САМО В ПИК! Нови разкрития за "юриста" Крум Зарков - законпроектът му срещу Иван Гешев нелегитимен?
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Казусът има ли праводъдният министър Крум Зарков юридическа правоспособност е на път за взриви поредния абсурд из високите етажи на държавата и по-точно - в съдебната власт. Може да се окаже, че министърът, чийто законопроект за контрол на главния прокурор се очаква да бъде разгледан от народните представители, може да се окаже нелегитимен, а самият законопроект - нищожен, проучи ПИК.
Както медията ни писа вчера, Зарков е завършил юридическото си образование в Сорбоната във Франция. Може ли човек, завършил право по чужда правна система да практикува българско право у нас и още повече да заема публична длъжност в орган, притежаващ законодателна инициатива? Принципно може.
Важен детайл обаче е друг момент от биографията на политика - има ли министърът юридическа правоспособност по българско право? Полагал ли е изпити по българска правна система. Защо не покаже удостоверение за правоспособност по българско национално право и начина, по който е придобил познания по българско право, конституционно право и т.н.
На сайта на Министерство на правосъдието в биографията на Зарков пише, че до 2010 е бил във Франция, а 2010 е постъпил в КПКОНПИ. От това следва да се направи извода, че не е карал стаж и не е положил изпит за правоспособност. т.е. никога никъде не е държал изпити по българско право.
Освен това пише, че Зарков е учил международно право, което е едно "голямо нищо".
"Тоест не е наясно дори с правната система и със законодателството на Франция - вероятно е учил някакъв кратък курс по френско право в бакалавърската му програма. Там обучението е 3 или 4 г. бакалавърска степен и после 1 г. магистърска по каквото специалност си избереш и ставаш юрист, но без правоспособност.
За правоспособност във Франция трябва друго обучение, в зависимост дали искаш да станеш магистрат или адвокат, след това да си минал стаж и накрая да си положил изпит. А тези без правоспособност могат да бъдат юрисконсулти, но не и да се явяват в съд. Т.е. не е ясно той колко години е учил там и дали му е призната магистърската степен. В биографията му се посочва само, че през 2007 е станал магистър по международно право в Сорбоната - без други подробности - няма период кога е учил като бакалавър и кога като магистър, може да е учил няколко бакалавърски програми и т.н. Какво точно пише в дипломата му? А тя хомологизирана (сертифицирана - б.р.) ли е в България?", коментира за ПИК Мария Карагьозова, съпредседател на гражданския съвет към ВСС.
От Наредба № 1/01.02.2019 г. за придобиване на юридическа правоспособност чл. 3 ал. 2 излиза, че всеки, завършил право в чужбина, може да дойде тук и да тръгне на стаж, без да е учил изобщо българско право и без да е полагал каквито и да било изпити. Никъде в Европа обаче не е така!
Дори и да му е хомологизирана дипломата, това не го прави правоспособен юрист нито тук, нито във Франция, ако не е минал стаж и изпит. "С други думи, без правоспособност по българско право с тази своя диплома Крум Зарков може да работи само във Франция или в Европа, например в международни институции. Нищо друго", добави Карагьозова.
Дори да предположим, че за министър на правосъдието не се изисква юридическа правоспособност, това е недомислица и трябва да се промени, коментират в средите. Министърът на правосъдието внася законопроекти, той по конституция има правомощия в сферата на съдебната власт като може да инициира дисциплинарни производства, да прави предложения за назначения, освобождаване и т.н.
Това е публична длъжност с огромни правомощия, свързани с нормотворчество и системата на правораздаване. Той е централен едноличен орган на изпълнителната власт със специална компетентност за съдебната власт - бюджет, управление на имущество на съдебната власт, кадрови въпроси и др. Той дори води заседанията на ВСС!
"Именно поради тези факти според нас изискване министърът на правосъдието да има правоспособност по българско право е очевидно", каза още Карагьозова.
Излиза, че ако министърът на правосъдието е нелегитимен, той не може да възлоага изготвянето на не само на законопроекта срещу главния прокурор, но и на всякакви други законопроекти, и съответно внасянето и гласуването му/им в Министерски съвет за внасяне в Народното събрание. Цялата процедура, а и самият законопроект, биха били нищожни.
В този ред на мисли служебния правосъден министър е редно да отговори на някои въпроси:
- Кога и къде е завършил, призната ли е дипломата му в съответствие с изискванията, кога и къде е бил стажант-юрист, кога е получил юридическта си правоспособност.
- По това време вече работил ли е в КПКОНПИ и имал ли е местоживеене във Франция във връзка с докторска дисертация до 2010, както самият той твърди в множество интервюта. Ако е работел вече или пък е живеел във Франция, как е карал стаж в България?
- Заеманата длъжност в КПКОНПИ изисквала ли е юридическа правоспособност?
- Ако е придобил юридическа правоспособност, докато дълги години е бил депутат в НС, как е ходил на стаж?


