България на косъм да стане част от корупционни далавери за милиарди в Китай
Китайски министър, с когото обсъждахме изграждането на високоскоростен влак от Поднебесната до Западна Европа, е съден за получаване на подкупи в особено големи размери
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Бивш китайски министър на жп транспорта, с когото България обсъждаше мега амбициозен проект преди 3 години, бе изправен вчера пред съда за злоупотреба със служебно положение и корупция в особено големи размери.
Според прокуратурата Лиу Джъдзюн е използвал служебните си постове като ръководител на различни нива в жп транспорта от 1986 г. до 2011 г., за да се облагодетелства, съобщи китайската информационна агенция Xinhua („Синхуа“). В този период той е получил подкупи на обща стойност 64.6 млн. юана (над 10 млн. долара), срещу които е съдействал на 11 лица да получат изгодни договори от държавата. Това е нанесло огромни щети на хазната и данъкоплатците.
Съдебното заседание по делото премина при голям обществен интерес. Все още не е известна датата за обявяване на присъдата за бившия министър, но се очаква да е в близко бъдеще и най-вероятно - да е много строга.
Любопитното в този случай е, че една от инициативите на китайския министър бе лансирана през 2010 г. пред Анкара и София. Тогавашният български министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков ходи поне два-три пъти до Китай, за да се срещне с колегата си Лиу Джъдзюн (двамата на снимката) по повод прословутия проект за изграждане на мега жп линия от Поднебесната империя, през Близкия изток и Турция до Западна Европа. Обсъждаше се трасето да минава през България. Идеята бе влаковете да се движат с 250 км/час.
„Александър Цветков получи предложение от министър Лиу Джъдзюн България да се включи в общ проект с Китай и Турция за високоскоростни железопътни превози. Предстои да започнат преговори и консултации на техническо ниво, за да бъде подготвено подписването през месец декември на тристранно споразумение“, хвалеше се тогава с воаяжа на министъра пресслужбата на МТИТС.
Идеята беше България да инвестира поне 1 млрд. евро, каквито пари за подобна цел нямахме, а Европейският съюз (ЕС) по Оперативна програма „Транспорт“ вече беше финансирал полускоростни жп линии (до 160 км в час) у нас, едната от които е до българо-турската граница. Пекин и Анкара бяха обещали да финансират българската вноска, която щяла да се изплаща от очакваните огромни приходи от китайските и други азиатски товари, преминаващи транзитно през България.
Тогава транспортният министър Александър Цветков си позволи да води още един-два пъти делегацията си до Китай и веднъж да приеме една в София. „България трябва да се присъедини към усилията на Китай за изграждане на жп линия от Пекин до Лондон. Части от нея, свързващи няколко близкоизточни държави, на практика са вече готови“, казваше той тогава.
Но с предсрочната оставка на Цветков заради подозрения в корупция, грандоманската идея остана без поддръжници в кабинета. Наследилият го на поста Ивайло Московски открито се подиграваше пред журналисти с мегапроекта, а и предпочиташе да се съсредоточи върху заложените жп линии, финансирани с европари.
Накратко, може да се каже, че дори България да се беше заинтересувала от проекта, той най-вероятно нямаше да ни е много по джоба. А дори и да се бяхме съгласили на китайски кредит, то щеше да се окаже, че плащаме комисионите на близките до министър Лиу Джъдзюн изпълнители и подизпълнители. Да не говорим, че разследването срещу него сигурно тече от поне няколко години, ако се вземат предвид мащабът на подкупите и периодът на проверките. Съответно - България може би щеше да се окаже част от мащабна далавера за разпределяне на поръчки за милиарди долари.