САМО В ПИК! 9 съображения защо предрешеният избор на Димитър Радев за шеф на БНБ е гаф за ГЕРБ. Задава се опасност за независимостта на банковата ни система

Менда Стоянова внася правила за номиниране на гуверньор в противоречие с правилника на Народното събрание
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Шефката на Бюджетната комисия Менда Стоянова внася днес в Народното събрание правила за избора на управител на БНБ. Ключова длъжност и ключова тема, която в контекста на фалита на КТБ излезе отвъд чисто финансовия интерес.
Според предложението на г-жа Стоянова само парламентарни групи и независими народни представители ще могат да номинират кандидат за поста. Тоест - Ана Баракова може, Цецка Цачева - не?!
Ето няколко тревожни констатации, свързани с поведението на г-жа Стоянова и лансирането на Димитър Радев за наследник на Иван Искров:
1. Направеното от Менда Стоянова предложение е в противоречие с чл. 85, ал. 1 от ПОДНС, според който проект за решение, декларация и обръщение могат да внасят народните представители и парламентарните групи. Никъде не е предвидено ограничение народните представители да членуват или не в парламентарна група.
Всяко лице, което има качеството народен представител, може да внесе предложение за проект на решение, независимо дали членува в парламентарна група или не.
2. Предвидената към настоящия момент възможност предложения за кандидати да бъдат правени единствено от парламентарните групи или народни представители, нечленуващи в парламентарни групи, създава очевидна неравнопоставеност между народните представители, които се ползват с едни и същи установени по вид и обем и гарантирани от закона права и функции.
3. Неразбираемо е защо подходът на правене на предложения за кандидатури се сменя точно за избор на управител на БНБ. За справка - например последната проведена процедура за избор на председател и членове на Комисията за енергийно и водно регулиране даваше възможност за номинации от народни представители без оглед на тяхното членство или не в парламентарна група.
4. Затварянето на процеса на номинации по този начин от страна на Менда Стоянова води до опорочаване на постигането на основните цели на процедурата - избор на най-подходящата кандидатура при условията на откритост, публичност и състезателност. Няма как - като се органичи процеса на номиниране, да се постигне реално състезание на идеи и кандидатури.
5. Застрашени са основните принципи за допускане и участие в изборната процедура на всеки подходящ кандидат, който се ползва с подкрепата и доверието на народен представител или група народни представители. Независимо дали принадлежат към определена парламентарна група или не, те неминуемо представляват определени обществени права и интереси.
6. Създават се предпоставки за субективизъм, фаворитизиране и предопределяне на кандидатури от председателите на парламентарните групи и/или мнозинството народни представители, членуващи в една парламентарна група, без да се даде публичност и право на участие в изборната процедура при равни условия на останалите кандидатури в рамките на групата.
С това на практика се извършва предварителен подбор не по правилата, критериите и принципите, заложени в процедурата, и не от органа, в чиито правомощия е изборът на управител за Българската народна банка.
7. Натискът, който председателят на Бюджетната комисия Менда Стоянова оказва върху избора на управител на БНБ, е безпрецедентен и по същество представлява сериозна заплаха за независимостта на БНБ.
В поредица от свои интервюта г-жа Стоянова (в. "24 часа", в. "Преса") говори за Димитър Радев като за избрания вече кандидат, даже и коментира какво ще направи той след встъпване в длъжност?!
Нещо повече, внесен и е законопроект за изменение на Закона за БНБ, с който се правят промени - в случай на оставка следващият избран управител да не довършва мандат, а да започва нов пълен мандат, която се прави по субективни причини. Внесената поправка е напълно безпринципна и уврежда независимостта на институцията, защото прави всеки следващ управител уязвим на политически натиск.
8. Зависимостите на Димитър Радев личат в семплите му публични изяви, при които на въпроси, свързани с неговата визия за управление, той отговаря, че ще съгласува всичко с Министерски съвет и парламента. Това не може да бъде представата за независима БНБ!
Опитите Димитър Радев да бъде наложен като единствен кандидат на ГЕРБ в Народното събрание представляват силна политическа провокация и увреждат допълнително разклатеното доверие в БНБ и в банковата система у нас след случая с КТБ. Именно симбиозата между банки и политика доведе до безпрецедентна криза и фалит на една банкова институция, като наред с това се стигна и до сериозни щети в държавния бюджет, възлизащи на милиарди левове, а съдебната система вероятно още поне едно десетилетие ще работи по темата КТБ.
Политическата класа не пое политическа отговорност за КТБ, нямаше и политическа отговорност за избора на Иван Искров за управител на БНБ, но очевидно днес ГЕРБ е твърдо решена да се натовари с отговорността за бъдещото управление на банковата система, като наложи силово, чрез промени в законите, свой човек. Човек, който дори не предлага своя визия за управления на банковия сектор.
9. На последната среща между ЦИК и БНБ е коментирано, че със заповед на финансовия министър Централната банка ще вземе под свой надзор още няколко печатници в страната само за времето на изборите. Бързането да се избере удобен управител на БНБ създава и предподставки за недоверие в предстоящите избори.


