Експерт: Спирането на стари коли в центъра на София няма да доведе до очаквания ефект

Животът днес

Експерт: Спирането на стари коли в центъра на София няма да доведе до очаквания ефект

8895
на 04.12.2023
Експерт: Спирането на стари коли в центъра на София няма да доведе до очаквания ефект
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

От началото на месеца влезе в сила наредба, която ограничава влизането в центъра на София на най-старите автомобили. Забраната важи за колите с бензинов двигател, произведени преди 1996 г. и за тези с дизелов, произведени преди 2002 година.Въглеродният отпечатък, който оставят автомобилите е огромен, ако се счете периода от производството му до неговото приключване като автомобил, каза пред Радио София доц. д-р инж. Дурхан Салиев от катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в Техническия университет.

препоръчано

„Но влиянието, което оказват в околната среда, в градовете, може да се каже, че е една минимална част от всички останали замърсители, ако говорим за въглероден окис и въглероден двуокис“, обясни доц. Салиев.

Той даде пример с проучване отпреди няколко години, което показва, че в големите градове в Европа, включително и в София, замърсяването от транспорт е около 17% от общото замърсяване.

„Това е нещо, което не се смята да оказва толкова сериозно влияние. Друг е въпросът, че въпреки минималното замърсяване на фона на останалите замърсители – 17% е малко, но все пак има и частици, които сериозно увреждат здравето, въпреки малкия им процент“, добави доц. д-р инж. Дурхан Салиев.

По думите му, не може да се очаква голямо подобрение в качеството на въздуха, в следствие на въведената забрана, която ограничава влизането в центъра на града на стари автомобили.

„Не е въпросът да ограничим хората да пътуват, а да им създадем условия. Ако направим така, че пътуването да се извършва с възможно най-малко спирания, то тази мярка в един момент, ще се окаже, че може да отпадне. Когато автомобилът престоява, той отделя различно количество вредни емисии, а когато ускорява, това е режимът на работа на двигателя с вътрешно горене, в който се отделят най-много вредни емисии. Ако успеем да създадем условия на движение, които да гарантират минимален брой спирания – „зелени вълни“, координираме ли светофарните уредби по такъв начин, че да имаме най-малко спирания, ще решим една огромна част от проблема със замърсяването“, уточни доц. Салиев.

Според него, за да оставят хората автомобилите, трябва да са създадени условия за привлекателен градски транспорт.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за последния ден на септември: Овните да не пътуват, пари за Девите и Везните САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за последния ден на септември: Овните да не пътуват, пари за Девите и Везните
ПИК TV x
Седмичната прогноза на ПИК TV с проф. Георги Рачев: Октомври ще се усеща като септември (ВИДЕО) Седмичната прогноза на ПИК TV с проф. Георги Рачев: Октомври ще се усеща като септември (ВИДЕО)
ново
Днес: 2
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК