BG EN

ПИК TV! Депутатите продължават с регулаторите, изслушват Росен Желязков за водата към Гърция (ОБНОВЕНА)

ГОРЕЩО
Акценти

ПИК TV! Депутатите продължават с регулаторите, изслушват Росен Желязков за водата към Гърция (ОБНОВЕНА)

54287
на 13.02.2025
ПИК TV! Депутатите продължават с регулаторите, изслушват Росен Желязков за водата към Гърция (ОБНОВЕНА)
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Назначенията в регулаторите са основна тема в парламента и днес. Депутатите предстои да приемат правила за избора на членове на КЗК, Фискалния съвет, подуправител на БНБ и други. Темата предизвиква напрежение и критики от опозицията, които настояват за повече правила за кандидатите и по-дълги процедури.

препоръчано

На този фон Народното събрание ще изслуша и премиера Росен Желязков, както и министрите на енергетиката, околната среда и водите и земеделието. Причината - сключен договор между страната ни и Гърция за използване на водите на река Арда за напояване на гръцки земеделски площи. 

Има кворум и работата в пленарната зала започна.

Декларация в подкрепа на бойкота на хранителните вериги, прочетоха от БСП.

"Днес, 13 февруари 2025 г., българските граждани, подкрепени от редица организации, се обединяват в протест срещу поредното безпрецедентно поскъпване на основните хранителни продукти. Парламентарната група на „БСП – Обединена левица“, категорично подкрепяме този бойкот и заедно с хилядите граждани, се обявяваме в защита на социалната справедливост. Днес не купуваме!

Tова не е просто акт на протест, а мощно послание към всички, които злоупотребяват с доверието на българските граждани и ги експлоатират с непосилни цени и неоправдани надценки.

Днес българските семейства, работници, пенсионери, фермери и малки производители се изправят срещу алчността! Вярваме, че днес българският народ ще покаже, че няма да търпи повече наглата ценова политика на големите търговски вериги, които продават яйцата, млякото, маслото и сиренето на непосилни цени, докато обикновеният човек брои стотинки за насъщния!

Видяхме примери с фактури как търговски вериги продават млечни продукти с 100 % надценка. Купуват 300 грама сирене за 4,35 лв. от български производители и го продават за 9,89 лв.! Това е надценка от 127%!
Социалните мрежи са изпълнени с примери от Германия, от Австрия, от Гърция, от Нидерландия как същите вериги като в България продават стоки като тук, но у нас цената им е по-висока. Въпреки разликата в стандарта на живот! Виждаме как големите търговци прилагат необосновано високи надценки върху основни храни у нас, а същите продукти се предлагат в други европейски държави, включително в Германия, на по-ниски цени, въпреки че доходите там са в пъти по-високи от тези в България. 

Как е възможно един и същ продукт, от една и съща верига, да е по-евтин за немския потребител, докато българските граждани плащат повече, макар да получават многократно по-ниски заплати? Тази практика е недопустима и поставя България в неравностойно положение на европейския пазар.
Въпреки че в Германия минималната заплата е 4 пъти по-висока, отколкото у нас. Въпреки че у нас 700 хиляди българи са работещи бедни, чиято минимална заплата едва стига за съществуване до края на месеца. Ние сме против българинът да плаща повече за същите стоки!

Защо търговските вериги превръщат българите във „втора ръка“ потребители на Европа? Отговорът е ясен – защото това се допуска от липсата на регулации и неефективната работа на контролните органи!
Но днес ние казваме „НЕ!“

Как ще се справим с тази несправедливост?

Ние предлагаме закон!

БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА, като коалиция, която винаги е стояла на страната на обикновения човек, внесохме законопроект за таван на надценките на основни хранителни продукти. Този законопроект ще защити българските домакинства от необоснованото поскъпване на храните като сложи предел на надценките на основни хранителни продукти.

Нашето предложение е ясно – въвеждане на механизъм за ограничаване на надценките върху определени хранителни стоки, така че те да бъдат достъпни за всички български граждани. Това не е нова практика – и в много други европейски държави вече прилагат подобни мерки, за да защитят потребителите от ценови злоупотреби.

С този законопроект ние защитаваме българския потребител, българските производители и социалната справедливост. Законът ще въведе механизъм за контрол върху необоснованите търговски надценки, без да се нарушават принципите на свободния пазар и ще подкрепи българските производители и преработватели, като стимулира продажбата на родното производство.
Нека бъде ясно – това не е атака срещу бизнеса, а мярка срещу ценовите манипулации! Всички търговци трябва да печелят, но не за сметка на българските граждани, които все по-трудно покриват ежедневните си разходи.
Днес, българските организации и всички граждани правим бойкот на пазаруването в големите хранителни магазини, за да дадем ясен сигнал – българското общество не приема повече тези несправедливи цени и злоупотреби с тях. И ние ще продължим да защитаваме интересите на българските производители и преработватели на храни. В тази връзка, следващата седмица ще организираме кръгла маса с тях, за да обсъдим конкретни мерки как държавата може да ги подкрепи срещу нелоялните търговски практики на големите вериги. Държавата трябва да застане зад родното производство и да гарантира, че българските фермери и малките предприятия няма да бъдат притискани.

С ефективна регулация, подкрепена от държавата, можем да осигурим достъпна потребителска кошница за всеки, като в същото време защитим българските производители и малкия бизнес. Нашата цел е да гарантираме, че българските производители ще получат справедлива цена за своите продукти и ще имат възможност да участват конкурентно на пазара без предимство на вносните стоки.

Днес имаме шанс да спрем ценовите злоупотреби и да дадем ясен сигнал – държавата има глас и този глас е в защита на хората!

Не случайно в закона предлагаме предел на надценките, а не таван на цените. Защото таван на цените би убило именно българските производители като накара веригите да ги притиснат докрай, за да намалят доставните си цени и запазят неоправданите си надценки.

Предлагаме на всички парламентарни групи да подкрепят нашия Законопроект за пределни надценки на основни хранителни продукти. Това е необходимо, за да се защитят българските граждани от ценовия произвол и да се гарантира, че българските производители ще имат справедлив достъп до пазара.
Да подкрепим ДНЕС бойкота на супермаркетите!

БСП – ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА е с Вас! Днес не купуваме, защото искаме справедливост!

НЕ НА СПЕКУЛАТА!
ДА НА ДОСТЪПНАТА И КАЧЕСТВЕНА ХРАНА!", се казва в документа, прочетен от Нина Димитрова.

Костадин Ангелов от ГЕРБ предложи разместване на точките в седмичната програма от утре за днес, а и да се удължи работният ден, докато се приемат всички точки от рокадата.

Йордан Цонев поиска остро председателят Наталия Киселова да въдвори ред, особено когато в зала се обсъжда бруталният скок на цените. Законопроект по темата е подготвен от ДПС-Ново начало, подчерта Цонев.

Наказание забележка получи Кирил Петков след размирици в редовете сред депутатите.

Г-жо Киселова, вие сте абсолютно некомпетентна и не може да водите Народното събрание, срам сте, водите се преподавател, бог да пази вашите студенти, каза Костадин Костадинов от трибуната.

Фалшификатори на подписи и интимните им партньори не бива да говорят от трибуната, каза пък Станислав Балабанов по повод на Лена Бориславова и Кирил Петков. На свой ред Петков се обърна към Тошко Йорданов като "Тошко Африкански".

Размириците в залата ги провокира Лена Бориславова, каза пък от трибуната Драгомир Стойнев от БСП.

Цончо Ганев също се включи във вълната критики срещу воденето на Киселова. Рушите името си, нямата кураж, как ще изпитвате студенти. Вие сте скъсана в момента. Това не може да продължава, оставка", каза Ганев.

Да стане ясно какво са договаряли Кирил Петков като премиер и Асен Василев като вицепремиер за водите към Гърция, това да кажат от ДАНС и от ДАР, поиска Станислав Анастасов от ДПС-Новото начало. Според него от външни източници в партията му има информация, че те са извършвали предателство за срок от 60 години.

До 10,25 часа бе дадена почивка след реплики от Николай Денков, че внушенията за договорките за водите са неуместни и ако трябва, дори и на закрито заседание трябва да се изслушат експертите от ДАНС и ДАР.

Шефовете на ДАНС Пламен Тончев и на ДАР Антоан Гечев бяха поканени за изслушване в зала след почивката.

Премина се към изслушването на премиера и министрите по темата за водите.

Законът ми забранява да кажа какво съм чел в секретна секция, но имам обосновано предположение, че по темата има класифицирана информация, което предполага заседанието да е закрито, каза отново Станислав Анастасов.

Премиерът Желязков каза, че няма такава нужда, защото информацията не е секретна.

Информацията не е класифицирана, но темата е много чувствителна, каза Пламен Тончев.

Няма какво повече да се разправяме, разговаряла съм с Тончев и Гечев и заседанието и според тях няма защо да е закрито, каза Киселова, след което Росен Желязков изнесе фактите за репарационните задължения на България и какво се случвало след това и като временно споразумение от 2024 година. Отчетени са нуждите на НЕК, както и изграждането на изравнител. Премиерът обяви, че се водят преговори с гръцката страна и се подготвя дългосрочно решаване на проблема. Той не пожела да изнесе подробности, защото преговорният процес е въпрос на тактика. Проблемът може да бъде решен в частност за водите на реката, то той може да бъде включен и в разширена спогодба.

Станислав Анастасов отново постави въпроса защо заседанеито не е закрито, защото не бива да се нарушават добрите отношения с Гърция, с която сме партньори в ЕС и НАТО.

В залата отново се стигна до размирици и Наталия Киселова обяви 15 минути почивка.

По време на правителството на Денков кой е водил преговори с гръцката страна, Асен Василев обсебил ли е преговорите от МОСВ, поита Станислав Анастасов от ДПС-Ново начало.

Росен Желязков обясни как е формирана междуведомствена работна група, която да обобщи информацията. Това е станало през 2023 година. След това Асен Василев е оглавил групата, като е заложено на комплексно споразумение, от което България да се ползва от пристанището в Александруполис.

Министър Манол Генов разсея съмненията, че водата се предоставя безвъзмездно, напротив срещу това, както беше обяснено преди това от шефа на НЕК, България получава ток в пиковите часове, което позволява да се пести водата в нашите водни басейни.

Има малко текстче за Александруполис, но вие, г-н Василев, сте се опитали да пресъздадете един 60-годишен репарационен договор, каза още Станислав Анастасов.

Проект за предоставяне на финансови помощи за крайни потребители на електрическа енергия бе следваща точка от дневния ред в пленарната зала. Към законопроекта, който касае обезщетенията за гражданите без ток по време на коледните празници и е на първо четене, важна забележка направи Станислав Анастасов. Според него и без това забавените пари не трябва да се изплатят в крайна сметка през сметките на други граждани. 

След гласуване и прегласуване законопроектът бе приет с 200 гласа. Против нямаше, а Делян Добрев от ГЕРБ предложи срокът за второто четене да се намали на три дни.

За председатели и заместници в Комисията за защита на конкуренцията проект беше представен от икономическата комисия.

Парламентът прие процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за председател, заместник-председател и членове на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), изслушването на кандидатите в парламентарната комисия по икономическа политика и иновации и процедурата за избор от Народното събрание. В подкрепа на правилата гласуваха 111 народни представители от управляващото мнозинство, 76 бяха "против" и  20 се въздържаха.

Народните представители могат да предлагат кандидати в 7-дневен срок от приемането на процедурните правила, като предложенията се придружават с писмени мотиви, които аргументират добрата професионална репутация на съответния кандидат.

Кандидатите ще бъдат проверявани за принадлежност към бившата Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия и изслушани в Комисията по икономическа политика и иновации. 

Юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност, и професионални организации не по-късно от три дни преди изслушването могат да представят на ресорната комисия становища за предложените кандидати, включващи и въпроси, които да им бъдат зададени.

Медиите могат да изпращат в комисията въпроси към кандидатите, които също да им бъдат зададени. Анонимни становища и сигнали не се разглеждат.  

При гласуването в пленарната зала за избран ще се смята кандидатът, получил повече от половината от гласовете на присъстващите народни представители, предвиждат процедурните правила.

От ППДБ възразиха срещу 7-дневния срок за предлагане на кандидати и поискаха той да е 14 дни, съгласно парламентарния правилник. Предложението им обаче за удължаване на срока с една седмица беше отхвърлено с 62 гласа „за“, 124 против и 19 въздържал се . 

Надежда Йорданова (ПП-ДБ) коментира, че от тези седем дни срок само пет са работни. Според нея цялото съкращаване на сроковете навежда на мисълта, че управляващите пристъпват към избор, защото вече са си разпределили квотите и са си избрали хората. Това не е стъпка към формиране на държавни органи с обществено доверие, отбеляза тя.

Александър Иванов (ГЕРБ-СДС) я обвини, че подвежда залата и преекспонира срока от седем дни. На 7 февруари тези правила са приети от ресорната комисия и от седмица вече знаете и можете да подготвите кандидати, посочи той. Вие сте правили процедури и с много по-кратки срокове, коментира Иванов.  

Надежда Йорданова му отговори, че парламентарната й група може да е допускала грешки в миналото, но те не трябва да служат за извинение на грешки в бъдещето.

Депутатите приеха процедурни правила за условията и реда за предлагането на кандидат за подуправител – ръководител на управление „Банков надзор“, на Българската народна банка (БНБ), представяне и публично оповестяване на документите и изслушването на кандидата в Комисията по бюджет и финанси, както и процедурата за избор от Народното събрание. Те бяха одобрени със 113 гласа "за", 66 "против" и 20 "въздържал се".

Предложението за кандидат за подуправител се внася от управителя на БНБ до Комисията по бюджет и финанси чрез председателя на Народното събрание в 7-дневен срок от приемането на тези процедурни правила от парламента.  

Кандидатът се смята за избран, ако е получил повече от половината от гласовете на присъстващите народни представители. 

Изборът на нов подуправител на БНБ се налага заради изтичането на мандата на Радослав Миленков на 22 март 2025 г. Съгласно Закона за Българската народна банка Народното събрание следва да произведе избор на нов член на Управителния съвет не по-рано от три месеца и не по-късно от два месеца преди изтичането на мандата на действащия.

Депутатите приеха процедурните правила за избор на председател и заместник-председатели, ръководещи съответно управления "Надзор на инвестиционната дейност”, "Застрахователен надзор” и "Осигурителен надзор” на Комисията за финансов надзор. Правилата бяха гласувани със 114 гласа "за", 72 – "против" и 16 – "въздържал се". Според приетите текстове предложенията за заместник-председатели се внасят в писмена форма от председателя на Комисията за финансов надзор до комисията по бюджет и финанси в парламента чрез председателя на Народното събрание в 7-дневен срок от решението за избиране на председател на Комисията за финансов надзор.

Предложенията се придружават от писмени мотиви, които аргументират добрата професионална репутация на съответния кандидат. Предвижда се предложенията, заедно с приложените към тях документи да се публикуват на специализиран тематичен сайт на интернет страницата на Народното събрание в срок не по-късно от 7 дни преди изслушването.

Според процедурата кандидатите подлежат на предварителна проверка по Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия. Резултатите от нея се публикуват на специализирания тематичен сайт на интернет страницата на Народното събрание. 

Процедурата предвижда в открито заседание на комисията по бюджет и финанси кандидатите за председател да се представят по азбучен ред на собствените им имена от вносителите на предложенията, а кандидатите за заместник-председатели се представят от председателя на Комисията за финансов надзор. Представянето включва и данни за специфичната подготовка, мотивацията, публичната репутация и обществената подкрепа за кандидата. Всеки от кандидатите за председател представя своята концепция за дейността на Комисията за финансов надзор, а всеки от кандидатите за заместник-председател представя своята концепция за дейността на управлението в комисията за финансов надзор, за което е предложен от председателя на Комисията за финансов надзор. В процедурата по избор от Народното събрание се посочва, че гласуването е явно чрез компютризираната система за гласуване. Ако има няколко кандидати за председател гласуването се извършва по азбучен ред на собствените имена на кандидатите, освен ако Народното събрание реши друго. За избран се смята кандидатът, получил повече от половината от гласовете на присъстващите народни представители. Ако няколко кандидати са получили повече от половината от гласовете на присъстващите народни представители, избран е кандидатът, получил най-много гласове "за”. Когато никой от кандидатите не получи необходимите гласове се провежда повторно гласуване, в което участват до двама кандидати за съответната длъжност, получили най-много гласове "за”.  Ако и при повторното гласуване никой от кандидатите не получи необходимите гласове, Народното събрание приема решение за откриване на нова процедура за избор на председател на комисията за финансов надзор.

По време на разискванията единствен отношение взе Виктор Папазов, народен представител от парламентарната група на "Възраждане" . Той посочи, че предшественикът на днешната Комисия за финансов надзор е създадената през 1995 година Комисия по ценни книжа, фондови борси и инвестиционни дружества. В първоначалния вариант на закона се предвиждаше структурата, регулираща капиталовия пазар, да бъде отдел към Министерство на финансите. По мое и на моите колеги настояване, успяхме да убедим народните представители тогава, че комисията трябва да бъде независим орган към парламента. Както знаем, няма добро, останало ненаказано - Комисията се е превърнала в пречка на небанковия финансов сектор, коментира депутатът и подчерта, че това е така особено след гласуването й през 2017 г. на каперско разрешително. Каперите са пирати, които действат под закрилата на определена държава. През 2017 г. тогавашното Народно събрание им гласува правото сами да определят таксите, които събират, глобите, които събират и сами да си определят заплатите. Няма нужда да ви обяснявам именно на вас за какъв конфликт на интереси става въпрос, добави депутатът. До 2017 г. заплащането на ръководството и членовете на комисията се е определяло като процент от възнаграждението на съответните председатели на комисии на Народното събрание, както е редно за структура, която се избира от нас. От 1 януари 2018 г. тяхното възнаграждение се определя от тях самите. Лошото е, че тези хора налагат такси и санкции срещу подопечните им лица по тяхно усмотрение и после самостоятелно решават как да си делят плячката. А плячката е тлъста. За 2024 г. от такси са събрани над 17 млн. лв. и четири милиона лева от глоби, посочи Папазов.

Поисках информация от Комисията за финансов надзор, какво е заплащането средномесечното възнаграждение с добавка за прослужено време и месечни бонуси на председателя на КФН е 17 808 лв. За сравнение заплатата на председателя на Държавната комисия по фондовите борси на САЩ е 300 хиляди долара. Тази комисия е престанала да бъде държавен орган, в този смисъл е редно или ние като народни представители да възстановим първоначалния замисъл от 90-те години или да разформироваме това образувание и да го направим дирекция към Министерство на финансите. Така или иначе КФН се е превърнало в хранилка на политически назначения, на калинки, добави Папазов и заяви, че при разглеждането на бюджета от "Възраждане" ще внесат съответните текстове.

Депутатите приеха процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за председател, заместник-председател и членове на Комисията за защита от дискриминация (КЗД) и за избор от Народното събрание. В подкрепа на правилата гласуваха 114 народни представители, 78 бяха "против" и 15 се въздържаха. 

Предложенията на кандидати за КЗД се правят от народни представители и парламентарни групи в 14-дневен срок от приемането на тези процедурни правила, реши парламентът.  

Кандидатите за КЗД ще бъдат проверявани за принадлежност към бившата Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия и ще бъдат изслушани в открито заседание от Комисията по правата на човека и вероизповеданията в парламента.   

При гласуването в пленарната зала за избран се смята кандидатът, получил повече от половината от гласовете на присъстващите народни представители. 

Костадин Костадинов обяви, че "Възраждане" ще гласува против процедурните правила за избор на нов състав на КЗД, защото, по думите му, става въпрос за безсмислено пилеене на държавни пари. Той постави въпроса за целесъобразността от съществуването на такива институции и коментира, че в тях се наливат пари, а резултати няма, освен ако някои от тях не се използват като "бухалки". По думите му, има опити тази институция да бъде превърната в "една бухалка, която се използва от соросоидни НПО-та".

Със 136 гласа "за“, 69 – "против“ и един "въздържал се“ парламентът одобри процедурните правила за предлагане и избор на омбудсман.

Номинациите за обществен защитник ще бъдат внасяни в писмена форма до Комисията за прякото участие на гражданите, жалбите и взаимодействието с гражданското общество в 28-дневен срок от приемането на процедурните правила. 

Предложения могат да правят народни представители, парламентарни групи и юридически лица с нестопанска цел в обществена полза. Те се внасят писмено до Комисията за взаимодействие с гражданското общество чрез председателя на Народното събрание.

Сред необходимите документи са: съгласие на кандидата да бъде предложен за длъжността; копие от диплома за завършено висше образование; документи, удостоверяващи, че кандидатът има опит в сферата на правата на човека; удостоверение, че няма принадлежност към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия.

Предложенията заедно с приложените към тях документи се публикуват на специализирания тематичен сайт на на Народното събрание, не по-късно от 21 дни преди изслушването, записаха депутатите. 

Кандидатите ще бъдат изслушвани на открито заседание на Комисията за прякото участие на гражданите, жалбите и взаимодействието с гражданското общество.

При гласуването в пленарната зала за избран се смята кандидатът, получил повече от половината от гласовете на присъстващите народни представители. Ако няколко кандидати са получили повече от необходимите гласове, избран е този, получил най-много гласове "за”. В случай, че двама или повече кандидати са събрали равен брой гласове, се провежда повторно гласуване между тях.

Когато никой от претендентите няма необходимите гласове, се провежда повторно гласуване, в което участват двамата кандидати, получили най-много гласове в подкрепа. Ако и при повторното гласуване никой не получи необходимите гласове, Народното събрание приема решение за откриване на нова процедура за избор. 

При условие, че кандидат се откаже от участие в избора преди гласуване и той е единствена номинация, парламентът приема решение за откриване на нова процедура за избор.

След приключване на процедурата за избор омбудсманът подава декларация за несъвместимост по Закона за противодействие на корупцията.

При дебатите лидерът на "Възраждане“ Костадин Костадинов подчерта, че е необходима административна реформа, в която да бъде преосмислена голяма част от съществуването на държавния апарат, тъй като по неговите думи "има органи, които се занимават с безсмислени дейности". Голяма част от регулаторите трябва да бъдат закрити, каза Костадинов. Колегата му Димитър Гюрев изрази съмнение дали това, че кандидатури могат да се внасят директно от неправителствени организации (НПО), а не чрез народни представители, не е в полза на един бивш омбудсман, който отново изразява намерение да се включи в надпреварата за поста.

Изпадаме в следната хипотеза – представете си конкретно, достатъчно разпознаваемо име, може би е тя, което не събира подкрепа да бъде издигната от конкретни политически партии в 51-вия парламент за омбудсман т.е. тя няма сигурност, че ще бъде издигната чрез пленарната зала, затова се прибягва до НПО-та, коментира Станислав Балабанов от парламентарната група на "Има такъв народ“. Би трябвало, след като е получила одобрението от българското общество, поне един народен представител да я издигне, добави той.

Промени в законодателството предвиждат предложенията да могат да бъдат правени и от НПО, обясни председателят на Комисията за взаимодействие с гражданското общество Росица Кирова. Според правилата кандидатурите ще се внасят до комисията чрез председателя на Народното събрание до комисията, каза Кирова.

Наталия Киселова, като член на Комисията по взаимодействие с гражданското общество, призова депутатите да подкрепят правилата. 

Парламентът прие процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за двама заместник-председатели и двама членове на Сметната палата и процедурата за избор от Народното събрание. „За“ гласуваха 111 народни представители, 88 бяха „против“ и двама се въздържаха.

Предложенията за заместник-председатели и членове на Сметната палата се внасят в писмена форма от председателя ѝ  до Комисията по бюджет и финанси чрез председателя на Народното събрание в седмдневен срок от приемането на процедурните правила, записаха в процедурните правила депутатите.  

Управителният съвет на Института на дипломираните експерт-счетоводители, съответно Управителният съвет на Института на вътрешните одитори в България правят предложения до председателя на Сметната палата за съответен кандидат за член на Сметната палата в седемдневен срок от приемането на настоящите процедурни правила от парламента. 

Лена Бориславова от "Продължаваме промяната-Демократична България" (ПП-ДБ) поиска отлагане на разискванията на процедурните правила за избор на заместник-председатели и членове на Сметната палата, за да могат депутатите да разгледат по същество предложението на ПП-ДБ за предсрочно освобождаване на председателя на Сметната палата Димитър Главчев поради несъвместимост да заема поста. Предложението на Бориславова беше отхвърлено с 63 гласа "за", 103 "против" и 12 "въздържал се".

Бориславова коментира, че проекторешението за предсрочно освобождаване на Главчев не е своевременно разпределено на комисия. Председателят на Народното събрание Наталия Киселова обясни, че проекторешението е разпределено на две комисии на 31 януари т.г. - на Комисията по бюджет и финанси, и на Комисията по противодействие на корупцията.

Божидар Божанов (ПП-ДБ) обясни, че според ПП-ДБ несъвместимосттта на Димитър Главчев да се върне като председател на Сметната палата не е затова, че е заемал поста на служебен премиер, а поста на министър на външните работи. 

Вие променихте Конституцията и сложихте шефа на Сметната палата като служебен министър-председател, посочи Цончо Ганев ("Възраждане"). С какъв разум го направихте - в момента Сметната палата ще проверява дейността на Министерския съвет, в случая Главчев ще проверява Главчев, коментира той. 

Благодарение на вас имахме Главчев два пъти за министър-председател, обърна се към ПП-ДБ и Тошко Йорданов от "Има такъв народ".  

Андрей Вълчев („БСП-Обединена левица“) каза, че не му е известно компетентен орган да е установил несъвместимост на Главчев.  

Асен Василев (ПП-ДБ) отбеляза, че компетентният орган за предсрочно прекратяване на мандата на председателя на Сметната палата е Народното събрание.  

Костадин Ангелов (ГЕРБ-СДС) каза, че в Закона за противодействие на корупцията ясно са приели кой е органът, който се произнася за конфликт на интереси и несъвместимост. Това е Комисията за противодействие на корупцията, отбеляза той. Не сме компетентен орган да се произнесем по това, което внасяте вие, трябва да има произнасяне на Комисията за противодействие на корупцията преди това, отбеляза Ангелов.  

Къде пише, че Комисията за противодействие на корупцията е единственият орган, който установява несъвместимост, попита в отговор Асен Василев. 

Съгласно приетите процедурни правила кандидатите за заместник-председатели и членове на Сметната палата трябва да имат диплома за завършено висше образование с минимална образователно-квалификационна степен „магистър” и професионален стаж в областта на одита, административното и финансово право, финансовия контрол, финансите или счетоводството не по-малко от 15 години. 

Кандидатите ще бъдат проверявани за принадлежност към бившата Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия и се изслушват от парламентарната  комисия по бюджет и финанси. При гласуването кандидат ще се смята за избран, ако е получил повече от половината от гласовете на присъстващите народни представители.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за неделята на 16 март: Лъвът и Водолеят да отложат планираното пътуване, Везните да не отказват помощ, Рибите да не си отварят устите САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за неделята на 16 март: Лъвът и Водолеят да отложат планираното пътуване, Везните да не отказват помощ, Рибите да не си отварят устите
ПИК TV x
САМО В ПИК TV! Проф. Рачев с много важни новини за времето - иде огромна амплитуда от -1 до 30 градуса. А днес ще има и температурен рекорд (ВИДЕО) САМО В ПИК TV! Проф. Рачев с много важни новини за времето - иде огромна амплитуда от -1 до 30 градуса. А днес ще има и температурен рекорд (ВИДЕО)
ново
Днес: 87
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК