Синдикалисти искат прекратяване на договорите на ръководството на БДЖ
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
В писмо до Министерство на транспорта Първи частен синдикат иска уволнението на председателя на съвета на директорите на БДЖ, изпълнителния директор и директора на БДЖ Пътнически превози – Велик Занчев, Владимир Владимиров и Димитър Костадинов. Преди да се стигне до тази стъпка синдикалистите са се срещали с директора на Пътнически превози, изпращали са многократно сигнали за посочените проблеми.
Преди месец бе изпратен сигнал до главния прокурор, от когото все още се очаква отговор, съобщават от гражданска инициатива Обществен релсов транспорт. Мотивите за поисканото уволнение са свързани с финансови злоупотреби, пропуснати ползи, както и умишлени действия, довели до задълбочаване на кризата в БДЖ. След извършен от синдиката анализ на финансовото състояние на дружеството в периода 2009г. – 2014г. са констатирани редица нарушения. Сред тях наличието на свободен паричен ресурс (26 млн. евро), който не е използван за погасяване на задълженията.
Впоследствие това забавяне на плащанията е довело до увеличаване на дълговете на БДЖ с още 2,1 млн. евро. Нарушения при възлагането на поръчки по ЗОП като най-сериозни са тези при застраховането на подвижен състав – непроведена процедура по ЗОП при сключването на 2 договора със ЗПАД "Алианц България"; умишлено непосочване на никакви други критерии освен "най-ниска цена" при обявяването на обществена поръчка за новите спални вагони с "Булстрад Виена Иншурънс Груп".
Нарушение на договора за застраховка на подвижен състав като за периода 2009 – 2014г. БДЖ са внесли застрахователни вноски на обща стойност 25 млн. лв., а са били признати едва 3,2 млн. лв. По друг застрахователен договор съотношението е – внесени 20 млн. лв., получени 2,9 млн. лв. Необявяване навреме на предложените структурни промени в дружеството, което е в нарушение на Кодекса на труда. Необосновано спиране на издаването на билети от кондукторите в спалните и кушет вагоните на БДЖ, което е довело до незапълване на свободния капацитет.
Това решение е продължение на тенденцията за умишлено отблъскване на пътниците, желаещи да ползват услугите на националния превозвач. Неспазване на схемата за планово-предупредителен ремонт, което води до аварийни ситуации и оскъпява поддръжката на локомотивния парк. Неспазване на междуремонтните пробези на локомотивите застрашаваща пряко сигурността и безопасността на пътниците и товарите. В писмото се посочва още, че сключения колективен трудов договор ощетява експлоатационния персонал на БДЖ като продължава да увеличава пропастта между заплатите на обикновените служители и ръководството.
Преди 2 месеца румънската прокуратура обвини в злоупотреба със служебно положение бившият шеф румънските железници (CFR) Михай Неколайчук. Като щетите за компанията са в размер на 57 милиона евро. Съдът в северната ни съседка го осъди на 10 години затвор, припомнят от гражданската инициатива.