Европа налива близо 300 милиона в инфраструктурата на Пловдив

Региони

Европа налива близо 300 милиона в инфраструктурата на Пловдив

8380
на 24.09.2022
Европа налива близо 300 милиона в инфраструктурата на Пловдив
Автор:   ПИК

Последвайте ни в Google News Showcase

Инфраструктурни проекти за близо 300 млн. лева се изпълняват в момента в Пловдив с финансовата подкрепа на оперативни програми и фондове на Европейския съюз. Инвестициите, осигурени от Община Пловдив, Национална компания „Железопътна инфраструктура” и ВиК, безспорно са необходими за областния град, за да се гарантират по-добри условия на живот.

препоръчано

Колкото по-бързо се вложат парите, толкова по-скоро ще се усетят ползите, докато всяко забавяне носи риск те да бъдат „изядени” от инфлацията.  За съжаление, изпълнителите на проектите не могат да се похвалят с експресно усвояване на европейските средства.

На финала е модернизацията и реконструкцията на Пречиствателната станция - един от четирите компонента на проекта за воден цикъл. Обектът, възложен на "Главболгарстрой", струва над 70 млн. лева от общо 114 милиона, обезпечени за воден цикъл предимно чрез безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Околна среда 2014 - 2020”. От Община Пловдив уверяват, че до края на тази година Пречиствателната станция ще бъде напълно завършена и ще отговаря на всички критерии за екологично съоръжение. Към този момент това е единственият европейски проект, който се изпълнява по график.

Редица други обекти вървят със забавени темпове. Изпълнителите, а след тях и възложителите посочват като основни причини пандемията, войната в Украйна и световната криза. Към тях очевидно трябва да се добавят пропуски в организацията и честата липса на координация на работата между институциите.

В мъка за пловдивчани се превърнаха изграждането на колектора и реконструкцията на ВиК мрежата „Брезовско шосе - Дунав” на стойност близо 20 млн. лева, също един от компонентите на проекта за воден цикъл. Старт на този важен обект, изпълняван от ПИМК, беше даден през ноември миналата години с финален срок за завършването му до края на 2023 г. За десет месеца строителите са стигнали едва до средата на "Брезовско шосе", като при това са „замразили” първия разкопан участък заради откритата там археология.

По Оперативна програма „Региони в растеж” за пътната инфраструктура в кв. „Гладно поле” Община Пловдив спечели проект за 12 млн. лева. С тези средства ​са  ремонтирани северното платно на бул. „Санкт Петербург” и част от ул. „Лев Толстой”, от ул. „Богомил” до бул. „Кн. Мария Луиза”.

Жителите на квартала са настръхнали срещу строителите, защото вече  цяла година се работи на ул. „Радко Димитриев”, а от пролетта - на продължението на ул. „Богомил”. Двете улици нямат и по един километър дължина.

В квартала между булевардите „Кн. Мария Луиза”, „Източен”, „Шести септември” и ул. „Митрополит Панарет” се инвестират 10 млн. лева по проект за благоустрояване на градската среда, финансиран по ОП „Региони в растеж”. Крайният срок е юни 2023 г., но едва сега, в навечерието на зимата, започва ремонтът на шест улици.  А има и обекти, на които работата не е стартирала.

С кредит в размер на 30 млн. лв., от които 17.76 млн. лв. са съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие по Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“, ще бъдат реализирани четири инфраструктурни проекта. Два от тях -  подлезът „Модър - Царевец” (12 млн. лева) и бул. „Хаджи Димитър” - се изпълняват.


Проблемът е, че от половин година строежът на подлеза, възложен на фирма „Драгиев и ко”, е блокиран заради забавянето на Южния обходен колектор.

Мащабният проект на ВиК-Пловдив, за който още преди три години бяха осигурени средства по ОП „Околна среда”, се съгласува рекордните 11 месеца. Безвъзмездната финансова помощ за колектора е 81 млн. лева.

Голям инфраструктурен проект за 89 млн. лева се изпълнява в Пловдив от НКЖИ ​- подлез под Централна гара, който ще свърже бул. „Васил Априлов” с ул. „Димитър Талев” и „Македония”. Съоръжението е част  от модернизацията на ЖП възел - Пловдив, финансирана по Механизма за свързване на Европа. Според първоначалните намерения „Трейс Холд Груп” трябваше да започне строителните работи от страната на бул. „Христо Ботев” още през март, но това не се случи. Предимно се работи край автогара „Родопи”.

Още два обекта - пробивът до Водната палата и разширението на част от ул. „Царевец” - ще се финансират с европейски заем. Стартът на изграждането на подлеза под бул. „Цар Борис III Обединител” (9 млн. лева) се очаква до десетина дни. За ул. „Царевец” (5 млн. лева) до този момент все още не е обявена обществена поръчка. 

Пламен Райчев, зам.-кмет по строителство и инвестиции на община Пловдив, казва:

Всички инфраструктурни обекти в община Пловдив се забавиха. Това е мнението на зам.-кмета по строителството Пламен Райчев, помолен да коментира как се изпълняват проектите.

„При създалата се ситуация ​- рязкото повишаване на цените на строителните материали и горивата, войната в Украйна и ковид кризата - забавянето е обяснимо. Но в крайна сметка, към настоящия момент нещата се поуспокоиха. Строителите получиха уверение от нас, че договорите им ще бъдат анексирани, и започнаха да работят по-активно”, счита зам.-кметът.

В началото на август Общинският съвет гласува по предложението на администрацията за индексация на договорите за сметка на градския бюджет. Дофинансирането е допустимо и за обектите, изграждани с пари по европейски програми. Допълнително се отпускат по около 20%  върху стойността на 10 договора. Общата сума, разпределена в двете бюджетни години - тази и 2023-та - е малко над 10 милиона лева. 

Сред проектите, одобрени за индексация, са реконструкцията на ВиК на  Брезовско шосе - бул. "Дунав", ремонти и благоустрояване в квартала между бул. "Кн. Мария Луиза", "Източен", "Шести септември" и ул. "Митрополит Панарет", реконструкция на бул. „Хаджи Димитър”, изграждане на подлеза „Модър -Царевец”. Индексацията ще стане факт, след като правителството одобри методиката за анексиране на договори. Едва тогава администрацията трябва да изчислява колко допълнителни пари могат да бъдат дадени на изпълнителите.

Денят на независимостта беше обичаен работен ден вчера за бригадата на фирма ПИМК, която изпълнява проекта за реконструкцията на ВиК мрежата и изграждането на обходния колектор на Брезовско шосе.

Строителите работят  около „Кауфланд”, а булевардът е затворен поне стотина метра преди обекта - до бензиностанцията на „Лукойл”, а колите обикалят по странични обходи. „Омръзна ни. Този терор продължава месеци наред и не му се вижда краят”, коментира Стойчо Енев, на когото всеки ден се налага да пътува по Брезовско шосе към складовете.

Бригадата наваксва изоставането, след като към договора на стойност 18,5 млн. лева местната власт разреши допълнително финансиране с още 3 милиона. И макар че парите не са получени, работата на този ключов обект се засили. Строителите обясняват, че обектът е много сложен - копае се на 8 метра дълбочина, изкопът задължително се укрепва, преди да се монтира гигантската тръба. Колекторът е със сечение 2,5 метра.

Предполагат, че за да стигнат до кръговото кръстовище с бул. „Дунав”, ще им трябват поне четири месеца. Освен това незавършен остава участъкът, за който се предполага, че може да има останки от антична могила. Строителите демонстративно се отказаха да завършват тази част от проекта, защото нямали възможност да чакат по три дни археолозите да проучват терена.

Водният цикъл на Брезовско шосе и бул. „Дунав” трябва да бъде завършен до края на 2023 г., но при тези темпове срокът надали ще бъде спазен. 

Един от най-изоставените квартали в центъра на Пловдив, известен като Хаджи Хасан махала, ще се сдобие с европейска визия догодина, когато трябва да приключат ремонтите на стойност 10 млн. лева. В карето между бул. „Кн. Мария Луиза”, „Източен”, „Шести септември” и ул. „Митрополит Панарет” се изпълнява проект „Обновяване на градската среда” с финансова подкрепа на Оперативна програма „Региони в растеж”.  До юни 2023 г. строителните работи в квартала трябва да бъдат завършени.

Това е вторият етап на развитието на градската среда, след като през 2018 - 2019 г. в същия квартал, но с по-широк обхват - до бул. "Марица -юг", бяха инвестирани 20 млн. лева от ЕС в ремонт на улици и тротоари, междублокови пространства, спортни и детски площадки, места за паркиране, озеленяване и енергоикономично улично осветление. 

Успоредно със средствата по ОП "Региони в растеж" бяха обновени двете сгради на СОУ "Любен Каравелов", изградена бе спортна зала и басейн, санирани бяха ДЯ "Детски смях" и "Снежанка", реконструирана бе ДГ "Перуника".

Вторият етап предвижда благоустрояване на междублоковите пространства, подмяна на пътни и тротоарни настилки, въвеждане на енергоспестяващо улично осветление, изграждане на детски площадки и паркоместа, автоматизирани поливни системи и озеленяване в размер на 10 233 472,92 лева, от  които 8, 3 млн. лева е европейско финансиране, 1,5 млн. са средствата от държавата и 463 093 лева – от общинския бюджет.

Трима изпълнители са наети за подобектите, един от които стартира в сряда от най-разбитата улица - „Неофит Бозвели”. Част от нея беше обновена в първия етап на проекта за градска среда, но останалата не беше включена, незнайно по каква причина. Живеещите до Комплекса за социални услуги на деца и семейства чакаха четири години, докато Община Пловдив защити европейското финансиране за артисалата част на квартала, избере изпълнители и одобри проектите. Настилката от пропаднал калдъръм, който се пълни с кал и вода в дъждовно време, ще бъде заменена с бетонови павета, казаха от фирмата изпълнител "Алфа билд инженеринг". 

Останалите улици - „Райно Попович”, „Александър Пушкин”,”Драгоя Божилов”, „Страхил” и „Ивац”, ще бъдат асфалтирани, каквато настилка имат и в момента. Зам.-кметът по строителството Пламен Райчев увери, че там, където има нужда, ще се подменя и подземната инфраструктура. При подготовката на проекта вероятно са отчетени грешките, които бяха допуснати в първия етап преди четири години. Тогава не беше предвидена подмяна на стар​ия, над половинвековен водопровод и се наложи да се предприемат аварийни ВиК ремонти.

Изпълнението на програмата в квартала върви лежерно, роптаят местните жители. Според графика, утвърден в Община Пловдив, работата на шестте улици трябваше да започне на 1 септември, но се забави.

Пространството между блоковете на ул. „Неофит Бозвели”  също ще се благоустроява от друг изпълнител. На терена в сряда обаче нямаше нито един работник, а Пламен Райчев предположи, че фирмата работи на друго място.

Стартът на проекта за 10 млн. лева беше даден през декември 2021 г. с първа копка в пространството пред блок 123 на бул. "Източен". Десет месеца по-късно пред блоковете в обхвата на проекта са прекарани само кабели.

Все още не е започнато благоустрояването в  две междублокови пространства - на ул. "Георги Мамарчев" и бул. "Източен", и на "Шести септември" и "Балкан". И на двете места проектът предвижда озеленяване и детски площадки. Обитателите на блоковете поискаха да се направят паркоместа, които тепърва ще се обособяват.

Реконструкцията на ул. „Радко Димитриев” трябва да влезе в топ 10 на бавното изпълнение на обществени поръчки в Пловдив. Улицата е част  от проекта за пътната инфраструктура в кв. „Гладно поле”, разделен на три лота, на обща стойност 12 млн. лева. 

 Старт на строителните работи беше даден на 23 септември миналата година, но и до днес ул. „Радко Димитриев” не е завършена. Обектът е възложен на пловдивската фирма „Пътинженеринг” и последният срок за отваряне на улицата беше 10 септември, според утвърдения от Общината график. Но и вчера последният участък на „Радко Димитриев” при кръстовището с ул. „Лев Толстой” беше разкопан. Ходене по мъките, а не ремонт, коментираха минувачите.

Строителите от „Пътинженеринг” обясняват, че причината за забавянето е в  EVN - Топлофикация. Дружеството сменя топлопровод и неговите работници се оправдават, че обектът е труден за изпълнение.  Както върви, улицата със зор може да бъде завършена до края на октомври. 

Продължението на ул. „Богомил” се изпълнява също от „Пътинженеринг”. От април досега е подменен водопровод. Приблизително половината от  пътя до новата детска градина, която стана филиал на „Чайка”, е с първия пласт асфалт. Улицата се изгражда до бул. „Санкт Петербург” - проект, чакан от граждани и бизнеса от 6 -7 години. 

Градинката на площад Шахбазян”, наричан още Житен пазар, щеше да бъде коренно преобразена за празника на Съединението и Деня на Пловдив - 6 септември.  Ускорения финал, който не се случи, беше обещан от собственика на фирмата изпълнител "Проинвестстрой" ЕООД Красимир Донков по време на ритуалната първа копка в края на април.

Иначе крайният срок на договора за реконструкцията на зелената площ на бул. „Шести септември”, която се изпълнява с финансирането по Оперативна програма „Региони в растеж”, е април 2023 г. Предполага се, че обектът ще бъде завършен до пролетта.

Проектът на арх. Едвард Христов предвижда уникален парк -  амфитеатър и водни каскади в средата на зеленото пространство, с близо 100 места за зрители, шадравани, алеи със специална настилка, подобна на паваж, озеленяване с жив плет вместо ограда, пейки и детски съоръжения.

Строителите имат още доста работа, установи екипът на „Марица”. До този момент са монтирани красиви детски съоръжения и мека настилка. Неколцина работници завчера продължаваха да изграждат шадраваните. Те са четири на брой с дълбочина 25 см.  „Всички подземни комуникации вече са прекарани, включително за парковото осветление. Монтирани са 27 стълба с лампи, ще има и видеонаблюдение с 11 камери”, разказа ръководителят на проекта Михаил Манчев.

Пешеходните алеи са оформени, а на една от тях са започнали да редят плочки. За куриоз, в проекта не е включена старата обществена тоалетна и тя ще си остане като грозна брадавица в парка, ако не се ремонтира. Засега входът на това заведение е затворен, а съкварталци разказват, че най-малко 20 години тоалетната не се ползва, защото е в окаяно състояние, обобщава "Марица". 
 

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена - ето какво я очаква всяка зодия в празничния ден САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена - ето какво я очаква всяка зодия в празничния ден
ПИК TV x
Георги Харизанов ексклузивно пред ПИК TV: 6 или 7 партии влизат в парламента. ГЕРБ бият с много (ВИДЕО) Георги Харизанов ексклузивно пред ПИК TV: 6 или 7 партии влизат в парламента. ГЕРБ бият с много (ВИДЕО)
ново
Днес: 11
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК