Граждани призоваха Плевнелиев да наложи вето върху поправка в Закона за пътищата
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Софийски обществен съвет внесе призив до президента да върне за ново обсъждане поправката в Закона за движението по пътищата, приета на второ четене от Народното събрание миналия четвъртък.
В мотивите си към държавния глава гражданите обясняват, че подмяната на думата "такса" с "цена" в чл. 99, ал. 3 от закона, отнасящ се за зоните за платено паркиране, е в ущърб както на обществото, така и на общините.
Създава се опасен прецедент, тъй като един чисто административен режим за въздействие върху автомобилния трафик, предвиден до момента да не зависи от партийни, бизнес или частни интереси, с право възложен като ангажимент изцяло на административни органи, се отрича без да е приложен и се превръща в предмет на търговска дейност с единствена цел печалба. По-нататък от обществения съвет обръщат внимание, че зоните за улично паркиране следва да останат инструмент в ръцете на общините за регулация и за ефективно решаване на местните проблеми, свързани с влошаването на качеството на живот в градската среда вследствие на лошата организация на движението. "Недопустимо е "таксата" да бъде превръщана в "цена".
Така изцяло се деформира и опорочава смисъла на режимите на улично паркиране. Зоните не са нарочно построени паркинги и паркирането на улицата не е услуга. Да не говорим, че в София, например, ще продължим да се чудим къде отиват парите от зоните и как се ползват тези приходи, защото събираните средства от тях вече легално ще бъдат отклонявани от общинския бюджет и харчени непрозрачно от търговското дружество монополист "Център за градска мобилност" ЕАД.
И най-страшното – самата политика по паркиране в града ни официално, макар и неприемливо, ще зависи от финансовите интереси на експлоататора на нашите улици, а не от нуждите на хората", коментират от Съвета. Гражданите очакват президентът, в качеството му на надпартиен орган и гарант за единство на нацията, да запази обществения интерес, използвайки своето право на вето върху скандалните промени в закона, и така да даде шанс пътищата да бъдат върнати на хората, а не с тях да се разпорежда корпоративен интерес. Успехът на тази инициатива виждат и в съществения пропуск на вносителите на законопроекта да приложат към него задължителната в случая финансова обосновка за прокараната чисто финансова поправка.


