ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Възходът на технологиите трансформира пазара на труда, като доведе до автоматизиране на работни места и процеси, от една страна, и до появата на нови търсени длъжности, от друга. Промяната в начина на работа се случва по-бързо от всякога. Служителите и бизнесите се адаптират към редица икономически предизвикателства, наложени от кризата в здравеопазването, технологичната революция и климатичните промени. Тази промяна превърна дигиталните умения в ключови компетенции за пазара на труда, заяви Милен Ганев, съдружник в българската „Е-CARD“, която е в топ 50 на софтуерните компании в Европа.
Според доклад на Световния икономически форум, до 2022 г. 54% от служителите в глобален мащаб ще се нуждаят от преквалифициране или повишаване на уменията. Европейската комисия очаква, че през 2020 г. 90% от работните позиции ще изискват дигитални познания. Но голяма част от организациите (88%) не са предприели конкретни стъпки, за да се справят с липсата на цифрови умения на екипите си. Компаниите от Централна и Източна Европа, които са въвели в дейността си използване на облачни технологии, съобщават за 35% повишено търсене на служители с цифрови умения спрямо компаниите, които не са започнали работа в облака. Но бизнесът се сблъсква с криза: едва 3,5% от служителите в региона днес напълно отговарят на нуждите на организациите от цифрови познания. Предвид този факт, бизнес лидерите трябва да възприемат програмите за квалификация като критични за мисията на компанията, а не като оперативна инвестиция.
Без подходящите ролеви умения, бизнесът ще се бори да се адаптира, за да остане конкурентоспособен и иновативен. Уменията са от съществено значение за възстановяване, преобразуване и растеж, коментира Милен Ганев. Фирмите, които инвестират в обучение, отчитат 24% по-висок марж на печалбата. Част от служителите са на мнение, че повишаването на квалификацията, особено що се отнася до дигиталните компетенции, може да бъде инициирано от самите тях.
Според Deloitte, чрез обучението организациите инвестират в необходимите квалификации на техните служители. Обучението през целия живот е цел, която, за да бъде постигната, трябва да бъде част не само от работния процес, но и от начина на живот на хората, допълва Милен Ганев от „Е-CARD“.
Изследване на Pew Research Center показва, че 85% от анкетираните намират така наречените „soft skills” – умения, които дават възможности за ефективно и хармонично взаимодействие с други хора, за изключително важни в ежедневната работа. По друг начин казано, ориентираните към хората подходи са от изключително значение, както е било и досега – може би дори и в по-голяма степен, като се има предвид тяхната устойчивост във време, в което технологиите се развиват с бясна скорост.
Изхождайки от необходимостта за развитие и утвърждаване на силни личностни умения, Microsoft, LinkedIn и GitHub създадоха специални учебни канали, които да помогнат на служителите да усвоят тези знания успешно. Възможността за развиване на качества като ефективно слушане, фокусиране и адаптиране към неочаквани промени са само част от нещата, върху които хората трябва да се съсредоточат – както чрез учене, така и чрез практика.
Също така креативността, критичното мислене, дистанционната и виртуалната работа в екип са умения, които са от решаващо значение за всяка организация, обясни Милен Ганев. Реалността днес налага трансформация на работната сила. Това беше сред най-дискутираните теми по време на Световния икономически форум в Давос. Може би едно от най-успешните обобщения на днешната реалност е, че работните места на бъдещето може да са създадени от технологичния напредък, но са изключително хуманистични и човекът е в центъра на тяхното функциониране.


