Общините са загубили около 3 млрд. лв.
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Не е необходимо на този етап бюджетът за 2013 година да бъде ревизиран и актуализиран, заради допълнителните социални плащания, които правителство планира.
Извънредните средства биха могли да се осигурят от резерви в държавните структури и в системите на управление. Тази позиция защитиха икономисти от Института за икономически изследвания към Българска академия на науките (БАН).
Те представиха годишния доклад за 2013 г. на БАН за икономическото развитие на България.
"Всичко зависи от това какви ще са приходите от летния сезон - от туризъм и земеделие, както и дали ще могат да бъдат спестени средства от други пера в бюджета", обясни Емил Калчев от института, цитиран от Инвестор.бг.
Калчев се съгласи с мнението на министър-председателя Пламен Орешарски, че за 2013 г. се очаква по-голям дефицит от планирания 1,4 на сто предвид текущото състояние на бюджета и дадените заявки за еднократни плащания за майките и коледни плащания за пенсионерите.
В тази връзка той обясни, че новото правителство трябва да потърси мерки за намаляване на разходите за администрация, която към този момент е "неефективна, харчи много пари, без да се развива и да спомага за растежа".
Митко Димитров, директор на Икономическия институт, заяви, че за МВР и за администрация при нас се плаща по-висок процент от БВП в сравнение с другите европейски страни, а не получаваме добър продукт. В същото време сектори като здравеопазване, образование, наука остават недофинансирани.
"Фискалната стабилност трябва на всяка цена да бъде запазена, защото без нея хората ще живеят много по-лошо. Не фискалната стабилност е проблемът, а това, че в рамките на тази стабилност икономиката не сработи така, както се очакваше, обобщи Емил Калчев.
Общините са загубили около 3 млрд. лв. за периода 2009-2012 г. заради намаление на собствените си приходи, намалените държавни трансфери, намалението на преходния остатък (спестени пари на общините от предходни периоди) и на привлечените приходи. Това стана ясно още днес, предаде БТА.
През 2008 г. общините са имали почти 5,5 млрд. лв. приходи, а през 2012 г. те са с почти 1 млрд. лв. по-малко при същия обхват от услуги, посочи Иванов. Икономическата криза формира 70% от спада на общинските приходи, защото намаляват приходите от данъци от прехвърляне на собственост, от продажба на общинска собственост, от такси и други, а около 30% от спада се дължи на провежданата държавна политика, коментира икономистът.
Иванов обясни, че държавните трансфери за общините са намалели, но в много по-голяма степен от намалените държавни приходи. Това означава, че държавата преразпределя средства от общините за централния бюджет, посочи Стефан Иванов.
Всичко това е довело до съкращаване на средства за предоставяне на местни услуги и поддържане на общинските пътища, както е увеличило и просрочените задължения на общините. Препоръките в доклада на БАН, свързани с местното самоуправление, са да не се допуска повече балансиране на държавния бюджет за сметка на общинските бюджети, както и държавата да започне да изпълнява програмата за финансова децентрализация на общините.


