ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Прогноза на Световния икономически форум (WEF) сочи, че към 2025 половината от всички работни задачи ще бъдат изпълнявани от машини. Очаква се това да доведе до задълбочаване на неравенството сред хората. Тази трансформация ще създаде 97 милиона работни позиции за роботи, но за сметка на това ще бъдат закрити почти също толкова за хората.
По този начин някои общности ще са поставени под риск. Най-заплашени от замяна са позиции включващи ръчна работа, включително в администрацията и обработка на информация. Интересното е, че въпреки това могат да бъдат разкрити нови такива в зелената икономика, големите данни (big data) и др.
Изследване на WEF обхващащо 300 от най-големите компании в света с осем милиона служители показва и новите тенденции. Над 50% от работодателите споделят, че очакват да ускорят автоматизацията на някои позиции в компаниите си. При 43% е вероятно това да доведе до съкращаване на работни места за хора. От друга страна, пандемията засилва възприемането на нови технологии, което води до намаляване на разходите. Според WEF в момента около една трета от всички работни задачи се извършват от машини, като до 2025 този процент ще достигне 50%.
Милиони хора ще трябва да се сдобият с нови умения, за да се справят с промяната в баланса. Промяната може да причини период на турболентност и ще изисква значително повишаване на квалификацията на служителите и придобиване на нови умения, смята Милен Ганев, съдружник в българската E-Card, която компания е в топ 50 на Европа по разработване на софтуер.
Според него ще бъде необходимо да се направят огромни инвестиции в хората, работните места и позициите. Освен това да бъдат въведени нови закони и регулации, които да гарантират защитата на служителите и да подпомогнат по-лесното приемане на тази промяна. Някои хора се страхуват от автоматизацията, машинното обучение и изкуствения интелект, тъй като се притесняват, че те ще заменят хората, обясни Милен Ганев.
Други обаче приемат новите технологии, вярвайки, че те ще намалят скучните и повтарящи се ежедневни задачи, давайки възможност на служителите да добавят повече стойност.