ГОРЕЩО В ПИК: Скандалът с танкерите на Просто Киро се заплита - ще плаща ли неустойки България на американската фирма?
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Скандалът с американските танкери с втечнен газ, които Кирил Петков се похвали, че е осигурил по време на посещението на ниско равнище в САЩ, се заплита със страшна сила.
След разкритието на ПИК и на президента на Европейската лига за икономическо сътрудничество, директор на Европейския институт за стратегии и анализи и бивш зам.-министър на икономиката, енергетиката и туризма Бранимир Ботев, че въпросните два танкера са били поръчани, а след това отказани от Китай и Петков ги е придобил чрез т.н. "блуждаеща сделка", не последва никаква реакция от страна на правителството.
На въпрос на ПИК енергийният министър Александър Николов пък преди дни смотолеви, че в "Булгаргаз" имало такъв подписан договор с американска фирма, както се кълнеше Кирил Петков, но не съобщи никакви подробности.
Сега обаче се задава следващата драма. Тя е свързана с това, че двата танкера засега просто няма къде да разтоварят втечнения американски газ.
Както ПИК съобщи, страната ни няма LNG терминал, а капацитетът на гръцкия остров Ревитуза е запълнен. Двете плaвaщи cъopъжeния зa cъxpaнявaнe и peгaзифиĸaция нa втeчнeн гaз в aдминиcтpaтивнaтa oблacт Tpaĸия - Александропулис, тепърва ще започнат да се изграждат.
Единственото място, от което американският втечнен газ може да тръгне за България, е плаващият терминал "Елтугрул Газ" на фирмата "Боташ" в Турция, където може да се втечни, за да потече по тръбите.
Според турските закони обаче транзитирането на газ от Турция е забранено. И сделката по продажбата на американския газ на Труция и след това закупуването на същото количество газ, който да влезе оттам в България, зависи изцяло от решението на турския президент Ердоган.
Американската фирма носи отговорност за втечнения газ само до местоназначението, към което е поела. Там танкерите незабавно трябва да бъдат освободени от товара си. А за всеки ден престой страната ни ще трябва да плаща неустойки или увеличение на т.н. навло.
Какво ще бъде то не е ясно. Както не е ясно как са били намерени въпросните танкери, кога са натоварили, кога са тръгнали, каква е цената, която държавата ни е платила? Кой от "Булгаргаз" и кога е подписал договора с американската фирма за тези два танкера?
Или това е инцидентен ход на Кирил Петков да спаси ситуацията със спрените от Русия доставки на газ за България. И да заглуши грандиозния скандал с цените на синьото гориво, който се вихри в България, особено след като редица други европейски държави се съгласиха с условието на Путин да плащат за руския газ в рубли. Именно нашият отказ да направим това доведе до спирането на газа от Русия.
Така че с още по-голяма острота възниква въпросът дори при най-благоприятно развитие на събитията, когато тези количества газ се изчерпят какъв е следващият ход на премиера.
И откъде ще идва той, като се има предвид, че в света съществуват само 600 такива танкера за пренос на втечнен газ, които са ангажирани за следващите 2 години, заявиха пред ПИК експерти.


