ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Италианската авиокомпания „Алиталия” е изправена пред съвсем реалната заплаха от ликвидация. През изминалата 2016 г. тя е била на загуба от почти 1 млн. евро на ден, а в момента са изчерпани дори всички средства за закупуване на гориво, с което да бъдат осъществявани полетите.
Мнозинството от служителите гласуваха с „не” на свикания миналата неделя „референдум” за одобрение на план за намаляване на разходите чрез съкращения на персонала.
Без одобрението на плана обаче банките, които през последните години са загубили около 500 млн. евро заради „Алиталия”, отказват на фирмата нови кредити.
Така управата на компанията се обърна към италианското правителство с искането да бъдат назначени администратори, които или да я продадат, или да я обявят в несъстоятелност, при която с продажбата на активи да бъдат изплатени заемите към кредиторите.
Кризата в „Алиталия” стана публична след декември миналата година, когато беше обявено, че през 2016г. са натрупани загуби за 400 млн. евро, предава бТВ.
Кризата обаче има много по-дълбоки корени. Става въпрос за поредица от грешни решения през последните 20 години, които трудно биха били коригирани.
Вътрешните маршрути и европейските полети днес съставляват 80% от полетите на „Алиталия”. Това обаче са разстояния, за които има конкуренция не само от високоскоростните влакове, но и от компании като нискотарифната „Райънеър”, която със 130 млн. пътници на година се превърна в най-големия авиопревозвач в Европа.
Цените на „Алиталия” останаха твърде високи и съответно неконкурентноспособни. В същото време според анализатори разходите ѝ са с 40% по-високи от с средното за индустрията, наземните услуги струват с 20% повече, а само от гориво е било възможно да се спестят около 100 млн. евро.
В полетите на кратки разстояния цената за всеки пътник на „Алиталия” е около 6,5 цента на километър, докато при „Райънеър” е около 3 цента. По-близко стойности дават компании като „Изиджет” и „Вуелинг”, при които е около 6 цента.
Планът, отхвърлен на от работниците, имаше за цел чрез съкращения да направи „Алиталия” конкурентноспособна на последните две. Има обаче съмнения, че това би било възможно, защото компанията има сериозни проблеми и по отношение на приходите.


