Адв. Свилена Димитрова: Пътят към лечението на хората не трябва да бъде затрупван с административни прегради
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Считам, че решението на народните представители е правилно и Българската болнична асоциация многократно е имала възможност да изрази становище по този въпрос. Приемането на законопроекта в този му вид би оказал огромен негативен ефект върху болниците, но най-вече щеше да затрудни възможността българските граждани, както и здравноосигурените граждани на други страни-членки на ЕС, да упражняват своите здравноосигурителни права в България. Това заявява председателят на Българска болнична асоциация (ББА) адв. Свилена Димитрова.
Повод за думите й е окончателното отхвърляне в парламента на предложението частните болници да правят обществени поръчки за лекарства.
"Пътят към лечението на хората не е добре да бъде затрупван с административни прегради, особено когато за това липсва и икономическа аргументация, какъвто е случая. Частните болници винаги са заинтересовани да купят на най-добрата цена, защото управляват в условията на конкурентна среда и трябва да оцеляват без държавна помощ", заявява адв. Димитрова.
Според нея няма опасност от наказателна процедура, както се твърдеше по време на гласуването в пленарна зала:
"В мотивите, с които бе обоснована исканата промяна не се съдържа конкретна информация за несъответствие в конкретна разпоредба на цитираната Директива или друг нормативен акт на България или Европейския съюз. Директивата визира „публичноправни организации“, каквито всъщност частните болници не са. Трите основни характеристики на „публичноправна организация“ са да са създадени с конкретната цел да задоволяват нужди от общ интерес, които нямат промишлен или търговски характер, имат правосубектност и в по-голямата си част се финансират от държавни, регионални или местни органи или от други публично-правни организации. Изискването поставено в анализираната Директива, с която следва да се съобразим, е кумулативно т.е. организациите трябва да притежават едновременно и трите характеристики. Частните лечебни заведения покриват две от трите критерия -втория и третия, но не покриват първото изискване, тъй като те са такъв вид правни субекти, които трябва да управляват приходите и разходите си, и не могат да работят единствено в обществен интерес. С всичко изброено дотук, следва да заключим, че на страната ни не би трябвало да бъде наложена наказателна процедура".
"Една обществен поръчка винаги изисква време, което в здравеопазването понякога е изключително ценно и носи риск от загубата на човешки живот. Особено, ако се случи обжалване на обществената поръчка, което е често явление в другите сфери, където законът се прилага, то тогава здравето и живота на пациентите застава под още по-голяма въпросителна, а във фокуса на здравните специалисти е именно пациента и приложената към него навременна и качествена здравна грижа. Допълнително това би насложило административна тежест, фактор, който винаги увеличава разходите, в случая напълно необосновано", заявява още адв. Свилена Димитрова.


