РАЗКРИТИЕ НА ПИК: Румен Радев избегна с връзки военен съд за зловеща катастрофа с боен самолет за 180 млн. лв.
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Куп тъмни петна има в биографията си на командир във Военно-въздушните сили настоящият президент Румен Радев, за когото премиерът Бойко Борисов вчера каза, че всъщност не е президент, защото разделя, а не обединява нацията.
Борисов припомни зловещ факт от биографията на Радев като военен, който първо ПИК разкри преди 3 години, наред с куп други афери на новоизбрания тогава президент. Става дума за катастрофа на боен самолет за 180 млн. лв. под негово командване, за която той така и не понася никаква отговорност.
Незнайно как и защо Радев не е изправен на военен съд и именно това едва снощи изясни премиерът - тогавашният военен министър Аню Ангелов ходатайствал за него и се примолил да не съсипват кариерата му. В крайна сметка Радев не е сред привлечените като обвиняеми и не е изправен на военен съд за зловещата катастрофа, макар да е станала под неговото оперативно командване.
Инцидентът става на 26 април 2012 г. - катастрофира военен самолет МиГ-29. Машината е за близо 180 млн. лв. и се разбива зловещо, като по чудо няма жертви.
Минути след излитането си в 10,35 часа учебно-бойният МиГ-29УБ с екипаж майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев пламва. Според военни летци причината е, че вместо да приберат фаровете, те прибират по-рано колесника, получава се искра и машината почва да гори. Двамата насочват самолета към землището между две села - Царимир и Голям Чардак, за да избегнат жертви, и катапултират.
"Изтребителят е произведен 1989 г., тоест на същите години, на които са абсолютно всички самолети МиГ-29. Машината е минала прегледи. При нас това е абсолютно задължително, няма компромис.
Всички самолети, за които имахме договор с руснаците, минаха по една и съща процедура и всички те са в едно и също състояние - много добро", коментира тогава командирът на ВВС генерал-майор Константин Попов. На същия самолет предният ден успешно е летял самият той.
Никой обаче не споменава името на ръководещия учението и полетите в конкретния ден - Румен Радев, който сякаш потъва вдън земя, въпреки че е прекият отговорник и за разпределението на екипажите, и за организацията на полетите.
Така това черно петно не влиза в биографията на Радев и той продължава военната си кариера, като по-късно е издигнат за шеф на Военновъздушните сили. После дезертира от армията, за да се хвърли в президентската битка.
Военни пилоти обаче са категорични, че именно той е бил сред основните отговорници за инцидента, тъй като е отговорял за летателната подготовка на ВВС по това време като зам.-командир. Той лично е ръководел и учението, на което се е случила катастрофата - българо-американската съвместна тренировка "Тракийска звезда 2012".
Военна полиция и прокуратура водят разследване след инцидента и са разпитвани двамата пилоти, но не и техния командир и ръководител на операция Румен Радев, чието име така и не се споменава в многобройните статии по време и след инцидента.
Какъв е бил неговият рапорт за грешката му при водене на учението и като отговорник за летателната подготовка на цялото ВВС като зам.-командир, остава мистерия. Факт е обаче, че след изгарянето на машината за 180 млн. лв., той продължава възходящата си кариера по времето на министъра на отбраната Аню Ангелов. А след това се замесва и в други афери с ведомствено жилище, което купува и препродава, а ползва друго неправомерно под наем, както и назначава любовницата си Десислава незаконно на два щата в армията, а после и се жени за нея (ВИЖТЕ В ОЩЕ ПО ТЕМАТА).
За всичко това ПИК подробно разкри в серия от свои разследвания с документи и факти, по които има и сигнали в КПКОНПИ и прокуратурата. Засега имунитетът на Румен Радев като президент го предпазва от обвинения, но давността на тези закононарушения по конфликт на интереси е достатъчно дълга, за да му бъде потърсена сметка за пилеенето на държавни пари и след изтичане на мандата му.