НСИ: През 2015 г. най-голям дял на потребители, проявяващи траен интерес към статистическата информация заемат търговските компании - 58.1%

Икономика

НСИ: През 2015 г. най-голям дял на потребители, проявяващи траен интерес към статистическата информация заемат търговските компании - 58.1%

2151
на 29.01.2016
НСИ: През 2015 г. най-голям дял на потребители, проявяващи траен интерес към статистическата информация заемат търговските компании - 58.1%
Автор:   ПИК

Последвайте ни в Google News Showcase

Динамичните процеси в областта на икономиката, социалната и демографската сферa и околната среда водят до засилване на значението и ролята на официалната статистика. Потребителите очакват качествена статистическа информация, която да подпомага вземането на информирани решения.
През 2015 г. Националният статистически институт (НСИ) продължи да развива и усъвършенства дейностите по разработване, производство и разпространение на качествена статистическа информация за всички групи потребители съобразно техните информационни нужди. Източник на информация относно качеството на предоставяните от НСИ статистически продукти и услуги е анкетното проучване за удовлетвореността на потребителите, което се провежда ежегодно от 2009 година. Чрез него се получава информация за оценката на потребителите, ползващи предлаганите от НСИ продукти и услуги. През 2013 г. за първи път са включени въпроси за качеството и разпространението на статистическата информация и метаданни. Това съобщиха от пресцентъра на НСИ. Анкетната карта е актуализирана в съответствие с принципите, залегнали в Кодекса на европейската статистическа практика и проучването се провежда само онлайн на сайта на НСИ. 
Анкетната карта включва четири основни модула:
-Обща информация за профила на потребителите, най-търсена статистическа информация и цели на използването й;
-Качество и доверие към предоставяните продукти и услуги;
-Разпространение на статистическата информация;
-Удовлетвореност от обслужването при предоставянето на статистическа информация. През 2015 г. са попълнени общо 320 анкетни карти. 
Потребителите, проявяващи траен интерес към статистическата информация, са разпределени в няколко групи - частно лице, студент или учен, търговска компания, неправителствена организация, орган на законодателната, изпълнителната и съдебната власт, други. И през 2015 г., както през 2014 г., най-голям е делът на търговските компании (58.1%), следвани от частните лица (18.4%) и студентите и учените (10.3%). Делът на неправителствените организации е 4.7%, а на органите на законодателната, изпълнителната и съдебната власт - 3.1%. Най-често търсена през 2015 г. е информацията за нефинансовите предприятия и пазара на труда - 17.5%. Следват данните за финансите (8.6%), населението (7.4%), доходите, разходите и потреблението на домакинствата (6.8%) и вътрешната търговия, хотелиерството и ресторантьорството (6.2%) .
През 2015 г. най-голям процент от анкетираните (48.9%) посочват, че статистическата информация е „базова” за тяхната работа, 26.4% я определят като „важна”, а за 16.8% тя е от „съществено значение” за работата им. 
Отговорите на въпроса относно целите, за които се използва статистическата информация, показват, че и през 2015 г. най-голям дял от анкетираните (33.3%) я използват като основна, следвани от тези, които я използват за: анализ на пазара (28.9%), изграждане на иконометрични модели и прогнози (12.6%) и формиране на политики (9.5%).
Най-голям дял от анкетираните (56.5%) използват данните на НСИ при необходимост. Регулярно данните се използват от 34.2% (месечно - 14.2%, годишно - 11.0%, тримесечно - 9.0%). Най-малък е делът на потребителите, които използват данните седмично или ежедневно, съответно 7.7 и 1.6%. 
И през 2015 г. повече от половината от анкетираните посочват, че най-често използваните продукти и услуги са данните, публикувани в сайта на НСИ (48.6%) и публикациите (22.1%). Следват данните, подготвени по зададени от потребителя критерии (18.7%) и прессъобщенията (6.5%). Най-малко използвани (2.5%) са анонимизираните данни за научни цели. Запазва се тенденцията от предходните години предоставяната от НСИ информация да задоволява напълно или отчасти потребностите на анкетираните (79.4%), без мнение са 14.5%, докато делът на потребителите, за които информацията не отговаря на техните потребности, е 6.1%. 
Качество
С отговорите на въпросите за качеството на статистическата информация потребителите оценяват навременността при публикуване на статистическата информация, статистическите данни на регионално ниво, печатните и електронните издания и публикации (общи и специализирани), прессъобщенията, както и цялостно качеството на статистическите продукти и услуги, предоставяни от НСИ. Анкетираните споделят и степента на доверие в предлаганите от НСИ продукти и услуги. През 2015 г. в сравнение с 2014 г. се увеличава от 43.2 на 48.9% делът на анкетираните, които определят като добра навременността при публикуването на статистическата информация. Като много добра я определят 29.6% от потребителите, а за 15.4% тя е задоволителна. Приблизително 6%, смятат, че навременността е незадоволителна или лоша.
Делът на потребителите, които се доверяват или са склонни да вярват на предлаганите от НСИ продукти и услуги е съответно 46.1 и 43.2%. Процентът на анкетираните, които са склонни да не се доверяват на предоставяните продукти и услуги е 3.6%, а на тези, които не се доверяват - 2.3%. Без мнение остават 4.8% от потребителите. Нараства делът на анкетираните, които оценяват регионалните данни като добри - 48.4% в сравнение с 43.0% през 2014 година. Като много добри ги определят 27.6% от отговорилите, а като задоволителни и незадоволителни - съответно 17.2 и 5.8%. Намалява процентът на запитаните, които определят регионалните данни като лоши - 1.0%, през 2015 г. спрямо 1.2% през 2014 година. Качеството на печатните и електронните публикации на НСИ се оценява като добро от 51.0% от запитаните, като много добро - 30.9%, а като задоволително - 14.5%. За 3.6% е незадоволително или лошо. 
Цялостно качеството на статистическите продукти и услуги, предоставяни от НСИ, се оценява като добро от 54.1% от потребителите, като много добро или задоволително - съответно от 31.7 и 11.9%, а като незадоволително или лошо го определят 2.3% от анкетираните.
Разпространението на статистическите данни е заключителен етап в статистическия бизнес процес. Съгласно Закона за статистиката и Регламент (ЕО) 223/2009 при производството на статистическата информация се спазват следните критерии за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност. Резултатите от статистическите изследвания, включени в Националната статистическа програма, са достъпни за всички. Публикуваните данни следва да бъдат придружени от метаданни. На въпроса лесно ли намират на интернет сайта на НСИ търсената информация повече от половината анкетирани (58.6%) през 2015 г. отговарят, че я намират лесно. Следват тези, които срещат затруднения при търсенето - 32.4%, трудно намират информацията 5.8% от потребителите, а 3.2% нямат мнение.
Запознатите с Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ са 42.4%, докато 57.6% не са запознати. Според анкетираните Календарът за разпространение съдържа напълно (24.6%) или отчасти (22.6%) необходимата за техните нужди информация, докато 5.0% смятат, че информацията в Календара не е достатъчна, а 47.8% нямат мнение. 
При използването на статистически данни 56.8% от анкетираните си служат с публикуваната методология, а 26.4% - не ползват. Сред ползващите методологиите най-голям е делът на потребителите, които смятат, че публикуваните методологии са достатъчни за техните цели (48.6%), следват тези, за които са отчасти достатъчни (42.1%), а за 9.3% не са достатъчни. Според по-голямата част от анкетираните статистическата информация е представена по разбираем начин (66.6%) или отчасти разбираемо (30.8%). Незначителен е делът на анкетираните (2.6%), за които представянето на данните е неразбираемо. Обслужването на потребителите в НСИ се осъществява в приемната, по телефон и електронна поща, в библиотеката, чрез Центъра за подпомагане на потребителите на европейска статистическа информация (ESDS Help Desk), както и в териториалните структури.
Отговорите на въпроса относно удовлетвореността от обслужването в НСИ показват, че над половината от потребителите са напълно или частично удовлетворени, а неудовлетворени са 1.6%.

препоръчано

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Ето го топ хороскопа на Алена за празничния 11 май - нерешими проблеми връхлитат Везните, Водолеите да подхождат с разум във всичко САМО В ПИК: Ето го топ хороскопа на Алена за празничния 11 май - нерешими проблеми връхлитат Везните, Водолеите да подхождат с разум във всичко
ПИК TV x
Д-р Калоянов с убийствен анализ: Кирчо, Кокорчо и цялата жълтопаветна пасмина се чувстват безнаказани. Посягайки на Колтуклиева, тези хора посягат на свободата ни! Това са новите комунисти и фашисти (ВИДЕО) Д-р Калоянов с убийствен анализ: Кирчо, Кокорчо и цялата жълтопаветна пасмина се чувстват безнаказани. Посягайки на Колтуклиева, тези хора посягат на свободата ни! Това са новите комунисти и фашисти (ВИДЕО)
ново
Днес: 77
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК