СУПЕР СКАНДАЛ В ПИК! Бизнесмен разкри мръсна схема във войната за минералните води! Министър с лъскав костюм ли покровителства златния монопол?
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Преди няколко дни Федерацията на потребителите в България даде пресконференция, която имаше за цел да отвори очите на всички нас, които ежедневно купуваме бутилирана вода. Един от основните проблеми в бранша са подвеждащите етикети.
Председателят на неправителствената организация Емил Георгиев разкри, че 200 млн. литра вода излизат на пазара с неистински стикери.
По този повод потърсихме мнението на собственика на "Балдаран Спринг" АД Васил Стоименов за повече подробности по горещата тема.
Интервю на ИВАЙЛО КРАЧУНОВ
- Г-н Стоименов, Федерацията на потребителите изнесе скандални факти за бутилираните води, бихме искали да чуем и Вашият коментар по тази тема?
- Запознах се със записа на пресконференцията и бих могъл най-общо да коментирам. Имаше някои неточности и бе употребена погрешна терминология по отношение на видовете бутилирани води. Би трябвало, когато се поставят такива важни въпроси за потребителите всичко да е много прецизно. Да се коментира, че изворните води не са полезни за потребителите е меко казано нелепо. Тези води са най-подходящи за всекидневна употреба от всички възрасти.
- И все пак бихте ли коментирали по конкретно темата, че на пазара се предлагат 200 млн. литра бутилирана вода, която заблуждава потребителите?
- От информацията, с която разполагаме бих могъл да коментирам няколко въпроса. Етикетирането на различни видове води под едно и също търговско наименование е сериозно фактическо нарушение на Директива 2009/54/ЕС, Наредбата за бутилираните води и най - вече на Закона за марките и географските означения. За съжаление и до този момент Министерство на Здравеопазването не се ангажира с решаването на казуса, който касае бутилирането на изворна и минерална вода под едно и също наименование „Девин“, въпреки изричните становища на Патентно ведомство, които не допускат такава възможност. Реалната причина за блокажа не само на това министерство е дипломатическият натиск на САЩ, оказван чрез посолството и писмата на Държавния департамент до Министерски съвет и няколко министерства включително МЗ. Целта е да бъдат защитени корпоративните интереси на фирма Девин АД независимо от националната регламентация и на практика с това се толерира една сериозна заблуда за потребителите.
В тази връзка бих искал да информирам Вашата аудитория, а също така ръководството и експертите на МЗ и другите министерства, както и уважаемите заинтересовани лица от дипломатическата мисия на САЩ, че регистрираните марки на Девин АД вече са заличени в ЕС! Подчертавам този факт. Компетентните ведомства трябва да обърнат сериозно внимание на тези обстоятелства. Очаквам да покажат воля при изпълнение на изискванията на нормативната уредба, а не да продължават да чакат „някакво“ политическо решение на въпроса „от горе“.
- Бихте ли ни предоставили конкретна информация за заличените марки на Девин АД в Европа и защо са заличени?
- Да естествено, това не е някаква фирмена тайна, а информация за експертно и разбира се обществено ползване. Марките са заличени защото не са съобразени със закона. Били са регистрирани единствено поради причината, че в ЕС не се прави формална експертиза, а се разчита на добросъвестност на заявителя. Това качество явно е в сериозен дефицит у ръководителите на въпросната фирма.
Като стана дума за нарушението да се бутилират различни видове води под едно и също търговско наименование, миналата година министър Москов в писмо до Народното събрание изрично предлага да се регламентира забрана на такава порочна търговска практика. Въпреки това писмо, екипът от експерти на МЗ в работната група, имащ за задача да работи за усъвършенстване на нормативната уредба, все още продължава да игнорира позицията на собствения си министър! Екзотиката по този казус се допълва и от едно писмо от 2014 г., с което МЗ уведомява Девин АД и РЗИ Смолян, че Девин АД не спазва Закона за марките и географските означения, както и ЗЗП. МЗ определя използването на наименованието „Девин изворна вода“, като нарушение на закона и изисква преустановяване на тази дейност. Приема за единствено правилно търговското наименование „Балдаран изворна вода“. Въпреки всичко това, МЗ трайно забравя за това свое предписание и на национално институционално ниво започва усилено да се търси начин за балансиране интереса на Девин АД. Правят се сериозни опити за промяна на съществуващата нормативна уредба на България, така че занапред тези нарушения да бъдат регламентирани, като редовна търговска дейност.
Г-н Крачунов, сигурно е много трудно на институциите да работят под подобен дипломатически натиск, но разбира се това по никой начин не оправдава липсата на воля да се прилага и спазва нормативната уредба, а камо ли тя да се прекроява заради една фирма.
- Това е скандално! Бихте ли бил по конкретен за промяната на кои закони става дума?
- Фактите са безспорни и това са опитите за промяна на Закона за водите в НС, така че да бъде затворена фабрика „Балдаран Спринг“. Такава бе целта и с новия раздел в проекта на Закона за храните, предложен еднолично от експерт на МЗ, без да бъде съгласуван с ръководството на това ведомство. След това случайно пък бяха забравени онези важни задължителни текстове за изворните води в новия проект на Наредбата, заради които спечелихме дело срещу въпросната компания. Безнадеждно упорити хора. За последните две години в сектора се упражнява знаменателно законотворчество на български експерти, техни ръководители и политици демократи насочено срещу съществуването на една българска компания.
Станахме и неми свидетели на международни изяви на наши чиновници в Брюксел, като адвокати на Девин АД , носейки мостри на фирмата за да убедят колегите си в ЕК, че царят не е гол. По добре да бяха пратили мага Астор. Г-н Крачунов забележете, на въпросната среща в Брюксел след много задълбочен анализ се стига до гениалния извод, че България има Патентно ведомство. Това си е напълно достатъчно за да бъдат оправдани държавните разходи на мисия Брюксел.
- За какви други фрапиращи нарушения имате данни?
- Не е коректно да коментирам други колеги производители. Чрез Вашата агенция призовавам всеки един от тях да направи собствен експертен анализ и там където наистина са застрашени потребителите да се предприемат спешни коригиращи действия. Да се манипулира потребителя е кощунство. Водите ни са с изключително качество. Всички производители можем само да се гордеем. Фактите изнесени от федерацията са сигнал, че в сектора ни има проблеми с информацията по предлагането, а не с качествата на бутилираната вода. На пресконференцията бе цитиран и пример, който засяга нашата фирмена дейност. Нарушение е водата от извор Балдаран да се предлага едновременно и като „Девин изворна“ и като „Балдаран изворна“. Но както поясних, компанията ни използва със сигурност единственото законно възможно търговско наименование, а именно „Балдаран“ и по никой начин не застрашава и въвежда в заблуда потребителите, защото това е автентичното име на извора и отразява прецизно произхода и вида на бутилираната вода. Фирмата, която използва едно и също наименование за изворна и за минерална вода, а именно „Девин“, носи своята отговорност или по точно продължава да демонстрира арогантно своята безотговорност към българския потребител. Добросъвестните колеги продължават с активни рекламни кампании да заблуждават потребителите и да анонсират и продават „Девин“ като изворна вода, въпреки че това е географско означение само и единствено за минерална вода! Напук на потребителите и всички становища на Патентно ведомство и КЗП. Обясних по горе, кои са печално известните причини за това нагло и ненаказуемо поведение.
Крайно време е компетентният контрол да се намеси, защото има всички лостове и предпоставки. За такива случаи, когато не се предприемат корекции от фирмата производител и тенденциозно се вреди на потребителите, органите трябва да бъдат безкомпромисни. В това отношение ще подкрепим усилията на федерацията. Печелившата бизнес философия особено при производството на храни е една единствена – качество и безпощадна коректност към потребителите!