Цените на билетите за влака по коледните празници няма да се вдигат, защото БДЖ се е отказала от плановете си да ги увеличи с 5%, въпреки поскъпването на горивата и тока. Тази информация даде директорът „Маркетинг и продажби” в компанията Димитър Костадинов. Той допълни, че от 8 декември започва работа новата система за резервации на железницата, която ще позволи в мига на купуването на билет за ускорените бързи влакове със задължителна резервация, това да се вижда по всички други гари. Така за първи път по празниците най-натоварените и търсени влакове за дълги дестинации ще са осигурили достатъчно места за пътуващите и ще бъде предотвратена блъсканицата на хора по коридорите на вагоните. Всички гари са вече с монтирани компютри, които са свързани в една мрежа, служителите са обучени да работят на тях. На този етап се забавя стартирането на онлайн системата за директна резервация и продажба на билети за крайните клиенти, защото е трудно изграждането на автоматизираната система за директна връзка с НАП, уточни Костадинов. Едва тогава в цялата страна на всяка каса ще е ясно колко билета са продадени за всеки влак и броят на вагоните в една композиция ще бъде съобразен с търсенето за тази линия. Пълната функционалност на сайта за резервации на железницата ще бъде възможна в края на януари 2013 г., когато от домашния си компютър българите ще купуват билети за влак не само за всички влакове у нас, но и в цяла Европа. Най-вероятно нашата система ще бъде свързана с тази на Дойче бан. От БДЖ обещават да пуснат допълнително вагони по основните дълги линии към Варна, Бургас, Русе, Видин, които ще осигурят още около 8 хил. седящи места. Предварителните продажби ще стартират 20 дни по-рано, като в нощните композиции към морето ще се включат и пет кушет вагона, в които обаче заради комфорта на пътниците се продават не всичките 6 легла, а по три. Все още няма ремонтирани спални вагони, а сертификацията на новите 12 спални вагона, произведени в Турция по поръчка на БДЖ, все още тече в Лондон. На този етап от БДЖ отчитат постоянен ръст в броя на пътниците, защото жп транспортът остава най-евтин от всички други. Компанията е извършила всички видове профилактика на наличния подвижен състав, като са проверени прозорците, механизмите на вратите и отоплението. Отделно сертифицирана фирма по пожарна безопасност е наета да следи изправността на пожарогасителите във всеки вагон и те се проверяват преди всяко излизане от депо, съобщи „Монитор”. Сред постоянните ангажименти на персонала по влаковете е преминаване на обучение за всякакви нетипични ситуации – от терористичен акт до смърт или раждане във вагона. Костадинов разказва, че служителите с готовност посещават такива курсове, защото те се водят от специалисти, които дават конкретни примери и начини за решението им и защото помежду си кондукторите, шафнерите и началник-влаковете обменят истории с пътници и как са се справили. Сред целите на БДЖ е да обучат своите служители адекватно да информират пътниците в случай на авария когато се налага продължителен престой. От компанията отчитат 2 на сто ръст в приходите от началото на година, а сравнено със същия период на миналата година, когато се проведе железничарската стачка, скокът е с 200%. Сред новите моди на младежи, пътуващи с влак, е провеждане на партита по време на път. Най-често компаниите, предимно от студенти, се настаняват във вагон ресторанта, оттам купуват напитки, а си носят и допълнително храна. Барманът пък им пуска избраната от тях музика. Очаква се партитата на колела да се развихрят с пълна сила около 8 декември.


