ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Американски и канадски екипи се надпреварват с времето в операцията по издирването на туристическа подводница с петима души на борда, изчезнала в Атлантическия океан. В акцията участват и военни кораби и самолети на двете държави, в района са разположени и сонарни буйове (устройства за откриване на подводници по произвежданите от тях звуци), предаде Би Би Си.
“Това е отдалечен район и е предизвикателство да се осъществи търсене. Разгръщаме всички налични средства, за да сме сигурни, че можем да локализираме батискафа и да спасим хората на борда”, заяви контраадмирал Джон Моугър от бреговата охрана на САЩ. Тъй като не е ясно дали батискафът е все още под вода или е изплувал и не успява да осъществи връзка, издирвателните усилия са насочени в две посоки - търсене на повърхността на океана и подводно сонарно издирване. Поискана е помощ и от преминаващи търговски кораби.
Експедицията на батискафа “Титан” започнала в неделя. Той бил откаран от Сейнт Джонс, Нюфаундленд, с канадския ледоразбивач “Полярен принц”, който служи като кораб-майка за батискафа, до мястото, където са останките на “Титаник”.
Те се намират на около 700 км от брега на Нюфаундленд, на дълбочина 3,8 км под океана. Потапянето на “Титан” стартирало в 6,00 часа местно време (13,00 ч българско). Тогава батискафът разполагал със запаси от кислород, достатъчен за 96 часа за петимата му пасажери. Час и 45 минути след потапянето “Полярен принц” загубил контакт с батискафа и оттогава той е в неизвестност.
На борда му е известният британски авантюрист, финансист, милиардер и космически туристи Хеймиш Хардинг (58 г.). За някои от екстремните си приключения той държи рекорди на “Гинес”. Например за най-дълго време, прекарано на пълна океанска дълбочина от кораб с екипаж. През март 2021 г. Хардинг и океанският изследовател Виктор Весково се потапят до най-голямата дълбочина в Марианската падина.
В батискафа са и пакистанският бизнесмен Шахзада Дауд и синът му Сюлеман. Дауд е една от най-богатите фамилии на Пакистан.
Има непотвърдена информация, че на борда е и 77-годишният френски изследовател Пол-Анри Наржоле.
Алистър Грейг, професор по морско инженерство в “Юнивърсити колидж” в Лондон, обясни, че батискафите носят тегло за изхвърляне - маса, която може да се освободи в случай на авария, за да се издигнат на повърхността благодарение на плаваемостта. Единият сценарий е да се е случило точно това, ако е имало прекъсване на електрозахранването или комуникацията, и подводницата да се намира на повърхността в очакване да бъде намерена, смята Грейг. “Друг сценарий обаче е теч в корпуса под налягане, като в този случай прогнозата не е добра”, добави Грейг.
За първи път туристическата атракция гмуркане с батискаф до останките на “Титаник” се предлага през 2021 г. Тогава туристите плащали по 100 000-150 000 долара на човек, пише на сайта на “ОушънГейт” - компанията, която управлява подводницата.
През годините сумата, известна като “такса за поддръжка на мисията”, нараснала и през 2023 г. тя възлиза на $250 000 на човек.
Експедицията започва в Сейнт Джонс, Нюфаундленд, откъдето се отправя на около 640 км в Атлантическия океан до мястото на останките.