Отвориха тунел за влакове под Босфора, а ГЕРБ искаше да фалира железницата ни
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Жп тунелът „Мармарай“ под Босфора, открит официално вчера, е първият в света между два континента. Съоръжението, което е на 5 м под дъното на морето и е дълго 13.6 км, наистина е със световна значимост, защото потвърждава прогнозата, че Китай ще развива жп транспорта за стоките си към Европа. Турция е само междинен етап в тази експанзия на Пекин, възраждащ древния търговски Път на коприната чрез модерни жп трасета. Скоростните влакове ще фучат с 200 км/ч под Истанбул и за час ще стигат Одрин и нашата граница. И там ги очаква нашата тъжна орис – БДЖ с грохналите си вагони и старите мотриси.
Защо България изостана толкова от този жп бум? Много просто – ред правителства се опитаха да приватизират БДЖ „Товарни превози“, именно защото знаеха какво ще се случи по трасето Пекин-Истанбул-ЕС.
През януари т. г. транспортният министър Ивайло Московски (ГЕРБ) се жалеше, че спешната продажба на БДЖ била единственото спасение. Дълговете били около 800 млн. лв. и кредиторите нямали против да им се плати с активите на държавната ни железница. Защо ли, щом е толкова губеща?
Напротив, оказва се, че БДЖ е водено към фалит, за да се приватизира евтино и после тази „златна кокошка“ да снася яйца на купувача. Защото днес, само няколко месеца по-късно, „товарите на БДЖ са се увеличили с 30% и ръстът продължава“, заявява новият изпълнителен директор на холдинга Християн Кръстев.
Февруарските събития изметоха спасителя-приватизатор от властта. Сегашният шеф на БДЖ Християн Кръстев заяви, че натрупаните дългове са разсрочени за 10 години напред. Което е глътка въздух.
„Към момента дълговете на компанията са 498 млн. лева, които са разсрочени за 10 години. Възможно е тези пари да бъдат платени. Това ще стане със собствени средства и с помощ от правителството и държавата. БДЖ няма да фалира", обещава Християн Кръстев. "Към момента приватизацията на БДЖ "Товарни превози" е спряна. Сигурен съм обаче, че ако се появи сериозен и качествен инвеститор, тази ситуация може да се промени. Дочувам за интерес от страна на Китай, но няма нищо конкретно", обясни Кръстев.
Шефът на БДЖ обаче призна, че има и проблеми в железниците - налице е сериозно забавяне в доставките на резервни части за мотрисите.
„През последните две години тази дейност не е извършвана и едва сега са направени заявки”, казва той и се оказва прав. От 2009 г. насам над 80% от вагоните и локомотивите са с липсващи сертификати за безопасност. Министрите на транспорта Александър Цветков, Ивайло Московски и Кристиан Кръстев (в служебното правителство на Марин Райков) обявяваха многократно, че дружеството е във "фактически фалит".
Железниците ни са в забранителния списък за приватизация, но дъщерно дружество като "Товарни превози" можело да се продава. Сред кандидат купувачите бяха Кирил Домусчиев и Първа инвестиционна банка на Цеко Минев.
Зад бързането с приватизацията тогава – до падането на ГЕРБ от власт, се гонеше друга стратегия. И то много печеливша за този, който купи мръсните ни стари влакове при толкова окаяните ни жп линии... Става въпрос за същия суперпроект за жп връзка между Китай и Евросъюза. Пекин строи в момента в Турция жп линията в отсечката Анкара-Истанбул. Скоростта на влаковете по нея е 250 км/ч и жп
ЖП тунелът под Босфора е готов и трасето скоро ще стига до Одрин и Капъ куле. С откриването му пренасянето на товари с ТИР-ове се очаква да спадне значително. Защото ще се превозват с влакове - ръстът на товарите се очаква да скочи от 8% сега на 28%.
Китай възстановява легендарния Път на коприната с жп линия. Целта е евтино транспортиране на стоките им до европейските пазари. Маршрутът е през бивши съветски републики и Турция. После през България /София-Арад-Будапеща-Виена-Нюрнберг/ ще достига Европа.
Баницата да държиш едни 350 км (колкото е българската част от трасето) от жп трасето Лондон-Пекин наистина е златна кокошка. Не случайно през октомври 2010 г. тогавашният транспортен министър Александър Цветков ходи до Пекин и участва в тристранна среща с турци и китайци за проекта. После ненадейно Цветков бе свален от поста министър...
Китайците имат оферта към България за жп трасето на наша територия, ЕС също е ангажиран в проекта. Дали ще влезем в крак със световното часово време или пак ще си дремем в зимата на нашето недоволство?


