лъжи от посочените сайтове, да се обърнат към юридическия екип на Института за модерна политика, който ще им съдейства за завеждане на съдебни искове в името на истината и справедливостта".