BG EN

Два дни преди трагедията в Хитрино, Министерството на транспорта предложило промени за гарантиране независимост на разследванията при ЖП-инциденти 

БЪЛГАРИЯ ДНЕС

Два дни преди трагедията в Хитрино, Министерството на транспорта предложило промени за гарантиране независимост на разследванията при ЖП-инциденти 

3922
на 11.12.2016
Два дни преди трагедията в Хитрино, Министерството на транспорта предложило промени за гарантиране независимост на разследванията при ЖП-инциденти 
Автор:   ПИК

Предлага се създаването на “Съвет по железопътна безопасност“

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Два дни преди трагедията в Хитрино, която отне живота на най-малко седем души, Министерство на транспорта е предложило промени, които да осигурят независимост на разследванията при железопътни инциденти. Става въпрос за изменение на Наредба № 59 от 2006 г. за управление безопасност на безопасността в железопътния транспорт.

препоръчано

Проектът за изменение на Наредбата е бил изготвен във връзка с получено уведомително писмо от Европейската комисия относно неизпълнение на задължението на България за правилно транспониране на Директива на Европейския съюз относно безопасността на железопътния транспорт.  Комисията е обърнала внимание на страната ни, че ролите и отговорностите по безопасността трябва да се разпределят на различни заинтересовани страни от железопътния сектор, за да се гарантира, че те не се припокриват или не си противоречат една с друга, особено тези по отношение на разследване на произшествия. 

Измененията на Наредба № 59 биха довели до: правилно разпределение на ролите и отговорностите за безопасността между различните заинтересовани страни от железопътния сектор и гарантиране, че те не се припокриват или не си противоречат една с друга; прекратяване на наказателната процедура и привеждане на законодателството ни в съответствие с правото на Европейския съюз; предотвратяване на наказателни санкции от Брюксел спрямо България, пише в приложената Оценка за въздействието на предлаганото изменение на нормативния документ. 

Приемането на измененията на наредбата би дало възможност Специализираното звено за разследване на железопътни произшествия в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщения да разследва тежките железопътни произшествия и произшествия по своя преценка, имащи отражение върху безопасността в железопътния транспорт, става ясно от приложената мотивировка. Националният орган по безопасност - Изпълнителна агенция “Железопътна администрация” упражнява надзор и мониторинг на системите за безопасност, контрол по отношение спазване на изискванията за оперативна съвместимост, издаването на разрешение за въвеждане в експлоатация на подвижния състав и структурни подсистеми на оперативната съвместимост, издаване и надзор на сертификати и удостоверение за безопасност и сертификати на структури отговорни за поддръжката на возилата.

ИА “Железопътна инфраструктура” няма да има разследващи функции, защото би представлявало конфликт на интереси. Новото е, че разследването на железопътни произшествия (освен тежките произшествия) и инциденти ще се извършва от управителя на инфраструктурата и железопътните предприятия, а не от Изпълнителна агенция “Железопътна администрация“.   “С направените промени при разследване на произшествия или инциденти с двама или повече участници - железопътни предприятия и/или управители на инфраструктура, разследването ще се извършва съвместно в рамките на Районни разследващи комисии (РРК) в състав от представители на регионалните структури по безопасност на участниците в произшествието и/или инцидента”, става ясно от мотивите към предложените промени на Наредба № 59.

По отношение на начина на работа на РРК, в наредбата се предвижда създаване на нова разпоредба, свързана с приключването на разследването. То “задължително следва да става с доклад, в който да се посочва техническата причина, без да се търси вина или размер на щетите. Докладът трябва да се разписва от всички участници в комисията. В доклада, ако е необходимо, се дават препоръки към структурите по безопасност на управителя на железопътната инфраструктура и/или железопътните предприятията с цел подобряване на безопасността и недопускане на произшествия и инциденти”.   Друга цел на измененията на Наредбата е конкретизиране ролята и функциите на националния орган по безопасността.

Предлага се създаването на “Съвет по железопътна безопасност“, ръководен от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Железопътна администрация“. В него ще участват ръководителите на структурите за управление на безопасността на Национална компания “Железопътна инфраструктура“ и на железопътните предприятия, опериращи по националната железопътна инфраструктура.

Съветът ще разглежда и доклади, подписани с особено мнение от някой от участниците в районните разследващи комисии и със свое решение ще може да уважи особеното мнение и да връща случая в Районната разследваща комисия за ново разследване или може да не уважи особеното мнение и да потвърди заключението в доклада на районната разследващата комисия”, гласят част от мотивите към предлаганите изменения на Наредба № 59. Срокът за изпращане на становища по предложените изменения изтича на 06 януари 2017 г. 

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за 12 декември: Фалит дебне Близнаците, пари за Рибите САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за 12 декември: Фалит дебне Близнаците, пари за Рибите
ПИК TV x
Виктор Димчев С ЕКШЪН АНАЛИЗ за ПИК TV: ГЕРБ и ДПС-Ново начало ще бъдат значим фактор и при следващи избори. ППДБ ще трябва да работят с тях (ВИДЕО) Виктор Димчев С ЕКШЪН АНАЛИЗ за ПИК TV: ГЕРБ и ДПС-Ново начало ще бъдат значим фактор и при следващи избори. ППДБ ще трябва да работят с тях (ВИДЕО)
ново
Днес: 4
горещо
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК