Превозвачите БДЖ и CFR не могат да се разберат за трафика на влаковете, искат нови €0,5 млрд. за линии
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Новата свръхмодерна железопътна линия по "Дунав мост 2" стои неизползвана и хваща ръжда. Причината, както ПИК алармира наскоро, е, че довеждащата пътна и железопътна инфраструктура е недоизградена и овехтяла. Освен това, превозвачите на България и Румъния не могат да се разберат за трафика на влаковете.
"Новият жп мост през Дунав стои неизползван“, пише кореспондентът на украинската информационна агенция Укринформ в София Александър Билик.
Новината идва само няколко седмици, след като ПИК съобщи (вижте в „Още по темата“), че „Дунав мост 2“ не може да бъде пуснат в експлоатация, тъй като довеждащата пътна и жп инфраструктура все още не е изградена докрай. Мостът обаче бе тържествено открит (на 14 юни) в присъствието на премиерите на България и Румъния Пламен Орешарски и Виктор Понта и дори с участието на еврокомисаря по регионална политика Йоханес Хаан.
Скандалният инфраструктурен обект, достроен със зор от Европейската комисия (ЕК), заделила стотици милиони евро по предприсъединителната програма ИСПА, стана известен в цяла Европа като пример за непрофесионално изпълнение.
В украинската преса например, той е на ръба да стане повод за подигравка към София и Букурещ - там медиите отдавна критикуват скъпоструващата инфраструктура „Месец и половина след пускането в експлоатация на новия мост над Дунав, свързващ румънския град Калафат с българския Видин, влакове по него не минават", съобщава регионалното железопътно управление в румънския град Крайова, цитирано от Укринформ.
Оказва се, че една от причините е, че между националните превозвачи на двете страни – „Холдинг БДЖ“ и румънската Calea Ferata a Romaniei (CFR S.A.), има конфликт относно това как да се нагласи жп трафикът.
Чисто физическа пречка е фактът, че жп линиите, както и се предполагаше, все още не са готови за експлоатация от жп превозвачите на двете държави. „Румънските железници не планират засега да изпращат в България влакове по новия мост през Дунав. БДЖ, от своя страна, отказват да ползват дизелови локомотиви и настояват за електрифициране на румънския участък от железопътната линия от Калафат до град Крайова”, съобщават от пресслужбата на регионалното управление на румънския превозвач.
По предварителни данни, за подобна електрификация ще са нужни още около 0,5 млрд. евро – точно колкото струваше на двете държави изграждането на моста с 2,5 години закъснение (трябваше да е готов до края на 2010, после – до 2012 г.).
"Дунав мост 2" е плод на 20-годишни преговори между София и Букуреш, след като чак по време на управлението на Иван Костов (1997-2001 г.) е постигнато разбирателство, а едва през 2007 г. по предприсъединителната програма ИСПА се появява реално финансиране за инфраструктурния обект. Правителството на ГЕРБ допълнително забави и оскъпи проекта, набъбнал с нови 50 млн. евро доплащания по анекси към испанския изпълнител - компанията FCC Construccion.