Разследването за взрива на "Фалкон-9" се развива като телевизионна криминална драма
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
При наличието на "мъртва" ракета-носител, "разкъсана" на парчета пред свидетели, разследването на причините за "смъртта" ѝ прилича на телевизионна криминална драма и спокойно може да бъде озаглавено "Ракетна наука: От местопрестъплението", предаде Асошиейтед прес.
След 18 успешни изстрелвания ракетата-носител "Фалкон-9" на частната американска компания "Спейс Екс" се взриви в неделя минути след старта си от космодрума Кейп Канаверал във Флорида. Заедно с нея "загина" и товарният кораб "Дракон", който трябваше да достави храна и оборудване за научни експерименти на Международната космическа станция (МКС).
В настоящия "криминален" случай първоначално следите поведоха към проблеми с налягането в резервоара с течен кислород на втората степен на ракетата-носител, поне според съобщението, което основателят на "Спейс Екс" Илон Мъск пусна в "Туитър" часове след инцидента.
Това обаче може да е "отвличане на вниманието от главния въпрос" и не трябва да се правят прибързани заключения, смятат експерти.
"Първото впечатление обикновено е погрешно", казва Уейн Хейл, който е част от екипа, разследващ инцидента с ракетата-носител "Антарес" на конкурентната компания "Орбитал сайънсис", която през октомври миналата година се взриви непосредствено след изстрелването ѝ с товарния кораб "Сигнус" на път към МКС.
Разследването на причините за взрива на "Фалкон-9" ще прилича на тези, които зрителите проследяват в криминалните драми по телевизията - с щателно "съдебномедицинско" изследване на отломките. Хейл отбелязва, че подобно разследване може да продължи година. Осем месеца след инцидента с ракетата-носител "Антарес" случаят все още се разследва.
Работата на детективите-инженери ще започне, когато получат цялата информация за данните, предадени от ракетата. Задачата им - щателна, прецизна, логична - ще бъде да изчислят всяка възможна грешка, обяснява бившият космически експерт Джон Лоджсън, който е бил част от екипа, разследвал катастрофата на совалката "Колумбия" на НАСА през 2003 г.
"Едно по едно трябва да се елиминират нещата, които не са възможни, докато ситуацията не бъде сведена до няколко възможности. Говорим за сложна загадка с множество заподозрени. В крайна сметка всичко опира до въпроса "Защо?", като правилото е да бъде зададен седем пъти, докато не бъде открита причината", обяснява Лоджсън.
От "Спейс Екс" смятат, че бързо ще разрешат случая, тъй като почти всички части на ракетата-носител "Фалкон-9" са произведени от компанията, въпреки че все още не са назначили разследваща комисия.