Лидерът от Банкя прилага милиционерски хватки към водещите, СЕМ съучаства в измамата на зрителите, че гледат обективна журналистика
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Имам доста различия и несъгласия с редица клишета и митове, които се наслагат около предизборната кампания.
Първо, сегашната кампания и кебапчетата работели за есента. Съмнявам се, че ще има извънредни избори, колкото и да са необходими. При очертаващия се паритет, защо да се повтаря сегашната невъзможна ситуация?
Второ, кампанията била изолирана от европейската тематика. Българските и европейските теми често се припокриват. Нима е все едно Шулц да стане председател на ЕК, а у нас да управлява Борисов?
Трето, кризата в Украйна не влияела на изборите у нас. Напротив, тя принуждава участниците в надпреварата да лъжат. Каква е позицията на АБВ например - открито проруската на Първанов ли, или подчертано проевропейската на Калфин? Освен това кризата ни върна към езика и опростенчеството на студената война.
Четвърто, кампанията била компроматна. Поне засега не е.
А има ли въобще кампания? Ето, това е въпросът. Кампания водят БСП и Бареков. Други не. А защо не води кампания ГЕРБ?
Тя си има Борисов и неговото шоу. Достатъчно е да се изправи пред журналистите в парламента и да каже: “Държавата си фалира бавно и спокойно, докато клиповете на БСП се въртят по телевизията със смехотворните им изпълнения“. И да допълни: „Ако правителството изкара така още една година , ще паднат като зрели круши.“
Борисов е разтревожен по две причини и затова предпочита да прибягва до по-тарикатски прийоми, с които да спечели предимство.
Първата причина: броени дни преди евроизборите отборът на бившия премиер Бойко Борисов – „Витоша“ Бистрица, може да изпадне от „Б“ група след само един сезон в професионалния футбол.
Втората, ако остане още три години в опозиция, ГЕРБ ще се разпадне и рискува да изпадне от политическата сцена по подобие на други партии, които времено са били на върха. Ако се включи по нормален начин в кампанията, Борисов ще трябва да води дебати и да понася припомняния какво е било по негово време. Макар хората да са склонни да забравят лошото, кошмарът на неговото управление все още се помни добре. Затова Борисов предпочита да упражнява своята пропаганда на терен, на който той определя правилата и може да говори каквото си иска и колкото си иска.
И ето го, феодалът на телевизионното пространство, се разплува в студиото срещу пребледнялата водеща, която всеки момент ще получи припадък. За да я сплаши още повече, той на няколко пъти прибягва до милиционерски хватки, като заплашително я пита какви опорни точки са й дали за това интервю. След повече от половин час имитация на политическо интервю и след като той е изпълнил репертоара си за магистралите и за изборните победи над БСП, той нетърпеливо подканя няма ли да пристъпим към съществения разговор. И тогава започва угодническият опит за позитивен портрет на „госта“, изпълнен в най-изтърканите щампи на политическата реклама. Така научихме от „приятели от детинство“, че Борисов много обичал да чете книги и да рецитира стихотворения. Така се разбива самопризнанието на Борисов за любимия герой Винету. По лицето на „госта“ вече се разлива самодоволна усмивчица. Следва още една щампа, употребена за пръв път от Жорж Ганчев — изпълнение на Бойко Борисов на китара. Водещата си е поела дъх. Ще я похвалят, че е „успяла“ да накара Бойко да свири на китара. Цялото това срамно представление е неограничено по време и не е представено като политическа реклама. По този начин зрителите са подведени и възприемат манипулацията като жрналистическо интервю, в което водещият търси добросъвестно истината.
Тези дни председателят на СЕМ Георги Лозанов заяви черно на бяло, че „политическата реклама не трябва да се представя за журналистика“. Само че Лозанов и СЕМ не реагираха на това крещящо нарушение на Закона. Спомнете си как реагираха съвсем наскоро за едно „подвеждащо заглавие“, с което сме представили колаж от интервюта на Борисов. Не мога да се въздържа да не изтъкна, че нашият колаж представяше Борисов в доста по-добра светлина от евтината и самодоволна реклама в спектакъла с уплашената водеща. Една гатанка ще предложа за надзорниците от СЕМ - колаж ли са цитираните по-долу изявления на Борисов, или автентични отговори на журналистически въпроси:
Относно гафа на парада за Гергьовден: „Не можеше в най-тежката криза на света да пратя и хеликоптерите, и „Спартаните“, и еърбъсите, и изтребители да ви купя.“
За Сметната палата: „Тя е Станишева палата. Тя не е институция за нас.“
За оплакванията на животновъдите: „Овцете разбраха, че ГЕРБ е по-добър от тази тройна коалиция, само българите още се колебаят.“
За Украйна: „Ние още нямаме декларация. БСП, ДПС и ПП „Атака“ се събират да правят анкетни комисии и се бият по баровете. Това им е цялото управление.“
Мълчанието ще приема като израз на неудобство, ако им е познато това чувство.
От СЕМ напомниха тези дни, че партийните телевизии като „Алфа“ и СКАТ били на ръба на закона и морала. Загрижиха се и за участието на евродепутати в тв шоута и риалитита. Но се правят, че не забелязват пропагандата, която осъществяват феодалните телевизионни владения на политици като Борисов. По този начин съучастват в измамата на зрителите, че гледат някаква обективна журналистика.