BG EN

Лидерът на СДС Румен Христов пред ПИК: Румен Радев няма право да предлага програми за управление, да отиде на избори! "Демократична България" и Манолова свалят маските с търсенето на колаборация

Интервю

Лидерът на СДС Румен Христов пред ПИК: Румен Радев няма право да предлага програми за управление, да отиде на избори! "Демократична България" и Манолова свалят маските с търсенето на колаборация

100145
на 09.12.2020
Лидерът на СДС Румен Христов пред ПИК: Румен Радев няма право да предлага програми за управление, да отиде на избори! Демократична България и Манолова свалят маските с търсенето на колаборация
Автор:   Ива Николова

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Възможно най-ранната дата за провеждане на парламентарните избори още на 28 март, обявена от президента Румен Радев взриви политическото пространство. Анализаторите предричат изключително ниска избирателна активност заради неяснотата около развоя на пандемията от коронавирус и страховете на хората от скупчване на едно място. Самото БСП, вкарала Радев в президентството, му се тросна, че трябва да помисли върху датата на вота заради пандемията. Политолози пък смятат, че Радев бърза с изборите от жажда да се провали съставянето на кабинета и той да поеме властта със служебно правителство, като нареди схема за провеждане на повторни парламентарни избори заедно с президентските през есента.

препоръчано

За перспективите пред партиите в 45-о Народно събрание и възможностите за съставяне на правителство, както и за програмите, които обединяваот ГЕРБ и БСП в предизборна коалиция и предстоящо управление, както и за правото на Румен Радев да предлага управленски програми разговаряхме с лидера на СДС, бивш земеделски министър в служебните правителства на Ренета Инджова и на Стефан Софиянски и главен административен секретар в президентството по време на мандата на Петър Стоянов - Румен Христов.

Ето какво заяви той пред ПИК: 

- Г-н Христов, президентът Румен Радев обяви, че парламентарните избори ще бъдат на първата възможна дата – 28 март. Как посрещате това решение и не смятате ли, че то е доста прибързано заради сложната здравна обстановка?

- Президентът има тези правомощия и трябва да насрочи парламентарните избори в течение на два месеца след изтичането на мандата на сегашното Народно събрание. Избрал е тази дата и, както се казва, той си носи отговорността. Аз няма да я коментирам. Но бих казал, че няма гаранция, ако изборите са, да речем, един месец по-късно, че пандемията вече ще отшуми. Такава е годината, която в момента преживяваме. Не знаем каква ще бъде следващата година. Добре е да се вземат всички мерки за безопасността на гражданите, за да се проведат тези избори и да не се каже, че се шикалкави и че се правят опити да се удължава мандатът на този парламент. Така че, след като той е определил тази дата, ние я приемаме и се готвим за избори.

- В момента в Европа обаче има много горчиви опити от провеждането на избори в такава здравна ситуация, тъй като избирателната активност силно спада като в Румъния например, а в някои държави дори ги отложиха. Това не застрашава ли и избирателната активност у нас?

- Вероятно сте права. Има страх у хората от това да се събират на едно място и вероятно по-високата избирателна активност, която се очакваше през лятото, сигурно ще бъде по-ниска. В крайна сметка това е изконно право, заложено в конституцията на България и дали българските избиратели ще се възползват от него, зависи само от тях. Добре е да гласуват повече граждани, за да има по-голяма представителност на вота.

Според мен трябва да се вземат предпазни мерки по време на вота. Например в училището, в което аз гласувам, обикновено изборите се провеждат на един или два етажа във всяка стая. Сега биха могли да разредят стаите на повече етажи, за да няма струпване на хората. Но това нека да го кажат здравните експерти и експертите по избирателно право, а не ние, политиците, да задаваме начина, по който да се гласува. Понеже ние ще бъдем избирани, не е хубаво да даваме съвети как ще бъдат организирани изборите.

- Тогава да оставим здравните власти да решават тези въпроси и да погледнем политическите проблеми. Експерти и анализатори твърдят, че тази дата на вота издава изключително бързане от страна на Радев и, надявайки се да не може да се състави правителство, така да разположи процедурите във времето, че на есен да направи избори две в едно. Виждате ли такъв аспект?

- Не мога да кажа какво мисли президентът. Това, което казвате, е възможен вариант. Но ще бъде безотговорно да не се сформира правителство, особено в кризата, която може би няма да е отминала, макар да се надяваме, че ще отмине. Но при всички случаи би било безотговорно, ако дълго време нямаме правителство или ако има предсрочни парламентарни избори. Защото, ако кризата не е отминала и ние отново проведем избори, страхът на хората, които не са отишли да гласуват на изборите през март, ще бъде същият и през юли, да речем.

Надявам се, че политическите формации, които влязат в парламента, ще бъдат достатъчно зрели да направят правителство. Все пак конституцията дава право на три опита – първата най-голяма политическа сила, втората по ред и третата, избрана от президента да предложи правителство и евентуално да получи подкрепа от парламента. Надявам се да не се стига да друг сценарий.

А що се отнася до опитите двата вида избори да бъдат събрани, не зная доколко е полезно за самия президент. Защото, когато имаш избори само за президент, нагласите са едни, а когато имаш избори и за парламент, и за президент, нагласите са други и гласуването е по-друго. Но това е негова преценка. Не искам да му давам съвети.

- А не смятате ли, че с тази първа възможна дата Радев постави огромна въпросителна пред парламентарното бъдеще на много от гласовитите претенденти от улиците и метежите, които поведе със собствения си юмрук, тъй като повечето от тях просто няма да имат физическо време да се подготвят?

- Мантрата на партиите, които протестираха, беше: час по-скоро избори. Те отстояват това от юни месец и, след като искаха избори сега и веднага, би трябвало да са готови. Това дали са готови или не, си е техен проблем.

Но така или иначе, при съставянето на правителство в следващия парламент трябва да е ясно, че без една от двете големи политически формации правителство не може да се състави. Защото, ако допуснем, че двете формации съберат около 160-170 депутати, без значение как ще са разпределени между ГЕРБ и БСП, за другите остават около 70 места в парламента. Те са очевидно недостатъчни за съставянето на правителство.

Така че в следващия парламент ще има или дясно-центристко правителство, доминирано от най-голямата партия член на ЕНП – ГЕРБ, или ляво-центристко правителство, доминирано от бившата комунистическа, наречена днес социалистическа партия. А по-малките формации трябва да направят своя избор.

Те започнаха да свалят картите на масата, свалиха маските – имам предвид Демократична България – заявявайки, че ще търсят колаборация с г-жа Мая Манолова и други леви субекти. Добре е, че го казаха, за да го чуят техните избиратели, за да не се титуловат за в бъдеще като десни. Защото, след като те могат да работят с останалите опоненти на десницата и след като подкрепиха г-жа Мая Манолова срещу кандидата на ЕНП и представител на ГЕРБ г-жа Фандъкова, получиха подкрепа от БСП за своите кандидат-кметове в 8 района в София. Това означава, че биха могли да направят този компромис и в следващия парламент. Това е добре да се знае преди изборите от техните избиратели, които до голяма степен са антикомунисти.

- Така излиза, че водещи в тези избори не са нито принципите, нито идеологията, а омразата към Бойко Борисов и ГЕРБ. До какви политически решения води подобна мотивация?

- Това го демонстрират тези, които протестират и искат час по-скоро да има избори. Ако говорим за СДС, като негов председател искам да ви кажа, че ние публикувахме нашите основни приоритети за 45 Народно събрание и очакваме същото да направят и останалите формации, за да започнат дебатите кой какво ще отстоява, какви ще бъдат форматите, каква ще бъде визията за излизане то кризата от COVID-19, за да могат гражданите да преценят и да бъдат информирани за изборите.

Но аз не виждам такива неща. БСП има една „Визия за България“, която многократно съм коментирал и смятам, че ако това бъде в основата на управленската им програма, не е добре за България.

Впрочем, често пъти ме критикуват, че ние сме в добри отношения с ГЕРБ, че се явихме заедно на изборите, че явихме се заедно и на местните избори в много общини, а сега ще търсим разбирателство за парламентарните избори, каквото беше предварително уговорено, защото ГЕРБ управлявали лошо. Само че няма по-лошо управление от управлението на БСП. Ако сложим на кантара едните и другите, ще видим, че БСП, не само през 45-е години тоталитарен режим, но и в новата история на България до такава степен е сривала страната ни и я е водила буквално до разруха и е доказала, че не може да управлява. Затова се страхувам, че ако пак тя дойде на власт, отново ще се получи това, което винаги, когато те управляват, се случва – а именно, застой, разруха и връщане в самото начало.

- Говорите за предизборни програми и принципи. Румен Радев също обяви свой План за възстановяване и устойчивост на България. Какво разбрахте от него и намирате ли някакви сходни позиции с вашите?

- Не. Първо, искам да кажа, че това не е работа на президента. В крайна сметка, ако той иска да прави програми за управлението на страната, е добре да си учреди партия, да се яви на избори, да ги спечели и да управлява съгласно правилата и съгласно Конституцията на България. Друга е ролята на президента, много добре я познавам, институцията президент няма такива правомощия.

Колкото до нашата програма, тя е много конкретна и е свързана с 4-годишния мандат в Народното събрание. Основните неща в нея са, че на първо място ние смятаме, че трябва да се направи всичко възможно, посочили сме и кои са стъпките в тази посока, да имаме ускорен икономически растеж. Ако нямаме поне 6% растеж годишно, трудно ще се доближим до държавите, които са преди нас. Ние тръгнахме от нулева база, да не кажа от минус след управлението на Жан Виденов, догонваме другите държави, но ако в  бъдеще имаме икономически растеж в рамките на 2,5-3%, колкото другите държави преди нас, винаги ще стоим на тази дистанция, на която се намираме и в момента. Затова ни трябва ускорен икономически растеж.

Икономиката трябва да бъде освободена, предприемчивите, знаещите и можещи хора и фирми трябва да бъдат насърчавани. Ние сме за намаляване на данък „Дивидент“ от 5% на 2% с цел да привлечем тези средства като инвестиции, както от родни, така и от чуждестранните инвеститори. Ние сме за запазване на данъчните ставки на корпоративен данък „Печалба“ и на данъка за облагане на физически лица. Защото започнаха да се предлага от страна на БСП повишаване на данъците. Те това правят – повишаване на данъците, изземане на това, което фирмите и гражданите произвеждат.

И нещо много важно – през годините ние винаги сме отстоявали тезата за по-малък процент от изземаните средства от БВП за републиканския бюджет. За следващата година сме заложили 42,2% от БВП да отиде за републиканския бюджет. Но тази и следващата година за целия свят са екстремни, ненормални от гледна точка на COVID-19 и ще бъдем принудени да покриваме един куп непредвидени разходи. Но ние смятаме, че това, което се заделя от БВП за бюджета, което се взема от фирмите и от гражданите, трябва да бъде в рамките на 37 до 38%. В нормални години се движим между 37 до 40%, толкова, колкото позволява Законът за публичните финанси. Но само 1% сваляне надолу за гражданите и фирмите означава около 100 милиарда и 200-300 милиона да останат в тях. А те знаят по-добре как да употребят тези средства.

И другото важно нещо, за което ще настояваме, да имаме балансиран бюджет, тоест, разходите ни да бъдат равни на приходите ни. Защото ние наистина сме на предпоследно място по задлъжнялост спрямо БВП и това е похвално, но така или иначе трупането на нови дългове означава тяхното обслужване, задлъжняване на следващите поколения и това е едно от предимствата ни, което трябва да пазим и за в бъдеще.

Много са нещата, които сме заложили в тази програма. Смятаме, че с увеличаване на ръста на икономиката ще се търсят повече работни места, оттам ще бъде повишена заплатата. Защото, да не забравяме, че основната цел, която СДС си е поставил след това, което постигнахме през годините, е европейски граждани с европейски доходи. Но ние предлагаме този път за повишаване на доходите, а не както предлага БСП на калпак. И не повече държава. Държавата и сега е на много повече места, отколкото е необходимо.

- Водили ли сте вече разговори с ГЕРБ за тези ваши искания, ако ще се явявате на изборите в коалиция?

- Обсъждали сме нашите основни принципи, големите неща – ориентацията на България спрямо ЕС и НАТО, задълбочаване на интеграционните процеси, ускоряване на процеса на приемане в Еврозоната, откъсване от орбитата на евразийските проекции и опекунства над България. Другите неща са детайли. Разбира се ние с ГЕРБ по някои от тях сигурно няма да намерим общ език. Ако бяхме на едно мнение по всички въпроси, щяхме да бъдем една партия. Но това не означава, че не можем да обясняваме защо искаме тези неща и се надяваме по някои от тях да постигнем общо съгласие. По-прилича на малката реформаторска структура СДС, която преди 31 години беше нещо велико, като най-стара партия член на ЕНП да играем ролята на катализатор за някои от нещата, които предстоят да се случат особено в икономиката.

- И все пак сформирането на бъдещото правителство, което да изпълнява такава програма, както да въртим и да сучем, ще зависи от ДПС. Мислите ли за някакви предварителни сондажи с тази партия, за да ги убеждавате, че е по-добре за България да управлява дясно-центристки вместо ляво-центристки кабинет и за програмата, която биха подкрепили, и на какви компромиси сте готови с нея?

- На този етап предстои една надпревара всеки да покаже своите приоритети, за да получи по-голямо доверие и да влезе с повече народни представители в следващото 45-о Народно събрание. И не виждам възможност преди изборите да се говори какво бихме правили след тях, защото българският избирател ще нареди пъзела и ще е ясно кой присъства, колко политически формации има и какви са техните възгледи и убеждения. Така че на този етап не се водят разговори в тази посока. Това може да стане след приключването на изборите и след като има яснота кои са политическите сили в новия парламент.

През 30-годишния си стаж в политиката съм се научил, че никога не трябва да казваш никога. Но ние сме казали веднъж „не“ по отношения на БСП и отсега ви заявявам, че никога не можем да имаме допирни точки да управляваме с тях и с техните производни и клонинги.

- Дори ако ситуацията след тези избори предполага общо управление между ГЕРБ, в коалиция с която е СДС, и БСП, пак ли ще бъде „никога“?

- Много е трудно да допускаме такова нещо. Това вероятно ще е нещо като експертно правителство или правителство на националното спасение или съгласие – имаше такива опити в България, продиктувано от кризата, ако тя не е отминала и от необходимостта да има парламентарно работещо правителство. Защото, когато правителството има зад гърба си парламент, работи по съвсем друг начин, а не като служебното правителство, което няма законодателна инициатива, няма зад гърба си парламент, не могат да бъдат приемани спешни законодателни промени и т.н. Но това е много нереално и в момента не искам да се ангажирам с такива прогнози, най-малкото защото не съм политолог.      

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 22 ноември - успехът ще е с Телците, Везните стабилизират финансовото си състояние САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 22 ноември - успехът ще е с Телците, Везните стабилизират финансовото си състояние
ПИК TV x
Асен Василев свърши за 11 секунди (ВИДЕО) Асен Василев свърши за 11 секунди (ВИДЕО)
ново
Днес: 6
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК