30–50% от инцидентите с тротинетки водят до по-тежки черепно-мозъчни травми

ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
80-90% от инцидентите с тротинетки са при самостоятелни падания, като 30–50% от тях водят до черепно-мозъчни травми, това съобщи Аркади Шарков, здравен икономист и член на УС на Фондация "Съвет за мозъчно здраве" по време на дискусията - "Мозъчното здраве – глобален приоритет", организирано от Фондация "Съвет за мозъчно здраве".
Шарков изнесе тревожни данни за нарастващия брой черепно-мозъчни травми, причинени от инциденти с електрически тротинетки. Тези инциденти нанасят сериозни загуби както на здравната система, така и на икономиката като цяло.
Високият риск е свързан основно с нощно каране, употреба на алкохол и липса на каска, като по-малко от 20% от пострадалите използват предпазна екипировка. Предизвикателства са и развиването на високи скорости в градски условия, нестабилността на тротинетките и липсата на инфраструктура. Най-често засегнатата група са млади мъже на възраст между 20 и 35 години.

Проф. Николай Габровски, председател на Фондация "Съвет за мозъчно здраве" и председател на Българското дружество по неврохирургия обобщи, че вече става дума за нов вид черепно-мозъчни травми- травмите при падания или инциденти с тротинетка са много по-тежки, от тези при падане от велосипед, те наподобяват като тежест паданията от мотоциклет.
В България, само за първите 7 месеца на 2024 г., са регистрирани 192 ранени и 5 смъртни случая, причинени от инциденти с електрически тротинетки.
Тези данни бележат увеличение спрямо предходната година и поставят страната ни сред рисковите по темпа на нарастване на инцидентите, макар общият им брой все още да е по-нисък от този в страни като Германия, Италия и Франция.
Икономическите последици също са съществени. Освен здравните разходи, се отчита и значителна загуба на продуктивност, свързана с дългосрочни отсъствия от работа, особено при тежки мозъчни травми.
В международен план се прилагат все по-строги регулации – от ограничения на скоростта и забрани за каране в градски условия, до задължително носене на каски и застраховки. Страни като Франция, Италия и Норвегия въвеждат допълнителни изисквания като минимална възраст, регистрационни номера и забрана за отдаване на тротинетки под наем.
Фондация "Съвет за мозъчно здраве" излезе с конкретни предложения за:
· Ограничаване на нощното каране или на скоростта на придвижване;
· Ограничаване на скоросттав пешеходни зони;
· Строга забрана за управление след употреба на алкохол и упойващи вещества;
· Диференциране на ограниченията в зависимост от мощността на тротинетката. Над определена мощност да се изисква сертифициране за правоспособност и моторна каска;
· Повишаване на обществената информираност чрез целенасочени кампании и партньорство с институциите.

