Провалът за "Фолксваген" е провал за Томислав Дончев. Какво работи той? Защо издъни втора стратегическа сделка?
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
11 месеца след началото на преговорите с Фолксваген най-накрая излезе един грамотен човек и обясни очевидните причини защо България е на път да се провали в тази сделка. Икономистът Владимир Каролев тази сутрин по БНТ хвърли бомбата и публично станаха ясни две от грешките на кабинета.
Първо, защо българската държава не нае професионални консултанти и лобисти по тази сделка? След 10 месеца преговори и при 99% завършен избор на Турция, по думите на Росен Плевнелиев ние сме открили, че Ердоган се е съгласил да се съобразява с ограниченията за държавна помощ в ЕС при подписването на митническото споразумение. Всеки кадърен консултант и лобист щеше да изведе този аргумент като силна страна за България още в началото – и вероятно дори да обедини другите европейски локации в Брюксел като общ блок. Второ, „дадохме максималното по правилата на ЕС“ не е достатъчно за тази индустрия. Автомобилните концерни в Унгария, Чехия, Словакия, Полша са взимали държавни помощи много над позволените.
Тези 130 млн. евро за София в комбинация с една метроспирка, бърза помощ и полицейско управление не стигат. И консултант с опит в привличането на аутомотив индустрия щеше да го каже още на първия ден. Като след това ни обясни как вишеградците са надхвърляли лимита, за да можем и ние да го направим. Неслучайно на въпроса на Агенция ПИК дали България е подала подобрена оферта на Фолксваген, Министерски съвет не отговаря вече повече от месец. Най-вероятно такава не е подадена и ние сме останали на едно ниско ниво от започването на преговорите през октомври досега. Което повдига и въпроса, какво и дали изобщо е преговаряно? На въпроса защо не сме наели консултанти и лобисти има три възможни отговора – (1) защото сме глупави и не сме знаели, че ни трябват, (2) защото сме искали да спестим пари и (3) защото сме смятали, че в тази сделка има мегдан за корупция и не сме искали такива хора да ни се мотаят в краката. Щом дори Президентът Радев откри верния отговор, по-нататъшен коментар е излишен.
Второ, Каролев по телевизията каза нещото, което цяла България говори във фейсбук от една година – от ден първи беше ясно, че дори София трудно ще обезпечи нужните кадри за Фолксваген, а в Пловдив тази задача е абсолютно невъзможна. Откъде минимум 1000 висококвалифицирани инженерии, 300 мениджъра и поне още два пъти по толкова за най-важните доставчици до завода? Въпреки това, България упорито предлагаше Пловдив в продължение на 6 месеца. Половин година, през която Президентът Ердоган направи целия гешефт с шефовете на Фолксваген.
Половин година, през която консултантите на Турция измислиха как да дадат толкова голяма държавна помощ (и бъдете сигурни, тя няма да е формално в нарушение на европейските правила), как да мотивират допълнително ключови членове на борда на Фолксваген и как да разрешат истинските проблеми пред тази инвестиция в Маниса (основно как продукцията да стигне от там до Германия през логистичните кошмари Босфора и гръцките териториални води). България не само загуби половин година в бутане на Пловдив, но и самият премиер Борисов се изсипа там на безнадеждна среща с представители на Фолксваген (че и самият той се похвали в Панорама с това). Което на тях им показа ясно, че ние не просто не можем да разберем какво иска Фолксваген, но и не знаем с какво разполагаме – т.е. не знаем къде се намираме изобщо в този конкурс.
И тук агенция ПИК повдига въпроса дали след провала на сделката, случайно координиращият я вицепремиер Дончев се стовари в хотела на най-верния кмет на Цветан Цветанов, Иван Тотев, на събитие на Иво Прокопиев (чийто консултанти публично обслужваха пловдивската оферта) в Пловдив? Ще завършим със същия отговор като на предния въпрос – щом дори Румен Радев знае защо, то последващ коментар не е нужен.
В крайна сметка, Бойко Борисов трябва да види гредата в собственото си око, преди да повтори мантрите на своите подчинени и да хвърлим вината на треските в очите на Ердоган или шефовете на Фолксваген. Координиращият сделката вицепремиер Дончев се провали за втори път в привличането на стратегически автомобилен инвеститор. Като до момента не е привлякъл нито един стратегичекси инвеститор като цяло – дори и извън автомобилния сектор. Та нормално е Борисов да отговори на българските избиратели, какво работи Томислав дончев като вицепремиер и защо той продължава не просто да прахосва държавни пари за заплати и командировки, но и заема ключова за държавата позиция, която можеше да е поверена на наистина кадърен и успешен човек?
Или Бойко Борисов уволнява хора не когато не се справят с работата си за държавата, а само когато вестник Капитал ги е залял с една кофа фалшиви новини и помия?